Přeskočit na obsah

Ustanovení „Janotova balíčku“ končí

Na podzim roku 2007 byl přijat zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, který je také znám jako tzv. Topolánkův batoh. Tento zákon obsahoval mimo jiné změnu zákona o veřejném zdravotním pojištění. Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění zavedla od roku 2008 zcela novou úpravu regulace cen a úhrad léčivých přípravků, která tvoří v zákoně samostatnou „Šestou část“.

Základním principem regulace cen a úhrad se stalo správní řízení vedené Státním ústavem pro kontrolu léčiv (SÚKL) mezi výrobcem a zdravotní pojišťovnou. SÚKL dostal mimo jiné za povinnost provést nejméně jedenkrát ročně pravidelnou revizi výše a podmínek úhrad léčivých přípravků.

Jako reakci na hospodářskou krizi představilo ministerstvo zdravotnictví v průběhu roku 2009 několik variant „protikrizových balíčků“. Úspěšně celým legislativním procesem prošla verze, která se stala součástí zákona č. 362/2009 Sb., jímž se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, zkráceně označovaná jako „Janotův balíček“. Součástí zdravotnické části Janotova balíčku byla také změna zákona o veřejném zdravotním pojištění, která obsahovala přechodná ustanovení, jež snížila o 7 % ceny a úhrady léčivých přípravků, které neprošly pravidelnou revizí výše a podmínek úhrady.

Snížení ceny a úhrady bylo časově omezeno do provedení revize, nebo na dobu 365 dní. Časové omezení na jeden rok zřejmě vychází z odstavce 1 článku 4 směrnice Evropského hospodářského společenství č. 89/105/EHS, označované jako „Transparenční směrnice“. Tento odstavec ukládá členský státům povinnost v případě zmrazení cen léčiv nejméně jedenkrát ročně přezkoumat, zda makroekonomické podmínky odůvodňují zachování zmrazení.

Kdyby byla na konci roku 2009 splněna povinnost uvedená v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, uložená SÚKL, nejméně jedenkrát ročně provést revizi výše a podmínek úhrady všech léčivých přípravků, nemělo by přijetí plošného snížení cen a úhrad nezrevidovaných léčivých přípravků žádný význam, protože by žádný takový přípravek neexistoval.

Ovšem v rozporu se zákonem mělo 82 % kódů léčivých přípravků na konci roku 2009, tedy po dvou letech platnosti nového systému, úhradu stanovenou podle pravidel platných před rokem 2008. U těchto léčivých přípravků přechodná ustanovení Janotova balíčku snížila cenu a úhradu o 7 % do provedení revize, která by nastavila novou úhradu, nebo na dobu 365 dní.

V praxi se na začátku roku 2010 projevilo snížení úhrad okamžitě, zatímco nižší ceny se v důsledku určité setrvačnosti distribučního řetězce projevily s určitým zpožděním. Společně se zvýšenou sazbou DPH došlo k nárůstu spoluúčasti pacientů. Postupně se na trh dostaly léčivé přípravky s již sníženou cenou, které zmírnily spoluúčast pacientů.

V průběhu zimních a jarních měsíců byly dokončeny revize několika významných referenčních skupin, jež významně snížily výši úhrad léčivých přípravků Výrobci v řadě případů reagovali na snížené úhrady poklesem ceny, ale zdaleka ne vždy. V letních měsících se tempo dokončování revizí poněkud zpomalilo. Na konci srpna bylo 59 % kódů s úhradou sníženou Janotovým balíčkem, tedy těch, které ještě neprošly revizí, a bylo zřejmé, že ani do konce roku 2010 nebudou všechny kódy zrevidovány.

Na začátku prosince 2010 je nezrevidováno 53 % kódů léčivých přípravků. I když lze předpokládat, že během posledního měsíce roku 2010 budou dokončeny revize některých referenčních skupin, je téměř jisté, že skoro polovina kódů zůstane nezrevidována. Cena a úhrada těchto léčiv se od 1. 1. 2011 vrátí na úroveň před Janotovým balíčkem.

V praxi lze očekávat, že se navýšená úhrada projeví okamžitě, zatímco navýšené ceny díky určité setrvačnosti distribučního řetězce s určitým zpožděním. Na začátku roku 2011 by se tedy měly současné doplatky za dosud nezrevidovaná léčiva nejprve snížit, následně po příchodu balení s vyšší cenou vyrovnat nebo v některých případech i zvýšit. Náklady zdravotních pojišťoven za léky se zvýší již od začátku roku. Je pravděpodobné, že revize výše a podmínek úhrady bude pokračovat i v roce 2011.

Postupně se tedy bude dopad ukončení platnosti přechodných ustanovení Janotova balíčku snižovat. Lze očekávat, že se objeví návrhy na přijetí opatření omezující dopad ukončení platnosti přechodných ustanovení Janotova balíčku na zdravotní pojišťovny.

Vzhledem k tomu, že plošné snížení cen a úhrad včetně omezení doby trvání na 365 dní je obsaženo v zákoně, je nutné takové opatření přijmout v podobě zákona. Je tedy jisté, že přijetí takového opatření v tomto roce již nenastane. Po třech letech platnosti nových pravidel cenotvorby nesplňuje tato nová pravidla polovina léčivých přípravků a výše jejich úhrady je upravována v zákoně takovými zásahy, které zákon popírají. To znamená, že systém funguje špatně, nebo je zákon tak špatný, že ho ani není možné splnit.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené