Přeskočit na obsah

Účelně evidovat, efektivně léčit

Pilotní projekt digitální integrace v Oblastní nemocnici Mladá Boleslav představil Václav Řičář, člen představenstva nemocnice: „Hlavním cílem je nahrazení papírové dokumentace, zjednodušení práce personálu, aby nebyl přetěžován, a zvýšení spokojenosti pacientů. Nelze opomenout ani časové a finanční úspory a možnost kontroly nákladů v reálném čase.“

Prvním pracovištěm, které se do digitalizace zapojilo, je rehabilitační oddělení. Každému pacientovi je přidělen náramek s unikátním čárovým kódem. Zdravotníci jsou identifikováni pomocí RFID karty (pozn. red.: pracuje na bázi radiofrekvenční, tedy bezdrátové komunikace) a při své práci využívají takzvaného mobilního klinického asistenta. Jedná se o přenosný tablet s dotykovou obrazovkou, který je navržen speciálně pro zdravotnictví. „Díky tabletu máme přístup do nemocničního informačního systému přímo u lůžka pacienta. Využíváme jej pro digitální vizitu, dokumentaci hojení ran a dekubitů, podávání a kontrolu medikace nebo pro podpis informovaného souhlasu pacienta,“ upozornila na praktické využití mobilního asistenta MUDr. Ilona Rejmanová, která se konference zúčastnila pomocí telemostu přímo z mladoboleslavské nemocnice.

Koncem loňského roku byl podobný pilotní projekt ukončen na Oddělení dětské onkologie a hematologie Dětské fakultní nemocnice Košice. Jeho smyslem bylo otestovat a prověřit míru využití mobilních PC zapojených do bezdrátové sítě při práci lékařů v nemocničním prostředí.

„Projekt řešený na našem pracovišti odkryl nové dimenze v komunikaci, a to především proto, že nám velmi zjednodušil přístup k požadovaným údajům v reálném čase z jakéhokoli místa oddělení, zejména od lůžka pacienta. Samotné zařízení hodnotíme jako uživatelsky přátelské a možnost jeho použití je daleko širší, než dokážeme využít dnes. Naším přáním je, aby nám přenosné tablety zůstaly na oddělení i po ukončení pilotního projektu a mohli jsme pomocí nich dále zlepšovat efektivitu naší práce, kterou zcela jistě pocítí především pacient zvýšenou kvalitou lékařské péče,“ prohlásil MUDr. Igor Jenčo z Oddělení dětské onkologie a hematologie.

Mobilní PC pro záchranáře

Informační systém GEmMA (General Emergency Medical Analysis), který je v současnosti implementován v rámci Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy, prezentoval MUDr. Pavel Trnka ze společnosti KTTP. „Systém je určen členům výjezdových skupin, kteří vytvářejí elektronickou dokumentaci obsahující informace nejen o ošetřeném pacientovi, ale také o složení týmu, čase výjezdu nebo místě zásahu. Naším cílem bylo minimalizovat nesprávná zadání dat. Z tohoto důvodu jsme zapracovali detailní postupy pro podporu a ověřování zadávaných informací,“ vysvětlil MUDr. Trnka. „Systém dokáže generovat různé typy formulářů na základě zadaných vstupních dat a závažnosti ošetřeného pacienta. Má rovněž implementován systém automatického návrhu výkonů a materiálu na základě vstupních dat. Člen výjezdového týmu má za úkol návrh pouze upřesnit, případně potvrdit. To značně zjednodušuje výkaznictví a eliminuje nepřesnosti při vykazování provedených výkonů a spotřeby zdravotnického materiálu.“

V prvním čtvrtletí letošního roku by měl být spuštěn pilotní projekt „Mobilní klient GEmMA“. „S využitím platformy tablet PC budou moci posádky zadávat data o výjezdu a ošetřovaném pacientovi přímo na místě zásahu či v jeho průběhu. Informace o závažnosti zdravotního stavu aktuálně ošetřovaného pacienta budou předávány přímo do cílového zdravotnického zařízení, bez nutnosti telefonického kontaktu z dispečinku,“ dodal P. Trnka. V dalších fázích vývoje nabídne mobilní klient např. podporu rozhodování pro posádky, možnost on-line přístupu k ostatním databázím, on-line konzultace, import dat ze zdravotnické monitorovací techniky ve voze či záznam dat z kamerového systému exteriéru vozidla. Měl by mít také implementován geografický informační systém pro navigaci posádky, který bude propojen s dispečinkem.

Neexistuje celoplošné řešení

„V devadesátých letech minulého století prošlo české zdravotnictví určitou revolucí a výsledkem je skutečnost, že tady máme 24 000 soukromých ambulancí, kde si je každý svým pánem, má svůj informační systém, svá data, ke kterým ale nemá nikdo přístup. Vznikají bohužel uzavřené kruhy a myslím si, že se ještě dlouho budeme potýkat s tím, aby do pomyslné domácí kuchyně nahlédl někdo cizí,“ uvedl v panelové diskusi MUDr. Pavel Neugebauer, předseda Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost ČR. „Chtěl bych všem tvůrcům informačních systémů vzkázat, aby nezůstávali u jednoho konkrétního ICT řešení, ale vždy komunikovali s více typy zdravotnických zařízení. Pak se vyhneme situacím, že i velmi precizně vytvořený informační systém pro danou nemocnici je na jiném pracovišti zcela nefunkční.“

Většina zúčastněných se jednoznačně shodla na tom, že je třeba účelně a rychle evidovat a efektivně léčit. A úkolem ministerstva zdravotnictví je, aby stanovilo jasně daná pravidla, za kterých by mohla být data sdílena a předávána. Protože v České republice zatím neexistuje jednotící mechanismus, který by umožnil cíleně vyhledat informaci a provázat ji napříč celým systém. I když technologicky je to řešitelné.

jat

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 2/2008, strana B4

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené