Trh s léky překročil téměř 415 mld. dolarů
Objem celosvětového trhu s léky v průběhu 12 měsíců do listopadu roku 2007 stoupl celkově o čtyři procenta. Objem tržeb za prodané léky v období prosinec 2006 až listopad 2007 činil 414,6 miliardy dolarů. Informovala o tom globální informační společnost v oblasti zdravotnictví IMS Health.
IMS Retail Drug Monitor sledoval přímé a nepřímé nákupy farmaceutických přípravků od velkoobchodníků a výrobců v 13 klíčových zemích. Prodeje v těchto zemích představují zhruba dvě třetiny celosvětového odbytu. Čísla zahrnují kromě všech preskripcí a údajů z lékáren i odbyt z nemocničního sektoru v Japonsku, kde je poněkud odlišný systém, a dále také zásilkový prodej v USA.
Lékárenský maloobchodní trh na těchto klíčových trzích vzrostl celkově o čtyři procenta ve stálých cenách. V kontinentálním srovnání se rekordmanem stala Jižní Amerika, kde odbyt vzrostl až o 10 procent. Tahounem latinskoamerického regionu se stala Argentina, která se zároveň z tohoto pohledu stala i nejúspěšnější zemí ze všech sledovaných lokálních trhů, když zaznamenala nárůst o plných 18 % na 2,7 miliardy dolarů. V pořadí druhá Brazílie hlásila růst o 9 % na 10,1 miliardy dolarů.
Úspěch zaznamenaly farmaceutické firmy na severoamerickém trhu, kde světově nejvýznamnější trh USA rostl o čtyři procenta, a trh Kanady dokonce o šest procent. Méně se dařilo na pěti největších evropských trzích, které vykázaly v průměru jen tříprocentní růst na úroveň 107,2 miliardy USD. Přesto se však jedná o jedno procento lepší výsledek, než naznačovaly zprávy za první pololetí roku 2007. Evropa tak obnovila tempo růstu, jehož dosahovala v průběhu roku 2006. Nejúspěšnější byl obdobně jako v prvním letošním pololetí španělský trh s osmiprocentním růstem, naopak zklamáním byl i tentokrát trh italský, kde prodeje dokonce o tři procenta klesly.
Žebříček nejúspěšnějších farmaceutických firem se zásadně nezměnil. Stabilní zůstalo i pořadí v žebříčku nejprodávanějších léků
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 6/2008, strana A7
Zdroj: