Tematická příloha: HOSPIMedica 2006: Jak rozpoznat kvalitní klinickou laboratoř
Úvodní blok kongresu měl název Jak rozpoznat kvalitní klinickou laboratoř. V první přednášce ukázal prof. MUDr. Antonín Jabor, CSc., z pražského IKEM řadu možností, jak může lékař posoudit kvalitu laboratoře, kterou využívá. Podle něj by se lékař při výběru kvalitní laboratoře mohl řídit několika základními kritérii. Radí vzpomenout si, kdy naposledy lékař z laboratoře konzultoval výsledky pacienta se závažnějším nálezem, kdy naposledy jeho laboratoř pořádala společný seminář o laboratorní problematice. Při rozhodování může být dále důležité, zda ošetřující lékař viděl technologické vybavení fakultní nemocnice a měl možnost je porovnat s vybavením laboratoře, jejíž služby využívá, jak vypadají nálezy laboratoře z hlediska komplexnosti a přehlednosti, zda je spolupráce s laboratoří transparentní po všech stránkách a pracovník laboratoře umí obhájit důvody pro zařazení či vyřazení testu z nabízené palety a zda jsou tyto důvody medicínské, prověřené a racionální. V následující přednášce se MUDr. Janka Franeková z FNsP Ostrava zabývala praktickými způsoby, jak lze kvalitu laboratoře prokázat standardními postupy. Na příkladu akreditace vlastního pracoviště podle mezinárodní normy ISO 15189 ukázala smysl akreditace pro pacienta, laboratoř a lékaře. V přednášce zdůraznila nový trend v laboratorní medicíně, tzv. „clinical governance“, směr, se kterým by země považující laboratorní obory za součást lékařské péče neměly mít závažnější problémy. Ve třetí přednášce uvedl MUDr. Peter Sečník z SKLab, s. r. o., v Lučenci úkoly, které stojí před lékařem pracujícím v laboratoři, zejména ve fázi před analýzou a po analýze. Sledování medicínských trendů, inovace palety vyšetření, vyřazování nepotřebných testů a zařazování nových, konzultace s lékaři regionu, edukace, rozbory spolupráce a získávání zpětných vazeb a další úkoly tvoří náplň činnosti lékaře v laboratoři, díky čemuž se „čísla“ mění na informace.
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 35/2006, strana 18
Zdroj: