Přeskočit na obsah

Telemedicína zefektivní péči o chronické rány

„Ve snaze tento problém řešit, jsme zavedli telemedicínu jako nástroj rychlé komunikace mezi obvodní sestrou a specializovaným lékařem. Tento koncept jsme nazvali ,Saar-I-Syd`,“ uvedli Rolf Jelnes a Niels Ejskjaer. Oba odborníci ve svém řešení využili zkušeností z obdobného projektu provedeného endokrinologickým oddělením na stejné univerzitě, a měli tak již k dispozici vyvinutou a otestovanou technologii. Ve studii se obvodní sestry podílely na vývoji on-line telekonzultace probíhající v reálném čase. Ukázalo se, že tento systém by se mohl aplikovat i v dalších zdravotnických zařízeních.

Na webu umístěná databáze byla vytvořena za spolupráce softwarové firmy Dansk Telemedicin A/S. Telekonzultace jsou v současné době v dánském Soenderjyllandu (220 000 obyvatel) využívány jako interdisciplinární nástroj k předávání informací nejen o pacientech s venózními ulceracemi, ale i o nemocných s lézemi arteriální či diabetické etiologie nebo o pacientech s dekubity příslušnému ambulantnímu specialistovi. Je tak zajištěna potřebná komunikace mezi jednotlivýmu sektory zdravotní péče. Umožňuje to lepší zajištění kontroly kvality terapie a podpory sestry v ošetřování pacienta s chronickou ránou bez toho, aby byla nutná návštěva nemocného ve specializované ambulanci či na oddělení nemocnice.

Jak systém v praxi pracuje?

Když obvodní sestra navštíví pacienta s chronickou ránou, pacient je zaregistrován ve zmiňované databázi. K potřebným datům pacienta z databáze mají přístup pouze konkrétní zdravotníci na základě předem poskytnutého pacientova souhlasu. Zpřístupněné soubory obsahují např. identifikační údaje, popis současného onemocnění, deskripci rány nebo anamnézu zaměřenou na alergické projevy. Samozřejmostí jsou i laboratorní a další nálezy z doplňujících vyšetření, například ABI, vyšetření se zaměřením na neuropatie, výsledky mikrobiologických odběrů apod.

Obvodní sestra používá mobilní telefon k pořízení fotografického snímku rány v dostatečné kvalitě a jeho odeslání elektronickou cestou do webové databáze. Ve stejné době zaznamená i další charakteristiky rány - její stav, velikost, charakter okolní kůže, bolestivost při převazu a v průběhu dne. Uveden je také terapeutický postup. Všechny tyto úkony a záznamy mohou být provedeny přímo doma u pacienta s využitím mobilního telefonu a elektronického pera.

Specialista může léčit i z velmi vzdálených míst

Obvodní sestra rozhoduje o tom, kterému specialistovi budou tyto informace poskytnuty v rámci žádosti o konzultaci. Přitom se řídí tím, zda jde o rutinní záležitost, nebo o případ vyžadující urgentní řešení. Specialista informace obdrží ve formě SMS zprávy na svém mobilním telefonu se signalizací přítomnosti nové zprávy v databázi. To znamená, že může v případě urgentního případu velmi rychle poskytnout konsiliární doporučení, i kdyby byl v té době na konferenci kdesi v Jižní Africe. Jediné, co ke své práci specialista potřebuje, je přístup k webu.

Po seznámení se s poskytnutými daty může specialista například předepsat kompresivní terapii nebo v případě potřeby objednat na specializovanou ambulanci např. pro duplexní sono žil. Když je rána zhojena, sestře jsou předána doporučení týkající se dalšího sledování pacienta pomocí zprávy zaslané z databáze na její mobilní telefon.

Prozatímní zkušenosti z dánského projektu

„Se systémem pracujeme již 12 měsíců a v naší databázi máme 270 pacientů,“ uvedl Rolf Jelnes. Podle něj lze jejich osobní zkušenosti shrnout do následujících bodů:

* zvýšil se počet včasných diagnóz,

* adekvátní terapie tak mohla být nasazena dříve než v minulosti,

* v závažném případě může být pacient ještě téhož dne přijat ke specialistovi,

* k ambulantnímu specialistovi přichází méně nemocných, protože nemusí osobně vyšetřit pacienty, kteří jsou léčeni dle příslušných standardů,

* systém přináší méně potíží pro pacienta, jenž může zůstat ve svém bydlišti,

* specialista svou informační podporou zvyšuje erudici a efektivnost sestry.

Systém se stále zdokonaluje

„Na zdokonalení architektury systému, komunikačním propojení s praktickým lékařem, záznamech sestry nebo na interpretaci ekonomických parametrů terapie se stále ještě pracuje. Závěrem lze poznamenat, že náš systém založený na elektronických záznamech o péči o ránu uložených na webu a sdílených všemi zainteresovanými zdravotnickými složkami je z hlediska operativnosti jednoduchý a spolehlivý. Jsme si ovšem vědomi toho, že naše tvrzení vyplývající z osobních zkušeností nejsou dokumentačně podložená,“ uzavírají Rolf Jelnes a Niels Ejskjaer. Dokumentace bude následovat v dalším stupni projektu.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené