Telefon jako léčebný nástroj
V moderní medicíně se poslední dobou projevují dva hlavní, zdánlivě protichůdné trendy. Na jedné straně jde o co největší efektivitu, na straně druhé je naopak snaha s léčbou co nejméně zatěžovat pacienta. Jedním z hlavních motorů tohoto pokroku je pochopitelně rozvoj informačních technologií. Nejde v něm však pouze o neustálé zdokonalování a vývoj parametrů různých počítačů a přístrojů, hledají se také nové možnosti využití stávající, běžně dostupné techniky. Obrovský potenciál mají například mobilní telefony, které už dnes nahradily osobní diáře, hodinky, fotoaparáty a celou řadu další elektroniky.
Bylo tedy asi jen otázkou času, kdy někoho napadne je intenzivně zapojit také v oblasti zdravotnictví.
Operátoři a výrobci telefonů proto investují značné prostředky do jejich rozvoje jako nástrojů diagnostických, léčebných, rehabilitačních a v neposlední řadě také jako pomůcek sociální péče. Například Telefónica O2 má vlastní výzkumné a vývojové centrum, které se věnuje problematice využití mobilních technologií ve zdravotnictví. Mimo jiné se zde zaměřuje na projekty, jež mají pomoci lékařům na dálku léčit lidi, diagnostikovat různé choroby nebo konzultovat složitější případy mezi lékaři.
Mezi první projekty, které se z laboratoří dostávají do ostrého provozu, tak patří například řešení pro lékařské videokonference nebo telefony se speciálními funkcemi pro seniory. Ty mají funkce monitorování pádu, nouzová tlačítka, spojení na asistenční služby nebo možnost lokalizovat majitele, což je neocenitelná vlastnost například u lidí s Alzheimerovou chorobou.
Je zajímavé, že pro tyto potřeby se vyžívají běžně dostupné přístroje, což pochopitelně značně snižuje cenu výsledného produktu. Telefónica momentálně experimentuje s chytrými telefony společnosti HTC, do nichž pouze instaluje vlastní operační systém. Tyto telefony v sobě mají GPS přijímač pro lokalizaci polohy, akcelerometr pro monitorování pádů (původně určen pro rozpoznání natočení samotného telefonu) a především velký a kontrastní displej, neocenitelný hlavně pro seniory.
Samotné ovládání přístroje je pak naprosto triviální a dost zásadně se liší od původního záměru výrobce, jímž byl vysoce sofistikovaný manažerský přístroj. Upravená podoba nabízí v podstatě pouze základní funkce - možnost telefonovat na číslo z předem nastaveného seznamu, funkce nouzového volání a automatické upomínky na braní léků. Samotná konfigurace přístroje (například telefonní seznam změna upomínek) se provádí vzdáleně přes internet a typicky ji provádějí příbuzní, lékaři nebo sociální pracovníci.
Telefon lze pak podle potřeby objednatele nakonfigurovat na celou řadu automatických úkonů. Lze například nastavit, aby po detekci pádu přístroj automaticky spojil operátora na tísňové lince a odeslal přesnou polohu svého majitele. Díky tomu, že se v celém systému maximálně využívají běžně dostupné komponenty, je celé řešení velmi levné a spolehlivé.
Také cena je proti specializovaným řešením (například domovní systém na monitorování pádu) zanedbatelná a pohybuje se v tisících korun.
Testují se pochopitelně i další způsoby využití, například služba vzdálené rehabilitace, kdy pacient se speciálním přístrojem cvičí doma a jeho data a výsledky se přenášejí přímo lékařům a sestrám. Ti je pak mohou sledovat a na jejich základě upravovat zátěž a typ cvičení. Byť to může znít jako hudba vzdálené budoucnosti, opak je pravdou - tyto služby by mělo O2 v České republice představit ještě letos.
Zdroj: Medical Tribune