Světová spotřeba léků v roce 2005
Jak ukazuje tabulka prodejů podle jednotlivých regionů, jednoznačně největšími farmaceutickými trhy jsou dnes Severní Amerika a Evropa. V Severní Americe, kde se realizuje 47 % celosvětových prodejů, však došlo k nárůstu pouze o 5,2 % na 265,7 miliardy USD, přičemž jen v USA se prodalo léčiv za 252 miliard. Rychlejší byl nárůst v Evropě – o 7,1 % na 169,5 miliardy USD, v asijskopacifické oblasti (bez Japonska) – o 11 % na 46,6 miliardy USD a v Latinské Americe o 18,5 % na 24 miliard USD. Daleko největší nárůst prodejů – v řádech desítek procent – ale zaznamenaly Čína, Rusko, Jižní Korea, Mexiko a Turecko (které přidalo 54 %!). Prodej léků v Číně vzrostl v roce 2005 oproti roku 2004 o 20,4 % na 11,7 miliardy USD; a budeli tento trend pokračovat, stane se Čína podle předpovědi IMS už v roce 2009 sedmým největším farmaceutickým trhem na světě. Japonsko zaznamenalo nejvyšší vzestup prodejů od roku 1991 (o 6,8 %) – prodeje zde dosáhly hodnoty 60,3 miliardy USD; zasloužily se o to zejména inhibitory angiotensinu II, antihistaminika a cytostatika, jakož i léky související se stárnutím populace, včetně přípravků pro léčbu Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Podle viceprezidenta IMS Murraye Aitkena dochází současně se zpomalováním růstu v nejvyspělejších státech naopak k rychlejšímu růstu v těch zemích, kde roste hrubý národní produkt i výdaje na zdravotnictví a zlepšuje se přístup populace k moderním léčivům. To se týká především zemí Asie, Latinské Ameriky a východní Evropy (tabulka 2). Na nárůstech prodejů léčiv se podepisuje několik faktorů – na jedné straně stárnutí populace s rostoucí potřebou farmakoterapie a rostoucí bohatství většiny zemí s možností širšího zpřístupnění moderní léčby, na straně druhé pak zavádění inovativních přípravků nebo nových indikací léků již existujících. Podle údajů IMS má zavedení nových léčiv, včetně 30 zcela nových molekul, zásluhu až na 40 % celkového nárůstu prodejů v roce 2005.
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 11/2006, strana 6
Zdroj: