Společným úsilím dosáhneme mnohem více
U zrodu projektu MEFANET stál váš institut. Co vás vedlo k založení této sítě lékařských fakult?
Otázka není tak úplně přesná. Naše organizace projekt nezaložila, ve skutečnosti totiž vznikl sám, a to je na něm právě krásné. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity nejprve vyvinula svůj vlastní edukační portál pro zveřejňování elektronických výukových materiálů a zároveň začala spolupracovat s 1. lékařskou fakultou Univerzity Karlovy a Lékařskou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci. Do spolupráce se postupně dobrovolně zapojily i další fakulty, čímž daly projektu šanci působit celorepublikově. MEFANET ve své současné podobě tedy vznikl téměř samovolně a funguje jako síť dobrovolně spolupracujících fakult. Velmi usilujeme o to, aby se tak dělo i nadále.
Mohl byste vypíchnout hlavní cíle projektu?
Důvody pro spolupráci fakult jsou jednoduché a přitom zásadní – přesně na principu “více hlav více ví”. Chceme v první řadě umožnit sdílení elektronických materiálů mezi fakultami, jednotlivými týmy a učiteli. Aby někde např. nemuseli zbytečně chystat elektronické materiály, které už byly jinde vypracovány, aby autoři na tvorbě spolupracovali a šli rychleji kupředu. Společným cílem je samozřejmě dostupnost kvalitnějších materiálů pro studenty všech fakult.
Na některých lékařských fakultách fungují moderní metody výuky již dlouho, jiné se drží spíše klasického vzdělávání. Jak lze podle vás motivovat pedagogy, aby vytvářeli výukové materiály v elektronické podobě?
Podle mého názoru je situace na jednotlivých fakultách dost podobná, rozdíly jsou dány spíše skladbou oborů, které konkrétní instituce zajišťuje. MEFANET nemá ambice jakkoli zasahovat do vnitřního provozu fakult – ty zůstávají zcela samostatné jak v otázkách formy výuky, tak i v tvorbě svých vzdělávacích pomůcek.
Motivace učitelů je ovšem nezbytností, neboť tvorba eLearningových materiálů je časově velmi náročná. Uvážíme-li, že je vytvářejí převážně učitelé-lékaři, kteří mají velmi málo času, nelze se divit, že jde o dlouhodobý proces. Nerad bych sklouzl k obligátnímu tvrzení, že se musejí sehnat peníze a granty. To je sice nutné, ale samy peníze podle mne jako motivace nestačí. Pedagogové musejí vidět reálný užitek práce, její smysl – např. že se jim podaří lépe vysvětlit látku, studenti budou lépe připraveni či se toho naučí více. Nebo že jejich materiály začínají citovat a využívat při vzdělávání studenti také jiných fakult, nejlépe všech. To je motivace, která žene věc kupředu – a právě to se snaží nabízet MEFANET.
Jaké konkrétní výhody přinese projekt právě těm, kterým je primárně určen – tedy studentům lékařských fakult?
Jakmile plně sjednotíme a zprovozníme síť výukových portálů, bude mít registrovaný uživatel přístup prakticky ke všem výukovým materiálům, které budou v síti zveřejňovat jednotlivé fakulty – a to nejen všechny české, ale i slovenské. Být registrovaným uživatelem tedy bude velmi výhodné, protože se student díky jednotnému vyhledávání dostane z jednoho místa k daleko širší nabídce materiálů, praktických pomůcek apod.
Na co se mohou uživatelé i tvůrci MEFANET těšit, resp. připravit do budoucna?
Nyní jsme ve fázi sjednocování a implementace výukových portálů, kterou chceme zakončit na podzim letošního roku. Potom začne síť MEFANET žít vlastním životem, tedy spoluprací učitelů a doufáme i aktivním vstupem studentů. Věřím, že vybudujeme velkou a spolupracující komunitu, která dovede elektronizaci výuky k vysoké kvalitě a možná i mezinárodní spolupráci. Více nyní slibovat nelze, o dalším vývoji projektu rozhodnou uživatelé sami. Čtenáře bych si dovolil pozvat do Brna na konferenci MEFANET 2008, která se uskuteční na podzim letošního roku.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 17/2008, strana A14
Zdroj: