Specializační vzdělávání: výbušné a kontroverzní téma
Ze všech odborných společností je v současné době slyšet více či méně hlasitou kritiku na systém postgraduálního vzdělávání lékařů v České republice. Nejvíce je v této souvislosti zmiňován jednostupňový systém atestací či projekt rezidentských míst zpracovaný ministerstvem zdravotnictví. Odborníkům vadí systém přidělování dotací na specializační vzdělávání lékařů „od zeleného ministerského stolu“. Hlavně zástupce chirurgických oborů se dožadují vysvětlení, proč se finanční prostředky určené na podporu jednoho rezidenčního místa v jednotlivých oborech tak významně liší. „Považuji za naprosto absurdní, abychom dostali na jednoho rezidenta čili školence na pět let jeho výuky 30 000 korun. Podobně jsou na tom i ostatní operační obory,“ říká například MUDr. Richard Lukáš, Ph.D., přednosta Traumatologicko-ortopedického centra Krajské nemocnice Liberec, a pokračuje: „Bojovali jsme při přidělování akreditací o přežití, ale z dnešního úhlu pohledu jde o danajský dar.“ Argument ministerstva zdravotnictví, který rozdíly v dotacích zdůvodňuje tím, že nejvíce jsou finančně podpořeny v oblasti specializačního vzdělávání obory, v nichž je „alarmující nedostatek lékařů či jejich věková struktura naznačuje jejich nedostatek v příštích letech“, nepovažuje za relevantní.
Nejistota a obavy vládnou i v souvislosti s informacemi o zásadních změnách v systému financování IPVZ. Lékařská veřejnost se totiž shoduje na tom, že bez vskutku bezchybně a logicky nastaveného systému vzdělávání může česká medicína směřovat k odbornému úpadku…
Zdroj: