Šestero dobrých rad pro pacienty
Ptejte se
Lékaři a ostatní zdravotníci jsou povinni vás seznámit se všemi plánovanými výkony, s jejich riziky i variantami řešení. Žádný výkon nemůže být proveden bez vašeho souhlasu. nestyďte se zeptat lékaře či sestry na vše, co vám není jasné. Trvejte na tom, aby zdravotníci na vaše dotazy odpověděli jasně a srozumitelně.
Předcházejte rizikům
Dbejte na to, aby zdravotníci, kteří vás ošetřují, neměli pochyb o vaší totožnosti - nebojte se zeptat: "Jmenuji se XY, je ten lék opravdu pro mne?" Pokud vám budou provádět výkon, během něhož budete v anestezii, požadujte identifikační náramek. Pokud užíváte určité léky nebo máte na některé léky či potraviny alergii, sdělujte to důsledně zdravotníkům. navíc tuto informaci napište na list papíru, který umístěte na svůj noční stolek v nemocnici.
Chraňte se
Sledujte, zda si personál, který vás ošetřuje, důsledně myje či dezinfikuje ruce předtím, než kvám přistoupí. Ruce personálu jsou hlavním přenašečem nemocničních nákaz, někdy i smrtelných. starejte se o sebe nic není cennějšího než vaše zdraví - pokud jste upoutáni na lůžko čije plánován výkon s dlouhodobým uspáním, zvažte pověření jiné osoby (příbuzného, přítele) tím, že bude od zdravotníků průběžně vyžadovat informace o vašem zdravotním stavu za vás.
Dodržujte pokyny zdravotníků, jakékoli komplikace - i ty z vašeho pohledu banální - hlaste co nejdříve.
Nebojte se
Třebaže ne všichni zdravotníci budou reagovat na vaše dotazy a požadavky pozitivně, mlčení se nikdy nevyplácí. nebojte se ozvat - jde o vaše zdraví! Pokud vás některý zdravotník odbude, žádejte rozhovor s jeho nadřízeným.
Vzdělávejte se
Zajímejte se o preventivní programy, sledujte aktuální informace ze zdravotnictví, a staňte se tak vzdělanými a poučenými laiky. Pouze dostatečně informovaný pacient se stává klientem, který je schopen spolurozhodovat o své léčně, upozorňovat na rizika a omyly a spolupodílet se na jejich odstraňování. Edukovaný pacient snadněji komunikuje se zdravotníky.
Zdroj: Medical Tribune