Přeskočit na obsah

Role pacienta je pro rozvoj zdravotnictví klíčová

Současné debaty o dalším směřování a vývoji zdravotnictví se shodují, že modernizace a s tím spojené inovace jsou nezbytné. Platí to zejména pro oblast elektronizace, protože ta se rozšiřuje do všech oblastí lidského života a ani zdravotnictví a péče o zdraví obecně nebude výjimkou. Tyto diskuse se z velké části věnují zapojení lékařů a celých nemocnic nebo komunikaci se státní správou, pojišťovnami apod. Co se z nich ale často vytrácí, je pacient samotný, který by vlastně měl být důležitým, ne‑li nejdůležitějším prvkem jakékoli koncepce elektronizace zdravotnictví.

Je tedy důležité pacienta do systému zapojit, protože má skutečný zájem na inovacích a může tak být jejich opravdovým iniciátorem. Výzkum, který si nedávno nechala udělat společnost CompuGroup Medical ČR (CGM), ukázal, že pacienti si to uvědomují. Čtyři pětiny přiznaly, že jim elektronická komunikace ve zdravotnictví schází. Podobný trend zaznamenala společnost CGM i díky svému řešení pro online komunikaci pacientů s lékaři CGM LIFE eSERVICES. Přestože službu začali zavádět teprve počátkem letošního roku, má v současnosti již více než 8 000 zapojených uživatelů z řad pacientů a jejich počet neustále roste.

Jde o to, aby měl pacient zájem a důvod podílet se na systému. Musí proto dostat do rukou především informace o svém zdravotním stavu a léčbě. V současnosti si spoustu údajů o svých zdravotních funkcích může již opatřit sám, např. formou chytrých telefonů a jejich příslušenství či jiných přístrojů. Nicméně existuje velké množství dat, která mu nejsou běžně přístupná. Jde o výsledky laboratorních a dalších vyšetření, lékařské zprávy, informace o předepsaných lécích nebo údaje od jeho zdravotní pojišťovny.

„Klíčové je všechna data propojit a umožnit pacientům komplexní pohled na jejich zdraví a léčbu. Pokud pacient tyto data zpřístupní i svému lékaři, ten ho může potom léčit daleko efektivněji,“ říká Vladimír Přikryl z Compu‑ Group Medical ČR a dodává: „V současné době roste poptávka pacientů o zapojení do systému a péče o zdraví se stává trendem. Napověděl nám to i náš průzkum, který jsme si na toto téma nechali mezi pacienty udělat. Přes 70 % dotázaných by přivítalo možnost elektronické komunikace se svými lékaři. Odpovídá to trendu, kdy uživatelé začínají chápat i zdravotnictví jako službu a požadují od ní stejný komfort a užitek jako od jiných služeb, jako je online bankovnictví nebo nakupování.“

Pro CompuGroup Medical je služba CGM LIFE eSERVICES, umožňující online objednání k lékaři, online konzultace, sdílení lékařských výsledků a online objednání receptu, prvním krokem k mnohem širší platformě propojující jak data o zdravotním stavu přímo od pacientů, tak data od jejich lékařů, odborných pracovišť, pojišťoven nebo lékáren.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené