Riziko zaviněné havárie u starších pacientů léčených antidepresivy
Cílem studie kanadských autorů bylo posoudit, zda léčba antidepresivy je spojena s dočasným zvýšením rizika havárie motorového vozidla mezi staršími dospělými jedinci. Uspořádáním se jednalo o případovou analýzu založenou na populaci jen v čase události. Autoři pracovali s údaji z dopravy a zdravotnických databází dospělých osob ve věku 65 let a výše v provincii Ontario v období mezi lednem 2000 a říjnem 2007. Další informace se týkaly následných dospělých osob, které měly nehodu s motorovým vozidlem kdykoli po dosažení věku 66 let. Hlavní expoziční proměnnou byla léčba antidepresivy a hlavní měřítko výsledku byla nehoda motorového vozidla.
Během studie mělo nehodu celkem 159 678 jedinců, z nichž 7 393 (5 %) dostalo antidepresivum měsíc před nehodou. Poměr rizika (HR – hazard ratio) nehody spojený s antidepresivy 2. generace byl 1,10 (95% interval spolehlivosti [CI] 1,07–1,13) s přizpůsobením pohlaví, zadržení řidičského průkazu a jiným lékům. Riziko pro antidepresiva 1. generace nebylo významné. Zvýšené riziko bylo vymezeno na ty jedince, jimž byly současně také předepsány benzodiazepin (upravený HR 1,23, 95% CI 1,17–1,28) nebo silná anticholinergní léčba (upravený HR 1,63, 95%CI 1,57–1,69). Toto riziko bylo současně vymezeno na nehody, kde byl na vině pacient. Zvýšené riziko bylo zjevné 3 až 4 měsíce po zahájení léčby antidepresivem a potom se vše vrátilo do výchozí doby před nasazením antidepresiva.
Autoři uzavírají následovně: předpisy antidepresiv 2. generace u starších dospělých jedinců jsou spojeny s mírným zvýšeným rizikem nehod motorového vozidla, zejména při kombinaci s jinými léky, které mohou zhoršit kognitivní funkce.
Medical Tribune jv
Zdroj: Medical Tribune