Přeskočit na obsah

Rizika nákupu nebezpečných doplňků stravy

V současnosti je na českém trhu k dostání několik tisíc různých doplňků stravy. Doplňkem stravy se podle platné legislativy rozumí potravina, jež má doplňovat běžnou stravu a která je koncentrovaným zdrojem vitaminů a minerálních látek nebo dalších látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem, obsažených v potravině. Je určena k přímé spotřebě v malých odměřených množstvích. Při jejich označování se však doplňkům stravy nesmějí přisuzovat vlastnosti týkající se prevence, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo na tyto vlastnosti odkazovat. Doplňky stravy jsou velice rozšířené, podléhají povinnosti provést notifikaci Ministerstvu zdravotnictví ČR a dozor nad nimi vykonává Česká zemědělská a potravinářská inspekce. Jak ve své tiskové zprávě z 11. února 2009 informuje Česká asociace pro speciální potraviny, výjimečně se mezi nimi mohou vyskytnout produkty, které mohou ohrožovat lidské zdraví nebo neobsahují deklarované látky. Včasné stažení těchto produktů z trhu (v nedávné době to byl například ErMax Plus) zaručí ochranu českých spotřebitelů a zároveň svědčí o funkčnosti kontrolního systému. „Je nepřípustné, aby byli čeští zákazníci vystaveni riziku nákupu nefunkčních, nebo dokonce nebezpečných doplňků stravy. Stažení tohoto produktu je důkazem, že trh doplňků stravy podléhá důkladné kontrole,“ říká v této souvislosti ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny. Při výběru potravinových doplňků je tedy třeba být obezřetný, stačí přitom dodržet několik jednoduchých zásad. Zásadou číslo jedna je poradit se s odborníkem, tedy lékařem nebo lékárníkem. Dále se důrazně doporučuje spolehnout se na výrobky zavedených firem a vyhnout se neznámým přípravkům, což platí zejména o nakupování přes internet. Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, je-li doplněk stravy asijského původu. Zde je namístě vždy konzultovat odborníka. A konečně, vyplatí se vyhnout se tržnicím a nevěřit na „zázračné“ působení těchto výrobků, které je někdy prezentováno v rámci neobjektivních reklamních kampaní.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené