Projekt Redway – investice do budoucna
Nový český projekt prevence kardiovaskulárních onemocnění Redway je unikátní i v mezinárodním měřítku. Snaží se oslovit teenagery ve věku 11 až 15 let jazykem, kterému jsou ochotni naslouchat, v ideálním případě tak, aby příliš nevnímali, že jde o edukaci zdravého životního stylu. „Distribuovat mezi děti brožurky s povídáním o tom, že obezita škodí zdraví, je sice tradiční, ale mizivě efektivní preventivní metoda. Proto se vydáváme nevyšlapanou cestou. S myšlenkou, že s prevencí je třeba jít především do škol, přišel už profesor Šamánek, a sám se o to také aktivně snažil. My se nyní pokoušíme prostřednictvím zábavy ovlivnit to, čemu v kardiologii někdy říkáme smrtící trojúhelník – kouření, nadváhu a fyzickou inaktivitu,“ říká prof. MUDr. Michael Aschermann, DrSc., předseda České kardiologické společnosti.
Naneštěstí je u českých dětí co ovlivňovat: „Třicet procent z nich má nadváhu, pětaosmdesát procent pravidelně nesportuje, patnáct procent patnáctiletých pravidelně kouří,“ upozorňuje prof. Aschermann. Vývojové trendy těchto nepříznivých faktorů přitom svědčí pro trvalý vzestup.
Tuto věkovou skupinu chtějí kardiologové zacílit především prostřednictvím internetového serveru www.redwaymag.cz a časopisu Redway. Tato nově vzniklá média zdravotně osvětové letáky nepřipomínají ani svým obsahem, ani formou. „První návrh pro mediální komunikaci, který jsme dostali na stůl, budil spíše dojem Mateřídoušky pro větší děti. Pak jsme se ale setkali s týmem redaktorů a grafiků, kteří již měli s tvorbou pro teenagery zkušenost, a myslím, že si naši myšlenku vzali za svou,“ popisuje prof. Aschermann.
Internetová stránka je už v provozu. Na první pohled není odlišná od zdařilé prezentace nějakého klubu alternativní kultury. Píše se tu o hudbě, adrenalinových sportech, počítačových hrách, vztazích. Edukační témata tu nepřevažují, ale také nejsou zcela na okraji – vždy jsou však zpracována formou přístupnou cílové populaci. Návštěvník starší osmnácti let může mít pocit, že vše je nějaké rychlé, grafika převažuje nad textem, články se hemží anglicismy. Co si myslí dospělý, není ale až tak důležité, podstatné je, že si sem děti postupně nacházejí cestu.
Stejně velkoryse řešený je i časopis. Začátkem května vyjde jeho první číslo v počtu 20 000 výtisků. Cílový objem nákladu by měl být dvě stě tisíc. „Obrátili jsme se na 4 500 základních škol a víceletých gymnázií. Na 200 z nich již nyní máme přímé osobní kontakty, ty, které nereagovaly, chceme osobním dopisem kontaktovat znovu,“ říká Michael Aschermann.
Trefit se do vnímání dětí staršího školního věku samozřejmě není pro dospělé snadné. „Máme pilotní školu, na které se ptáme, zda to, co redakční tým vymyslí, připadá zajímavé i dětem. Odtud vzešel i název projektu. Napadala nás označení jako Zdravé děti nebo Zdravá srdce. Samozřejmě jsme cítili, že s tím bychom neprorazili. Na naší škole tuto otázku položili žákům a obratem nám poslali dvaadvacet různých návrhů, zajímavé je, že žádný nebyl český. Redway evokuje cestu odněkud někam a také lásku, srdce, krev. Myslím, že může být vnímán dětmi dobře,“ soudí M. Aschermann.
Unikátní metoda měření obsahu tuku
Součástí projektu je také studie, která bude mapovat z hlediska prevence důležité charakteristiky cílové skupiny. „Zcela unikátní bude sledování vybraného vzorku přibližně 5 000 dětí, u kterých budeme dlouhodobě v ročních intervalech sledovat hmotnost, body mass index, cholesterol, glykémii a některé ukazatele životního stylu,“ uvádí prof. Aschermann. „Během nedávné návštěvy prestižního pracoviště Mayo Clinic v Rochesteru se podařilo navázat spolupráci s odborníky, kteří se tam zajímají o obezitu. Mají přístroj, který unikátním způsobem měří obsah tuku v jednotlivých částech těla pomocí 3D skenování. Říkají mu Black Box a pro naše potřeby by byl ideální – vyšetření včetně počítačového vyhodnocení trvá minutu a jeho výsledek by byl zajímavý nejen pro nás, ale také atraktivní pro teenagery. Druhý takový přístroj by tedy měl být v nejbližší době i u nás,“ popisuje prof. Aschermann.
Takto celistvě pojatý projekt samozřejmě není zadarmo. „Pro jeho rozjezd byla klíčová podpora společnosti Servier, ucházíme se ale i o grantové prostředky a doufám, že v budoucnu se nám podaří získat jednoho silného klíčového partnera,“ říká M. Aschermann.
Je si vědom toho, že ani tento program nemusí zvolenou populaci oslovit. „Může se samozřejmě stát, že i my se mineme cílem. Musíme se o to ale pokusit. Doufáme, že se nám prostřednictvím dětí podaří ovlivnit celé rodiny – že se třeba začnou ptát, proč je každý víkend vepřové a proč nechodí všichni společně více ven do přírody. O nutnosti zaměřit se s prevencí na nižší věkové kategorie nyní hovoří i Evropská kardiologická společnost, s našimi dosavadními aktivitami máme tedy jistý předsti h. Až se projekt rozběhne v širším měřítku, chceme o něm mluvit i na odborných fórech,“ shrnuje prof. Aschermann.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 12/2008, strana C3
Zdroj: