Přeskočit na obsah

Proběhla konference Czech-Swedish Healthcare

Švédské velvyslanectví ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví, Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, Asociací nemocnic ČR a Českým národním fórem pro eHealth uspořádalo konferenci Czech-Swedish Healthcare Forum. Konala se 22. března 2011 v pražských Vysočanech a jejím stěžejním tématem bylo Efektivní poskytování kvalitní zdravotní péče a porovnání zdravotnických systémů v ČR a ve Švédsku.

Konference se zúčastnily významné osobnosti českého i švédského zdravotnictví: MUDr. Vítězslav Vavroušek, MBA, náměstek ministra pro zdravotní péči; MUDr. Pavel Horák, CSc., MBA, ředitel VZP; MUDr. Milan Cabrnoch, poslanec Evropského parlamentu; Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA, ředitelka VFN a členka rady Asociace nemocnic ČR; Birgir Jakobsson, ředitel Karolinska University Hospital, největší nemocnice ve Švédsku; Bent Christensen, ředitel Skane University Hospital, druhé největší nemocnice ve Švédsku; Per Larsson, ředitel pro zdravotní péči Stockholm County Council, což je největší švédský region; Hakan Nordgren, zdravotní ředitel Center for eHealth in Sweden, a mnoho dalších, včetně vedoucích pracovníků ministerstva zdravotnictví, VZP, ředitelů a náměstků nemocnic, zástupců lékařských sdružení a krajů. Celkem bylo přítomno téměř 130 účastníků.



ČR má 2,5krát více nemocničních lůžek

Švédsko má 9,5 milionu obyvatel, tedy přibližně stejně jako ČR, avšak jen 25 000 nemocničních lůžek ve srovnání s 62 000 u nás. Česká republika má tedy výrazně vyšší dostupnost zdravotní péče než severská medicínská velmoc. Avšak je to efektivní? "Ve Švédsku dominuje ambulantní a domácí péče. Pacienti zůstávají v nemocnici jen po nezbytně nutnou dobu," poznamenal Per Larsson ze Stockholmu. Svědčí o tom i průměrná délka pobytu v nemocnici: 7,5 dne v ČR ve srovnání s 5,7 dne ve Švédsku.



Řízení nemocnic a la Toyota přináší


Švédům úspěchy Ředitelé dvou největších švédských nemocnic představili tzv. Lean Healthcare neboli štíhlé řízení. "Byli jsme si vědomi, že děláme mnoho chyb, a to nás stojí čas a peníze. Rozhodli jsme se pro změnu nejen našich činností, ale i kultury. Inspirovali jsme se Toyotou," popisuje začátky štíhlého řízení Bent Christensen ze Skane University Hospital.

"Zaměřili jsme se na zlepšování procesů, metod a týmové spolupráce," vysvětlil Birgir Jakobsson ze stockholmské nemocnice Karolinska. "Proces neustálého zlepšování je založen na třech pilířích: 1. Odstraňování chyb a odchylek; 2. Respekt k lidem; 3. Dodržování standardů a dohod," dodává Bent Christensen.

"Během poměrně krátké doby jsme zaznamenali výrazná zlepšení. Snížili jsme čekací dobu pacientů na minimum, zvýšila se spokojenost pacientů a personálu, a také jsme se vrátili k zisku," shrnul úspěch stockholmské nemocnice pan Jakobsson.

"Na kardiologii se zvýšila produktivita o 50 %, zatímco na klinice ADHD se snížila doba pro stanovení diagnózy ze čtyř měsíců na šest týdnů," potvrdil skvělé výsledky po zavedení Lean Healthcare pan Christensen.

"Od Švédů se můžeme leccos naučit, především když se něco řekne, tak se to skutečně udělá," řekl náměstek ministra pro zdravotní péči Vítězslav Vavroušek.



Elektronické zdravotní knížky

Ve Švédsku téměř všechna zdravotnická zařízení používají elektronickou zdravotní dokumentaci a 80 % lékařských předpisů se vydává elektronicky. Hakan Nordgren vysvětlil podstatu švédského National Patient Summary, jenž by se dal přirovnat k elektronické zdravotní knížce IZIP. "Národní databáze pacientů je založena na opt-out modelu: pokud pacient nepodá žádost o vyřazení z databáze, jeho zdravotní údaje jsou do ní automaticky ukládány." To se však stává zřídka.

"Pacienti i zdravotnický personál jsou si vědomi výhod: zlepšení klinických výsledků, vyšší efektivita, větší bezpečnost pacientů díky správným a snadno dostupným informacím, lepší přehled o zdravotním stavu a možnost pacienta ovlivnit svou léčbu," shrnul přínosy národní databáze pacientů pan Nordgren. Švédské nemocnice přecházejí na bezpapírovou dokumentaci.

"Díky digitalizaci a elektronické archivaci dokumentů ušetříme přes dva miliony eur ročně a pracujeme mnohem efektivněji," potvrdila Annika Olsbergová z nemocnice regionu Kronoberg. Pan poslanec Cabrnoch zdůraznil významnou roli eHealth v kontextu Evropské unie a navrhl další kroky: "Je zapotřebí vytvořit zdravotní portál, národně závazné datové standardy a elektronickou identifikaci zdravotnických profesionálů a pojištěnců. eHealth by mělo sloužit jako nástroj vyšší kvality, bezpečnosti a efektivity ve zdravotnictví."



Kvalita, efektivita a výsledky


"Švédsko je administrativně rozděleno na 21 krajů, jejichž vlády vybírají daně a rozhodují o alokaci finančních prostředků ve zdravotnictví. Pacienti platí poplatky za návštěvu u lékaře, pobyt v nemocnici a léky. Maximální výše poplatků činí 270 eur ročně, nad tuto částku jsou služby a předpisy léků zdarma," popisuje fungování švédského zdravotnictví Per Larsson, ředitel pro zdravotní péči regionu Stockholm.

"Používáme tzv. Purchaser – Provider systém, který je založen na transparentním, efektivním a spravedlivém využití peněz daňových poplatníků," pokračoval pan Larsson. Role zdravotní pojišťovny připadá krajské vládě, zatímco příjemci jsou zdravotnická zařízení a další poskytovatelé zdravotní péče. "Náš model úhrad se postupně vyvíjí: dříve byl založen především na velikosti zařízení a počtu výkonů, dnes se zohledňují také kvalita, efektivita a výsledky," vysvětlil zástupce švédského regionu způsob alokace peněz mezi zdravotnická zařízení.

Ředitel VZP Pavel Horák poukázal na některá důležitá opatření v rámci reformy zdravotnictví: "Je nutné zavést smluvní vztah mezi pojištěncem a pojišťovnou a vytvořit prostor pro připojištění." To by umožnilo motivovat pojištěnce k větší péči o zdraví a zefektivnit přerozdělování prostředků. "Je třeba zavést mechanismy eHealth a elektronického pojišťovnictví do praxe, stanovit základní balík služeb a rozsah pojistného krytí základní pojistky a definovat nadstandardní služby v rámci připojištění," uzavřel výčtem klíčových kroků reformy pan ředitel Horák.

Ing. Gabriela Lněničková, MBA, Obchodní oddělení Švédského velvyslanectví,

Redakčně upraveno

Zdroj: MEDICAL TRIBUNE

Sdílejte článek

Doporučené