Přeskočit na obsah

Pro záchranku by byl poplatek přínosem

Jaký dopad tedy mohou mít poplatky na činnost ZZS? Lze odhadnout přeliv určité části pacientů, kteří nebudou chtít platit na lékařské pohotovosti, u praktika nebo v nemocnici. Raději zavolají neplacenou záchranku. Je zřejmé, že takto lze ale uvažovat jen v teoretické rovině, ve skutečnosti většinu případů záchranka odváží a předává do nemocnice, kde bude poplatek vyžadován. Hospitalizační platba je navíc vyšší než u praktika a při službě ve večerních nebo nočních hodinách a v době volna se ještě navýší. Z toho vyplývá, že pacienti s „úspornou“ motivací se mohou dostat do situace opačné a zaplatit více. Takže je pravděpodobné, že zmíněný přeliv pacientů nastane jen v počáteční fázi a nebude nijak výrazný.

Regulační poplatky ovlivní činnost zdravotnické záchranné služby nepřímo. Předpokládám, že celkový počet volání na ZZS poklesne, což ale bude patrné až v celoročním objemu (v prvním čtvrtletí asi zaznamenáme mírný nárůst, ale pak se situace zklidní a nakonec počet klesne). V Praze ale bude situace obtížně vyhodnotitelná, protože ji jistě ovlivní i nová koncepce lékařské služby první pomoci.

Lze také očekávat, že lidé budou odmítat placenou hospitalizaci a dříve odcházet do domácí péče, což se může projevit zhoršením jejich zdravotního stavu, a tedy i přivoláním ZZS. To zažíváme opakovaně v případech, kdy se nemocnice snaží zkracovat dny hospitalizace a propouštějí do domácí péče nedoléčené pacienty. Tento jev může též ovlivnit celkové objemy pacientů ošetřených a přepravených ZZS.

Osobně regulační poplatky vítám, protože jejich hlavním smyslem je regulace, vtažení pacientů do systému a navýšení objemu finančních prostředků zdravotnických zařízení.

Ochranné mechanismy neexistují, ale jsou i zbytečné. Hlavním regulačním a ochranným mechanismem před zneužíváním a nadužíváním ZZS je dobře fungující zdravotnictví, kvalitní zdravotní péče a lepší chování občanů k vlastnímu organismu a zdraví obecně. Dále osobní disciplína, kázeň ve smyslu ekonomického, uvážlivého a ohleduplného chování se nás všech. Lidé by měli ZZS volat skutečně až v případě, kdy vyčerpali veškeré dostupné možnosti - svého praktika, nemocnici v místě bydliště, dostupnost vlastními prostředky atd.

Podstatný vliv má také prevence, tedy návyk pečovat o své zdraví, navštěvovat lékaře preventivně, vyhledávat jeho péči včas. Jsme stále až příliš často voláni k případům, kdy pacient měl možnost navštívit svého praktika či specialistu, sám se dopravit do nemocnice, ale situaci neřešil dny nebo i týdny.

MUDr. Zdeněk Schwarz,

ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. města Prahy

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 1/2008, strana A3

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené