Pro úspěšnou elektronizaci zdravotnictví je potřeba získat nejen lékaře, ale i pacienty
Zdravotnictví se bude čím dál více potýkat se stárnoucí populací, rostoucími nároky na zdravotní péči a nedostatkem dostupných zdrojů. V následujících desetiletích mohou náklady na systém veřejného zdravotnictví vzrůst až trojnásobně. Systém zdravotní péče nezbytně potřebuje nové technologie, efektivnější procesy a moderní přístupy.
Pro oblast zdravotnictví jsou klíčové inovace, bez nich se v nadcházejících letech neobejde. Na tom se shodne většina zainteresovaných subjektů pohybujících se v této oblasti. V čem ale už nepanuje taková shoda, je, jak tyto inovace zavádět.
Nyní většina pokusů o eHealth postupuje přesně naopak. Drží se scénáře: nápad – akční plán – pilotní projekt. Ten iniciuje národní vláda či nadnárodní organizace. Postará se o financování, od uživatelů se požaduje pouze aktivní participace. Po skončení pilotu přestane sponzor s financováním provozu a očekává, že inovaci budou nadále platit uživatelé. Zde je většinou kámen úrazu. Uživatelé mají pocit, že inovace přináší benefit zejména původnímu investorovi, méně už jim samým. Jednoduše si spočítají, že se jim projekt nevyplatí.
Společnost CompuGroup Medical (CGM) ale svou koncepci elektronizace českého zdravotnictví založila na předpokladu, že pokud má být jakákoli elektronizace úspěšná, musí být vždy přínosná uživateli. Existuje tedy několik podmínek, které musí splňovat úspěšná koncepce eHealth. Je potřeba zajistit lékařům a pacientům kontrolu nad jejich daty, garantovat lékařům, že informace získané elektronicky pocházejí od důvěryhodného zdroje, a konečně zajistit okamžitý přínos pro lékaře a pacienta z každé proinvestované koruny.
Výhodou přístupu CGM je, že v této oblasti může stavět na zkušenostech svých odborníků, kteří již více než dvacet let vyvíjejí software, který využívají každodenně tisíce uživatelů. Například také nemá smysl budovat řešení „na zelené louce“, protože lze dost dobře využít již existující data v provozovaných systémech. Nicméně další nezbytnou podmínkou pro úspěšnou elektronizaci zdravotnictví je posílení role pacienta v systému, protože jen díky jeho zainteresování lze zvyšovat kvalitu zdravotnictví, jeho kvalitu měřit, a v konečném důsledky tak přinášet i úspory.
Aby měl pacient zájem a důvod podílet se na systému, musí dostat do rukou především informace o svém zdravotním stavu a léčbě. V současnosti si spoustu údajů o svých zdravotních funkcích může již opatřit sám, například formou chytrých telefonů a jejich příslušenství či jiných přístrojů. Existuje ale velké množství dat, která mu nejsou běžně přístupná. Jde o výsledky laboratorních a dalších vyšetření, lékařské zprávy, informace o předepsaných lécích nebo údaje od zdravotní pojišťovny.
Klíčové potom je všechna data propojit a umožnit pacientům komplexní pohled na svoje zdraví a léčbu. Pokud pacient tato data zpřístupní i svému lékaři, může ho ten potom léčit daleko efektivněji. Výhoda pak spočívá v tom, že přínosy i nedostatky elektronizace zdravotnictví tak mohou okamžitě vnímat a posuzovat přímo uživatelé, tedy lékaři a pacienti.
Zdroj: Medical Tribune