Pro "malé" obory jsou společné kmeny problematické
Nová podoba specializačního vzdělávání lékařů vzbuzuje stále větší diskuse. K tomuto tématu přinášíme hned několik materiálů. V diskusním fóru na straně A2 naleznete odpovědi zástupců jednotlivých specializací na otázku, jak jejich oboru současný stav vyhovuje. Podle očekávání se zde hovoří především o tzv. společných kmenech. Největší výhrady mají ty specializace, kde je náplň kmene příliš vzdálena oboru, pro který se absolvent rozhodl. Velmi kritické hlasy zaznívají například z řad neurologů, oftalmologů či urologů:
"Školenec po dobu prvních dvou let přípravy věnuje při cirkulaci po jiných odděleních urologii pouhý měsíc a po této době se vrací na mateřské oddělení prakticky v urologii stejně orientován jako po promoci; tedy pro oddělení jako začátečník, který se nemůže zapojit do služeb ani samostatně urologicky pracovat," říká předseda České urologické společnosti doc. MUDr. Miroslav Hanuš.
Některé obory mají problém opačný - nejsou schopny zajistit výuku všech lékařů, kteří by jejich pracovišti měli v rámci povinné stáže projít. To se týká například gynekologie a porodnictví. Na straně A4 informujeme o poslední schůzce, na níž se mimo jiné sešli děkani lékařských fakult, představitelé 17 odborných společností a zástupci ministerstva. Jejím závěrem bylo, že ještě než nastoupí do praxe další ročník absolventů, mělo by dojít ke změnám v náplni společných kmenů.
O těchto změnách by měly rozhodovat odborné společnosti a akreditační komise příslušných oborů. Je zde rovněž prostor pro stanovisko České lékařské komory, která vyjádřila připravenost přijmout zodpovědnost za tento segment vzdělávání.
Zdroj: Medical Tribune