Přeskočit na obsah

Postih za korupci – i polovina ročního obratu

Jak byste hodnotil případ lékařky, která se dožadovala hotovosti za to, že bude předepisovat přípravky jedné farmaceutické firmy?

Jako zjevný případ korupce. Jsme proto rádi, že vedení nemocnice nekompromisně zasáhlo po pracovněprávní stránce. Rozhodně zde není důkazní nouze, proto by měli konat všichni, kdo v takovém případě konat mají. Pokud vím, tak protikorupční policie se tím již začala zabývat.

Jsem rád, že i Česká lékařská komora opouští své poněkud bagatelizující původní stanovisko. Nejde o to, aby byl někdo tvrdě potrestán, ale je nutné vyslat signál všem ostatním, že takové jednání v pořádku není.

Prezident komory zdůrazňoval, že je nutné vzít v úvahu, že zde s velkou pravděpodobností nebyli poškozeni pacienti…

Můj názor je, že pacient je poškozen vždy, když mu lékař předepisuje léky na základě jiné motivace, než která vyplývá ze zdravotního stavu, a to bez ohledu na to, zda se nemocný podílí na úhradě léčby.

Co může ministerstvo zdravotnictví s korupcí dělat?

Pokud jde o celé zdravotnictví, naše kontrolní nástroje jsou omezené. Bezprostředně můžeme působit na přímo řízená zdravotnická zařízení. Před rokem jsme ředitelům těchto nemocnic zaslali pokyn, aby vnitřním předpisem vymezili pravidla pro pohyb zástupců firem uvnitř areálů.

Ti by měli komunikovat jen s osobou k tomu určenou vedením nemocnice. Plnění tohoto požadavku kontrolujeme, a pokud zde budou shledány nesrovnalosti, ministerstvo vyvodí důsledky.

Není možné, aby se zástupci firem volně procházeli nemocnicí a bavili se, s kým chtějí, aniž by o tom management věděl.

Když se ale dva lidé chtějí sejít, sejdou se kdekoli jinde…

Tomu já rozumím. Proto mimo jiné chceme, aby v tomto vnitřním předpisu bylo uvedeno, že se o každém jednání s firmou musí vést záznam, a to bez ohledu na místo, kde k setkání došlo. Vše musí být zpětně dohledatelné.

Do jaké míry je zde možné využívat legislativní funkci ministerstva?

Důležitý je především návrh novely zákona o regulaci reklamy. V něm se snažíme jasněji vymezit pravidla komunikace mezi farmaceutickými firmami a poskytovateli zdravotní péče. Mimo jiné chceme rozšířit kompetence SÚKL, a to i pokud jde o výši postihu. Do budoucna by při prvním přestupku mohla být firmě udělena sankce do výše tří milionů korun. Při opakovaném porušení zákona bychom se mohli bavit o částce ve výši poloviny obratu dané společnosti. Je ale pravděpodobné, že diskuse v parlamentu nebude jednoduchá, byť by se zdálo, že se na nutnosti potírání korupce shodnou všichni.

Do jaké míry je podle vás v pořádku kongresová turistika hrazená z prostředků firem?

Nikdo nemá nic proti vzdělávání, je zde ale tenká hranice. Především je potřeba, aby vše bylo transparentní. Za vzdělávací akce by se neměly schovávat rekreace u moře.

Zatím jsme hovořili vlastně pouze o farmaceutických firmách. Co ale společnosti dodávající zdravotnické prostředky?

Ty představují ještě mnohem méně regulovaný prostor. To je úkol pro příští volební období.

Myslíte si, že pokud jde o rozsah korupce ve zdravotnictví, liší se Česká republika od ostatních evropských zemí?

Myslím si, že práh vnímavosti k tomu, co je a co není možné, je u nás poněkud výše. Když se takový skutek stane a postupuje se proti němu podle zákona, objeví se ihned jakási falešná solidarita. Obecné povědomí „stejně to dělají všichni“ je prostě nebezpečné.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené