Přeskočit na obsah

Poradna: Záruční doba a reklamace výrobku

S reklamacemi zboží má zkušenost asi většina dospělých lidí. Někomu častěji, někomu méně často se stane, že se nový nebo skoro nový výrobek rozbije nebo přestane fungovat tak, jak bychom si představovali. Na tyto situace pamatuje zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění, který stanoví podmínky, za jakých prodejci odpovídají za vady jimi prodaných výrobků nebo za jakých jiné osoby odpovídají za vady své práce (při sjednání smlouvy o dílo). Občanský a obchodní zákoník Je však třeba zdůraznit, že podle občanského zákoníku odpovídají příslušné osoby pouze v případě, že protistrana, tedy kupující, není podnikatelem a zboží nenakupuje ke svým podnikatelským aktivitám. Pokud totiž uzavírá smlouvu podnikatel s podnikatelem, pak se tato smlouva neřídí občanským zákoníkem, ale obchodním zákoníkem, což v případě záruční odpovědnosti za vady má obrovské důsledky. Podle obchodního zákoníku totiž prodávající za vady zjištěné v záruční době odpovídá pouze tehdy, pokud se smlouvou k poskytnutí záruky zavázal; pokud se prodávající k poskytnutí záruky nezavázal, pak v případě smlouvy uzavřené podle obchodního zákoníku odpovídá pouze za vady, které věc, kterou prodal, měla již v době prodeje. V případě, který popisujete, tedy při nákupu notebooku k osobním účelům, máte práva stejná jako nepodnikatel. Pokud byste však notebook kupoval k podnikatelským účelům (například k vedení dokumentace o svých pacientech) a neměl byste s prodejcem dohodnutou záruční dobu na notebook nebo na harddisk, pak byste na záruční opravu neměl vůbec nárok.
...

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 18/2006, strana 20

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené