Přeskočit na obsah

Pokuty za porušení zákona o regulaci reklamy

Státní ústav pro kontrolu léčiv informoval o dvou případech, kdy byly podle zákona o regulaci reklamy firmám uloženy sankce za jeho porušení. Dozoru nad dodržováním zákona v oblasti léčivých přípravků se SÚKL intenzivně věnuje. V roce 2010 bylo ukončeno 15 správních řízení, jejichž výsledkem byly pravomocně uložené pokuty v celkové výši 3 215 000 korun. V roce 2011 byla zatím ukončena uvedená dvě správní řízení.

V nedávných dnech nabyla právní moci pokuta 750 000 Kč uložená SÚKL společnosti Actavis CZ a. s. Ta porušila zákon o regulaci reklamy tím, že v roce 2008 uspořádala pro lékaře v Egyptě „kongres“, který se ve skutečnosti nekonal. Šlo o pobytový zájezd hrazený touto farmaceutickou firmou. SÚKL zahájil šetření na základě podnětu České televize. Zjištění vedla ke správnímu řízení, na jehož konci byla udělena pokuta ve výši 750 000 korun.

Současně SÚKL podal trestní oznámení z důvodu podezření ze spáchání trestného činu podplácení. Zákon totiž zakazuje nabízet, slibovat nebo poskytovat lékařům dary nebo jiný prospěch, ledaže jsou nepatrné hodnoty. Bezplatné pohoštění a ubytování může být poskytnuto pouze v přiměřené hodnotě a za účelem odborných nebo vědeckých akcí.

Zároveň v těchto dnech nabylo právní moci další rozhodnutí, kterým byla uložena pokuta za spáchání správního deliktu, a to v případě společnosti Janssen‑Cilag s. r. o. ve výši 200 000 Kč a společnosti atelier duplex s. r. o. ve výši 10 000 korun.

Porušení zákona o regulaci reklamy v tomto případě spočívalo v uvádění nepřesných informací na letácích určených pro odbornou veřejnost. Letáky tak mohly vést odborníky k mylným závěrům.

Informace o léčivých přípravcích uváděné v letácích a brožurách určených pro odborníky i širokou veřejnost však musejí být přesné, prokazatelné a úplné.

Společnost Janssen‑Cilag s. r. o. a atelier duplex s. r. o. se v tomto případě nacházely ve vztahu „zadavatel–zpracovatel“ reklamy, proto je také výše pokuty pro oba subjekty odlišná.

Dozor nad reklamou je jednou z oblastí, jimž se SÚKL dlouhodobě intenzivně věnuje. V první polovině února proběhla v sídle SÚKL konference na téma „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, na níž vystoupila řada odborníků na danou problematiku. Konference měla mezi odborníky velký ohlas. „Reklama na léčivé přípravky je tématem, kterému se budeme i do budoucna intenzivně věnovat.

Reklamu na léčivé přípravky a chování farmaceutických firem v této oblasti je třeba pečlivě sledovat a citlivě posuzovat. Primární je pro nás ochrana veřejného zdraví,“ řekl ředitel SÚKL Martin Beneš.

red

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené