Pět let s internetovou žilní poradnou
Pražský hotel Diplomat hostil na samém konci února tradiční, již XXXVIII. angiologické dny s mezinárodní účastí. MUDr. Sabina Sellner Švestková, Ph.D., z Dermatovenerologické kliniky LF MU a FN Brno zde během svého vystoupení zrekapitulovala pětileté úspěšné fungování edukačního webového projektu www.zilniporadna.cz. Internetovou žilní poradnu v současnosti podporuje několik sponzorů a jejím generálním partnerem je Servier, vedoucí společnost v oblasti flebologie a výrobce mikronizované purifikované flavonoidní frakce diosminu s hesperidinem (MPFF®, obchodní název Detralex®), v současnosti nejpředepisovanějšího a nejúčinnějšího venofarmaka.
Internetové informace bezpochyby ovlivňují život téměř každého z nás a S. Sellner Švestková míní, že nemalým problémem současné medicíny jsou špatně „edukovaní“ pacienti, kteří přicházejí do ordinací s dopředu pečlivě nastudovanými, ale často mylnými diagnózami a metodami léčby, jež potom od svých lékařů vyžadují: „Nesmyslné či zavádějící informace jsou doslova všudypřítomné a tato konfrontace nebývá moc příjemná. Naší snahou samozřejmě je, aby takových pacientů ubývalo, i když víme, že kontaktům s internetem vlastně nelze zabránit. Část odborné obce se proto pokouší o to, aby alespoň některé informace, které pacienti cíleně vyhledávají na internetu, byly pravdivé, důvěryhodné a z odborného hlediska validní. Nejen z těchto důvodů vznikla před pěti lety tato žilní poradna.“
Již pět let
Pět let provozu internetových stránek www. zilniporadna.cz je vhodnou příležitostí k rekapitulaci a zhodnocení úspěšnosti. Už podle svého názvu se tato webová poradna dlouhodobě zabývá především žilní tematikou, dalšími diskutovanými okruhy jsou hemoroidy, otoky nohou či lymfedém. „Témata jsou rozdělena do jednotlivých sekcí, návštěvníci webu se například mohou obrátit se svými dotazy přes formulář přímo na odborníky a dostane se jim vysoce fundovaných odpovědí. Nechybí ani databáze spolupracujících specialistů a interaktivní mapy příznaků, přes které se mohou tazatelé pomocí hesel proklikat až k problematice, o kterou se zajímají, a následně dostat odpovědi týkající se konkrétní terapie a úpravy životního režimu,“ uvádí S. Sellner Švestková a upozorňuje, že na internetovém rozhraní žilní poradny lze najít i mapu zobrazující dostupná centra pomoci, na která jsou provozovatelé tohoto webu často dotazováni. Databáze těchto center je nadále otevřená, každý specialista se do ní, opět pomocí formuláře, může přihlásit, a nemocní mohou být díky tomu rychleji nasměrováni na nejbližší angiologické pracoviště.
Pohled do statistik
Statistické údaje, týkající se internetové žilní poradny za posledních pět let, jsou skutečně úctyhodné. Webové stránky v tomto období navštívilo kolem půl milionu unikátních IP adres, z toho asi 386 000 nových. Kromě Čechů a Slováků nechybějí ani návštěvníci z USA , Německa, Rakouska či Velké Británie. „Náš web je vystaven tlaku konkurence, a to nejen laické – ‚bylinkářské’, ale i odborné, kterou samozřejmě vítáme. Další údaje, které bylo možné o našich návštěvnících získat, jsme podrobili podrobnější analýze. Největší ‚boom’ návštěvnosti nastal ve třetím roce existence naší poradny. Vzájemný poměr nových návštěvníků webu vůči opakovaným přihlašováním zůstal po celou dobu jeho existence stejný, procentuálně zhruba 80 : 20. Nejvyhledávanějšími klíčovými slovy byly ‚zánět žil’, ‚otoky nohou’, ‚bércové vředy’ nebo cílenější ‚žilní poradna’ či ‚trombóza’, v loňském roce se také poprvé objevuje cílený dotaz na ‚krvácení z konečníku’,“ vypočítává S. Sellner Švestková a podotýká, že ačkoli na webu žilní poradny nechybí speciální oddíl věnovaný lymfedémům, kde se pacienti opakovaně a cíleně ptají na celou řadu dotazů týkajících se mízních otoků, ve vyhledávaných klíčových slovech se tento výraz vůbec neobjevuje.
Žilní poradna je nejčastěji nalézána přes vyhledávač Google a v jeho přehledu odkazů podle klíčových slov se pravidelně umísťuje na nejpřednějších místech – například odkaz na žilní poradnu přes slovo „křečové žíly“ je zde druhý v pořadí.
Zdroj: Medicína po promoci