Přeskočit na obsah

Ohrožuje slovo „asistent“ onkologickou péči

Radiologický asistent (RA) je odborník, který se stará o technickou část radiologických procesů, tedy vlastně proces řídí. Působí v odvětvích radiodiagnostiky, radioterapie a nukleární medicíny, ale jeho profese má poněkud nelichotivý přídomek „asistent“. Také to je zřejmě důvodem, proč produkují vysoké školy tak málo absolventů. Obor se studuje jako bakalářský a nenavazuje na něj žádné další magisterské studium.

„Důvodů, pro které si absolventi středních škol volí jiné obory na VŠ nebo po absolvování studia odcházejí mimo obor radiologický asistent, je zřejmě několik: středoškolští studenti mají nekonkrétní nebo zkreslené představy o náplni práce radiologického asistenta a nemotivuje je ani nízké platové ohodnocení. Řada z nich tak zřejmě sází spíše na lukrativnější a pro veřejnost prestižnější obory,“ říká o problému MUDr. Jana Prausová, primářka Radioterapeuticko-onkologického oddělení FN Motol.

Předseda Společnosti radiologických asistentů Mgr. Josef Hyka souhlasí a dodává: „Profese není v Česku vůbec známa – jsme považováni za sestry. A studijní programy mají nevhodný název radiologický asistent – proč studovat VŠ proto, abych byl něčí asistent…“

Společnost radiologických asistentů v ČR jako profesní organizace sama nedávno upozornila na skutečnost, že převážnou většinu současných studentů oboru tvoří především lidé z praxe, kteří si touto cestou doplňují vzdělání a zvyšují kvalifikaci ze středoškolské na vysokoškolskou, a to z vlastního zájmu nebo na doporučení zaměstnavatele, zatímco skutečných nových zájemců o studium a obor je daleko méně.

Studium nabízí několik škol

Obor radiologický asistent přitom nabízí v ČR několik vysokých škol – Fakulta zdravotnických studií Ostravské univerzity, Fakulta zdravotnických studií Západočeské univerzity v Plzni, Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích nebo Lékařská fakulta MU v Brně. Obor otevřou i na ČVUT a zřejmě i na univerzitě v Pardubicích.

Počet studentů a absolventů však není příliš vysoký. „Univerzita Palackého měla první absolventy bakalářského studijního oboru radiologický asistent v loňském roce, protože obor se poprvé otevíral v akademickém roce 2006/2007. Studium úspěšně zakončilo 16 studentů, kteří získali titul bakalář,“ sdělil MT vedoucí marketingu Univerzity Palackého Tomáš Chalupa. Kolik absolventů však nastoupilo do praxe, univerzita neví.

Určité informace má Společnost radiologických asistentů, podle níž nastupuje do praxe pouze padesát procent absolventů oboru. Důvody? „V první řadě chybí navazující magisterský studijní program, schopní absolventi (tzn. ti nejlepší) pokračují v magisterském studiu v jiných oborech, čímž jsou pro profesi ztraceni,“ říká Josef Hyka a dodává: „Část absolventů odchází mimo resort zdravotnictví. V průběhu studia totiž zjistí, že společenskoodborná prestiž profese je velice nízká a budou doopravdy tlačeni do role skutečných asistentů – budou mít nízké odborné kompetence. Dalším důvodem je také fakt, že finanční ohodnocení jako absolventa VŠ je oproti jiným, srovnatelným profesím nízké; v současné době jsou i zdravotní sestry hodnoceny výše než radiologičtí asistenti.“

Primářka Jana Prausová to vidí podobně: „Především platové důvody pak mohou vést k odchodu od vystudované profese i případné absolventy bakalářského studia radiologický asistent. U nich se navíc může situace komplikovat i tím, že jako čerství vysokoškoláci očekávají širší kompetence v praxi nebo vyšší pracovní pozici, ale zpravidla je nedostanou. Dalším problémem je absence navazujícího magisterského oboru, o který by bakaláři mohli mít pravděpodobně zájem, protože by tak získali úplné vysokoškolské vzdělání. V oboru RA však tuto možnost nemají, odcházejí si tudíž dokončit magisterský stupeň na školy jiného směru a zpravidla do zdravotnictví na pozici RA nenastoupí. Malý zájem o studium a o práci RA může také podporovat všeobecná obava z rizika záření a jednosměrnost provozu.“

Práce radiologického asistenta může být pro mnohé díky nesnadným podmínkám jen zastávkou po cestě. „Většina RA na našem oddělení hodnotí svoji práci sice jako zajímavou, perspektivní a smysluplnou, ale nedostatečně ohodnocenou. Někteří RA poté, co si doplní bakalářské vzdělání, pokračují v magisterském stupni v jiném oboru, čímž se jim zpravidla otevře možnost výnosnějšího zaměstnání nebo vyšší pracovní pozice,“ konstatuje Prausová.

Plné znění článku naleznete na http://www.tribune.cz/clanek/17402

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené