O čem na summitu hovořil Gerge Halvorson
O zdravotnictví a ekonomice
Poskytování zdravotní péče je možno považovat za službu či poslání, ale v principu je to ekonomická činnost jako každá jiná. Tak jako jinde existují i ve zdravotnictví ti, kteří své služby prodávají, a ti, kteří je nakupují. Prodávat lze jen takové služby, po nichž je poptávka, protože jsou kvalitní. Proč tomu tak ve zdravotnictví není? Nikdo neřídí finanční toky, jejichž strukturu „platby všem a za všechno“ jsme zdědili z minulosti. Historická struktura se nedrží proto, že by byla dobrá, ale proto, že dobře živí řadu lidí, a ti ji logicky brání.
O zprávách dobrých a špatných
To, co nazýváme hrozbami pro zdravotní systém, jsou vlastně úspěchy, na které bychom měli být hrdí – lidé žijí déle, přicházejí nové technologie, produkují se nové léky, rozvíjí věda… To je dobrá zpráva. Špatná zpráva zní, že to všechno stojí peníze. Senior po šedesátce čerpá ze systému čtyřnásobně více než dvacetiletý.
O efektivitě poskytované péče
Udělali jsme pokus – 135 lékařů vyšetřilo jednoho a téhož pacienta a došlo k 82 různým terapeutickým řešením, podle toho, kde studovali, u koho pracovali apod. Kaiser Permanente vytvořila ve spolupráci se svými zdravotnickými zařízeními „postupy správné praxe“. Zjistili jsme, že se jimi řídí jen 60 procent lékařů, ostatní se dříve či později vrátí k postupům, na které jsou zvyklí a které mají zažité. I těch 60 procent však znamená zlepšení o 30 procent oproti stavu před několika lety.
Poté, co se některé americké lokální nemocnice spojily s velkými zdravotnickými zařízeními a začaly s nimi spolupracovat, klesl počet hospitalizací jejich pacientů o 70 procent. Na klinikách dostali pacienti specializovanou péči a mnohdy se jejich problém podařilo vyřešit bez hospitalizace.
O fungování Kaiser Permanente
Platby jsou postaveny na kapitacích v celém systému. Balíčky základní, plně hrazené péče koncipujeme podle zájmu pojištěnců – čím více zájemců, tím větší šíři služeb může balíček pokrývat.
Všichni poskytovatelé zdravotní péče zapojení do našeho plánu jsou zároveň jeho akcionáři i zaměstnanci v jedné osobě. Vyplácíme je prostřednictvím mezd. Kdo je úspěšný, práci si udrží, bude mít dost pacientů a my jako organizace budeme mít vyšší kredit. Veškerou administrativu dělají placení úředníci, lékaři se mohou věnovat pouze zdravotní péči a vydělat si více tím, že ošetří více pacientů, nikoli že budou manipulovat s daty a vykazováním.
O regulačních poplatcích
Filosofií mou i celé Kaiser Permanente je, že poplatky jsou součástí balíčku plně hrazených služeb. Je nespravedlivé chtít vysokou spoluúčast třeba po dítěti s astmatem. Poplatky mohou sice v mnoha případech fungovat jako nástroj racionálního čerpání péče, ale musí o nich rozhodovat lékař, nikoli úředník. Nemá přece smysl vytvářet paušální bariéry v přístupu ke zdravotní péči.
O pacientech
Nemocnice rády argumentují tím, že potřebují pacienty, aby měly na výplatu zaměstnanců. Omyl. Pacient potřebuje dobrou péči – to musí být nejvyšší zájem!
Kaiser Permanente
Největší neziskový program řízené péče světa v datech
Pokrytí: 8 států USA (Colorado, Georgia, Kalifornie, Maryland, Ohio, Oregon, Virginie, Washington) a Washington D. C.
Klientů: 8,5 milionu
Lékařů: více než 14 000
Ostatních zaměstnanců: 157 000
Nemocnic: 32
Ordinací: 431
Roční obrat: 32 miliard USD
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 11/2008, strana B3
Zdroj: