Přeskočit na obsah

Nový koncept privátní sítě ambulancí

Proč podle něj nedochází k pohybu lékařů v ambulantní péči? „Problémem je mimo jiné i to, že lékaři v důchodovém či předdůchodovém věku nemají komu předat svou fungující praxi. Příčinou je nedostatek absolventů v oblasti ambulantní péče a jejich špatné finanční zázemí potřebné pro odkoupení praxe či zavedení praxe vlastní. Je tu nesoulad mezi tím, kolik si mladí lékaři mohou dovolit za ambulanci zaplatit a jaká jsou očekávání stávajících vlastníků,“ dodal P. Švrček. „Chceme tedy prolomit tento začarovaný kruh a nastartovat přirozený proces generační obměny praktiků i ambulantních specialistů za takových podmínek, aby nemuseli odcházet do zahraničí či do farmaceutických firem.“

Nový koncept privátní sítě ambulancí

 „Naším záměrem je vytvořit celorepublikovou síť soukromých ambulancí napříč různými obory a nabízet komplexní služby, které zvýší kvalitu a dostupnost lékařské péče. Lékař, který se rozhodne s námi spolupracovat, získá jednorázovou finanční kompenzaci za vstup do sítě – tedy za vybudování a přenechání své praxe. Výše vyrovnání bude zcela individuální, závislá na reálných nákladech a výnosech konkrétní ambulance,“ představil projekt společnosti MediClinic její výkonný ředitel MUDr. Martin Hofman a dodal: „Rozhodně nechceme přerušit pouto mezi lékařem a pacientem, proto ordinace nebudeme nikam stěhovat ani je slučovat. Zachováme tedy spolupráci se stávajícím personálem, který získá jistotu zaměstnání a stálý plat odvozený od odhadu budoucích nákladů a výnosů ambulance. Odhad bude vycházet z dosavadních výsledků, nemělo by dojít k výrazné změně platových podmínek.“

Společnost MediClinic také hodlá lékařům, již se chystají opustit svou praxi, garantovat její chod i v budoucnu. „Zahájili jsme jednání s lékařskými fakultami – chceme motivovat studenty posledních ročníků, absolventy i lékaře před atestací k tomu, aby chtěli nastoupit do ambulancí. Připravujeme pro ně komplexní program podpory, jehož součástí bude mimo jiné i stipendium, které jim umožní absolvovat nezbytnou klinickou praxi v nemocnicích a atestaci. Poté u nás budou určitou dobu – např. dva roky – pracovat,“ objasnil M. Hofman. „Věříme, že dokážeme vytvořit nejen zajímavou finanční nabídku. Chceme vypracovat také systém osobního rozvoje a vzdělávání lékaře, umožnit mu změnu místa výkonu práce v rámci naší sítě a zajistit např. ubytování.“

Spokojený lékař…

Princip fungování sítě MediClinic je tedy založen na sjednocení lékařských ambulancí do většího celku, což umožní centralizovat veškerou administrativní činnost. „Tím dosáhneme nejen snížení vstupních nákladů, ale i zefektivnění práce lékaře. Ten získá více času na diagnostiku, léčbu a osobnější přístup k pacientům. V konečném důsledku dojde také ke zvýšení kvality poskytované péče,“ upozornil na výhody sítě ambulancí M. Hofman. „Praktik či specialista už nebude muset komunikovat se zdravotními pojišťovnami, řešit účetnictví, nákup zdravotnických prostředků… Nezmění se prozatím ani jeho ambulantní software a grafické rozhraní, všechna potřebná data budou z jeho počítače získávána automaticky.“

Navíc budou lékaři moci využívat zabezpečený centrální server, kde budou nahlížet do výsledků vyšetření, obrazové dokumentace pacienta apod. „Pokud bude mít praktik podezření např. na zvýšený nitrooční tlak, podívá se prostřednictví sdíleného serveru do kalendáře nejbližšího očního lékaře, který je součástí naší sítě, a bude mít právo zapsat mu na určitou volnou hodinu svého pacienta na vyšetření. Pochopitelně pokud pacient nebude souhlasit s nabídnutou službou, může jít ke svému lékaři a zpět donese výsledky. Nehodláme tedy indukovat péči mezi našimi ambulancemi,“ upřesnil MUDr. Hofman.

Společnost MediClinic také připravuje postupnou obnovu mobiliáře a přístrojového vybavení ve všech zapojených ordinacích.

…rovná se spokojený pacient

„Jednoznačně chceme zavést objednávkový systém, který bude výhodný pro lékaře i pacienta – zejména zrychlí dostupnost lékařské péče. V žádném případě však nehodláme měnit ordinační dobu. Lékař ji pouze upraví tak, že v určených ranních hodinách bude ošetřovat urgentní případy a poté jen předem objednané pacienty,“ vysvětlil P. Švrček a doplnil: „Nepředpokládáme tedy, že bychom rozšiřovali ordinační hodiny ve všech ambulancích. Problém nedostupnosti lékařské péče totiž podle mého názoru nespočívá v tom, kdy je otevřeno, ale v tom, že musí pacient u lékaře čekat nepředvídatelně dlouhou dobu. Takže pokud bude předem objednán, může zajít k lékaři bez problému i přes den – v pracovní době.

Nicméně chceme se zdravotními pojišťovnami pracovat také na zajištění primární péče ve večerních hodinách – např. tím, že bude ve městě otevřena jedna ambulance pro akutní případy. A rovněž bychom chtěli zavést výjezdy lékařů.“

Pro pacienty budou mimo jiné připraveny různé benefitní programy, budou např. moci pomocí telefonu či internetu zjistit, kdy má lékař dovolenou či kde je nejbližší otevřená lékárna, nebo se budou moci takto objednat na vyšetření. „Samozřejmě budeme poskytovat i nadstandardní služby – nyní testujeme, o co mají pacienti zájem a za co jsou ochotni si připlatit,“ uvedl M. Hofman.

Třetinová úspora nákladů

Nabídku na zaměstnání ve společnosti MediClinic dosud přijalo asi třicet lékařů. „V současné době máme poptávku od desítek dalších, a dokonce od stovek sester, což nás velmi překvapilo. Abychom zajistili pokud možno stejnou péči pro všechny naše pacienty, nechceme brát každou ambulanci. Máme určitá rozhodovací kritéria – hodnotíme nejen ekonomickou stránku, ale zohledňujeme rovněž pověst, které se lékař v místě svého působení těší,“ upřesnil M. Hofman a vzápětí dodal: „Určitě ale nemáme ambice zasahovat do léčebných a preskripčních procesů jednotlivých lékařů. V tomto ohledu jim chceme zachovat stoprocentní svobodu. Samozřejmě je pochopitelné, že momentem odkoupení ordinace do naší sítě lékař ztrácí svobodu ekonomickou.“

A jak bude projekt MediClinic financován? „Na počátku stojí naše vlastní investice. Získali jsme rovněž silného partnera z oblasti privátního kapitálu – společnost Penta Investments. Pokud budeme používat standardní manažerskou metodu řízení centrálních nákladů, budeme schopni dosáhnout v průměru 30% úspory nákladů v ordinacích. Částečně budeme návratnost investic krýt z příjmů třetích stran – tedy placeného benefitního programu a v budoucnu i z komerčního zdravotního pojištění,“ vysvětlil MUDr. Švrček.

Více informací je možno vyhledat na www.mediclinic.cz.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené