Nové jméno AIFP lépe odráží povahu asociace
Nový název lépe vystihuje společný rys členských společností, kterých je v současnosti 30, a podstatu asociace, a to sdružovat a zastupovat zájmy farmaceutických společností s vlastním výzkumem a vývojem inovativních léků. Prioritami asociace jsou i nadále podpora rychlého uvádění inovativních léků na trh a jejich dostupnosti pro české pacienty, kultivace etických standardů na farmaceutickém trhu a vzdělávání.
„Původní název vznikal ve specifických podmínkách začátku devadesátých let. I když asociaci zůstal 15 let, byl nepřesný. Asociace není mezinárodní, neboť sdružuje firmy podnikající na českém trhu. Nový název AIFP tak lépe vystihuje to, co je asociaci a jejím členským firmám společné, tedy vlastní výzkum a vývoj inovativních léků a jejich uvádění na trh. Výzkum a vývoj nových léků je také hlavní podmínkou členství v asociaci,“ vysvětluje předseda asociace MUDr. Ivo Žídek.
Výkonný ředitel AIFP MUDr. Radim Petráš připomíná hlavní cíle: „Asociace sleduje tři hlavní priority: zasazuje se o co nejvyšší dostupnost inovativních léků pro české pacienty, podporuje upevňování etických standardů na českém farmaceutickém trhu a věnuje se vzdělávání v oblasti inovativních léčiv.“
Kromě názvu asociace se mění také internetové stránky na www.aifp.cz a e-mailové adresy na jmeno.prijmeni@aifp.cz. Všechny ostatní údaje – sídlo, poštovní adresa, telefonní a bankovní spojení – zůstávají stejné.
Etický kodex prioritou
Nejdůležitější zůstává pro AIFP oblast legislativy, kde sleduje přípravu a naplňování zákonů týkajících se léků a medicínských, technických, ekonomických i vědeckých podmínek pro jejich uvádění na trh. V jednáních se státní správou se snaží zajistit, aby inovativní léky byly rychle a úspěšně zařazeny do praxe a dostaly se v co nejkratší době k pacientům. AIFP se také staví za důslednou ochranu duševního vlastnictví, sleduje soulad české legislativy s evropskou a monitoruje právní a politické trendy na úrovni Evropské unie.
Výrazně větší pozornost než v minulosti chce AIFP věnovat dodržování etických pravidel na českém farmaceutickém trhu a kultivaci prostředí. „Chceme více propagovat Etický kodex AIFP, který vychází z evropské předlohy a je nejpřísnějším na českém trhu. Jeho principy chceme rozšířit také na farmaceutické společnosti stojící mimo asociaci a sjednotit standardy i se zástupci lékařské veřejnosti,“ vysvětluje R. Petráš. „Přáli bychom si, aby především odborná veřejnost vnímala farmaceutické firmy podle toho, zda v propagaci svých léčiv dodržují etické standardy. Sjednat společné standardy se zástupci lékařů a postupně je rozšířit na ostatní firmy chceme také proto, aby z poctivé propagace léků profitovali především pacienti. Úkol to nebude snadný, pokud uvážíme, že členské firmy AIFP tvoří jen 30 ze všech přibližně 300 subjektů na českém farmaceutickém trhu,“ doplnil R. Petráš.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 18/2008, strana F3
Zdroj: