Nová smluvní politika VZP: čitelnější a zcela průhledná
Nový postup VZP při uzavírání smluv se zdravotnickými zařízeními spustil poté, co se o něm loni dostaly na veřejnost první informace, vlnu kritiky. Kdekdo ho napadal, že znepřehlední smluvní politiku největší pojišťovny a zvýší korupční prostředí. Teď už kritika vesměs utichla – ukazuje se, že opak je pravdou. Novinka, která od dubna odstartovala, zajistila, že zájemce o smlouvu bude mít napříště přehled nejen o tom, jak dopadla jeho žádost, ale také proč pojišťovna rozhodla právě tak a zda nebyl někdo upřednostněn. Řízení je dvoustupňové, žadatel se může dovolat. Náměstek ředitele VZP Petr Honěk přiblížil další podrobnosti.
Proč VZP vůbec změnila postup při projednávání a uzavírání smluv?
„Cíl je naprosto jasný – nastavit jednotný postup v rámci celé zdravotní pojišťovny. Tedy jasně říci, o čem rozhoduje některá ze šesti regionálních poboček, o čem rozhoduje ústředí a jak může postupovat ten, kdo není s výsledným rozhodnutím pojišťovny spokojen. A k tomu zajistit, aby byl celý proces pod co největší možnou veřejnou kontrolou.“
Jak bude taková veřejná kontrola vypadat?
„Průhlednost celého systému se do značné míry zvyšuje už tím, že je jasně dáno, že jednotlivé regionální pobočky mohou rozhodovat o uzavření smluv do výše tří milionů korun v odbornostech praktické lékařství pro dospělé, praktické lékařství pro děti a dorost a klinická stomatologie. Ústředí pojišťovny pak podle nově nastavených pravidel rozhoduje o uzavírání všech ostatních smluv.“
Není to přílišná koncentrace velké moci do rukou jednoho člověka?
„Vím, že taková kritika opakovaně zazněla a mířila většinou přímo k mé osobě, že to budu já, kdo bude sám rozhodovat o smlouvách za desítky miliard. Ale ve skutečnosti je to tak, že ředitel VZP zřídil Komisi pro smluvní vztahy, která má rozhodovací pravomoc. A zároveň ustavil i Rozkladovou komisi, která má za úkol řešit případná dovolání nespokojených žadatelů. Popravdě řečeno je to vůbec poprvé, co má uzavírání smluv mezi lékaři a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou tak jasný řád a pravidla.“
Trochu to vypadá, že regionální pobočky tím ztratily význam…
„Nemyslím si, že by to tak bylo. Jednak se z regionálních poboček na ústředí přesunula jen část rozhodování, přičemž i v Komisi pro smluvní vztahy jsou zastoupeni právě lidé z regionálních poboček. A navíc regiony musejí i nadále nachystat pro rozhodování ústředí podrobný rozbor situace, kde musejí zhodnotit časovou a místní dostupnost péče, ekonomický dopad uzavření či neuzavření smlouvy, možný vliv na retenci, tj. udržení si pojištěnců, předpokládanou frekvenci výkonů. Dále to budou právě lidé z regionálních poboček, kteří budou hlasovat při výběrových řízeních, která ze zákona předcházejí uzavírání smluv…“
Už dříve jste slíbili, že žadatelé budou moci sledovat, co se s jejich žádostí děje. Jak to s tímto slibem vypadá?
„To už je od dubna realita. Každá žádost o smlouvu je na regionální pobočce zaevidována a dostane své unikátní číselné označení. Do pěti dnů se pak objeví zveřejněná na internetu na adrese vzpsmlouvy.cz. Doposud jich takto bylo zveřejněno přes šedesát. Do třiceti dnů bude rovněž na internetu zveřejněn podrobný rozbor žádosti z hlediska Všeobecné zdravotní pojišťovny. A následně se na webu objeví i samotné rozhodnutí, zda pojišťovna smlouvu uzavře, či naopak její uzavření odmítne a proč.“
Jestli tomu dobře rozumím, tak to bude další prvek veřejné kontroly…
„Přesně tak. Každý žadatel o smlouvu bude mít nově jistotu, že třeba nebyl odmítnut, zatímco někdo jiný, kdo přišel po něm a žádal o totéž, smlouvu záhadně dostal. Podobné pochyby, které se dřív objevovaly v rovině šuškandy, by tím měly napříště naprosto odpadnout.“
Už máte na fungování nového systému nějaké konkrétní reakce?
„Já bych s hodnocením, byť dílčím, raději ještě chvilku počkal. Zatím neuběhlo dost času, aby mohlo být relevantní. Uvědomme si, že správní rada změnu definitivně schválila na svém jednání v posledním lednovém týdnu. V praxi vše začalo fungovat od 1. dubna letošního roku. To je opravdu krátká doba na nějaké bilancování. Nicméně jsem přesvědčen, že i ti, kdo projekt zpočátku kritizovali, nakonec uznají, že do smluvní politiky Všeobecné zdravotní pojišťovny vnesl pořádek, čitelnost a v neposlední řadě i dnes tolik žádanou transparentnost.“
Zdroj: Medical Tribune