Nová role lékárníků: Alphega lékárny připravily šest preventivních kampaní pro pacienty
Evropské fórum lékárníků (European Pharmacists Forum, EPF) se nechalo slyšet, že role lékárníků je v dnešní době jiná, než tomu bylo například před dvaceti lety. Protože jsou lékárny pro širokou veřejnost tím nejdostupnějším místem s nejdelší otvírací dobou, posouvá se jejich úloha o něco dále.
Některé evropské lékárny provádějí nadstandardní služby. Ve Velké Británii či Norsku v lékárnách probíhají prohlídky pacientů, provádí se monitoring celkového zdravotního stavu či diagnostika znamének, švédští lékárníci zase měří pacientům sluch. Dokonce se počítá s tím, že by lékárníci mohli v budoucnosti provádět i běžná očkování.
Tyto služby lékárníci v České republice neprovádějí, ale i tak na vývoj v oblasti lékárenství české Alphega lékárny reagují. Jejich strategii pro rok 2015 vede šest preventivních kampaní, jejichž cílem je především bezplatná edukace pacientů. Každé téma kampaně (Antibiotika, Bolest, Opalování, Zdravá dovolená, Hypertenze, Zdraví muže) bylo zvoleno tak, aby pacientům přineslo odborné informace týkající se zdravotních problémů, které musejí řešit takřka každý den. Lékárníci mají k dispozici edukační a promoční materiály, aby byla práce s pacientem snadná a zároveň co nejefektivnější.
„Princip spočívá v interakci pacienta s lékárníkem a následné motivaci pacienta aktivně pečovat o své zdraví. Abychom usnadnili pacientům hovor o jejich zdravotních problémech, připravujeme řadu nejen propagačních, ale i pracovních materiálů ve formě poznámkových karet a jednoduchých dotazníků, které si mohou po konzultaci, vyplnění a společném vyhodnocení s lékárníkem odnést domů,“ říká Ing. František Řiský, marketingový manažer společnosti Alliance Healthcare, která projekt Alphega lékárna zaštiťuje.
Alphega lékárny se tak aktivně zapojují do celospolečenské péče o zdraví, poskytují služby nad rámec obvyklých činností a své pacienty vzdělávají v tom, jak o sebe správně pečovat, jaké léky užívat v jednotlivých případech a jak identifikovat počínající zdravotní problémy. V rámci konzultací je vždy samozřejmostí doporučení návštěvy lékaře.
„Naším cílem je změnit vnímání klasické role lékárníka v dostupného partnera v péči o budoucí zdraví každého pacienta. Otevíráme lékárny přátelské, otevřené a bezpečné komunikaci. Vítáme všechny pacienty a jsme připraveni jim poradit, odpovědět na dotazy související s jejich zdravím a věnovat jim maximum času,“ dodává Ing. Řiský.
Projekt Alphega lékárna byl vyvinut za účelem podporování nezávislých lékáren. Jedná se o mezinárodní koncept, který v současné době funguje v devíti evropských zemích s členskou základnou více než šesti tisíc lékáren. V České republice se Alphega lékárny objevují od roku 2008 a dnes je jich více než 250.
Zdroj: Medical Tribune