Nezávislý lékárník v evropském kontextu
V pořadí již třetí kongres Pharma Profit, určený farmaceutům, majitelům lékáren, členům a centrálám lékárenských sítí, odborným asociacím, výrobcům a distributorům se konal 7. října v pražských Průhonicích. Představil účastníkům nejnovější trendy, dal tipy, jak zaujmout, odlišit se a zároveň vymyslet profitabilní řešení. Celkově nabídl inspiraci, jak pomoci provozu lékárny. Všichni se těšili na přednášku hlavního hosta programu, ředitelky pro projekt Alphega Pharmacy v Evropě Caitlin Sorrellové. Jak koncept Alphega Pharmacy přináší lékárníkům možnost získat výhody společenství, aniž by přišli o svou nezávislost? Jak koncept funguje a co svým členům přináší? Jaký vliv má na zlepšení pozice lékárníků a jak jim pomáhá ustanovit jejich novou roli v současném zdravotnickém prostředí? Na to se Medical Tribune zeptala paní Caitlin v osobním rozhovoru.
| Proč je pro zdravotní systém lepší mít tisíce nezávislých lékáren než jen pár lékárenských řetězců?
Nemyslím si, že je to lepší. Půlku své kariéry jsem pracovala pro lékárenský řetězec, půlku pro lékárny nezávislé. V prostředí neregulovaného trhu je dobré mít oboje. Neříkám, že řetězce nemají svou roli, avšak k dosažení větší rovnováhy s cílem lepší péče pro pacienty je dobré mít ve zdravotním systému typy oba. Dosáhne se tím nejenom užitečného soutěžení mezi jednotlivými řetězci, ale také rozmanitosti na trhu díky existenci lékáren nezávislých. Ty se mohou ovšem zapojit do určité společné sítě také, aniž by svou nezávislost ztratily. Moje doporučení pro lékárenský trh bude vždy co největší rozmanitost.
| České nezávislé lékárny mají možná ještě čas neopakovat chyby druhých. Máte pro ně radu, jak přežít v ostrém konkurenčním boji vedle silných řetězců?
Největší chybou, kterou by čeští nezávislí lékárníci mohli udělat, je kopírovat, co dělají řetězce. Myslím, že je opravdu důležité, aby se snažili být jiní, jít jinou cestou. Ve Velké Británii se řetězce stávají komerčnějšími, mají větší obchody, nacházejí se tam, kam lidé chodí nakupovat. Nezávislé lékárny se zaměřují více na obce, na péči o pacienty a na služby pro ně a nacházejí se poblíž ordinací či nemocnic. Anglická realita potvrzuje, že oba typy mohou koexistovat bez problémů. Pokud se nezávislý lékárník bude snažit dělat stejné věci jako řetězec (např. komerční akce, letáky, soupeření v cenách), je tu riziko, že to nezvládne tak dobře. Mnohem lepší je analyzovat, v čem je dobrý, a na to se soustředit. Největší výhodou bývá osobní vztah s pacienty. Nezávislý lékárník zná jménem osm z deseti lidí, kteří do místnosti vstoupí. Měl by cílevědomě posilovat jejich důvěru ke své osobě. Měl by raději pracovat na tomto vztahu než soutěžit se řetězci.
| Proč by měla nezávislá lékárna být členem Alphega Pharmacy?
Jaké jsou výhody připojení k této síti? Pro nezávislou lékárnu je velmi obtížné přežít osamoceně, protože soutěží s řetězci, které mají díky objemu prodeje větší možnosti slev, které mají lepší přístup k informacím a expertizám a mohou si dovolit investovat do služeb fungujících napříč řetězcem. Připojením k Alphega Pharmacy získají nezávislí lékárníci lepší přístup k informacím a expertizám i větší kupní sílu bez ztráty nezávislosti. Další výhodou, kterou lékárníci po připojení do sítě získají, jsou Alphega konzultanti. Jejich hlavním úkolem je být pro lékárníky jakýmisi mentory v oblasti obchodu. Jezdí do jednotlivých lékáren a pomáhají rozklíčovat, co lékárník zrovna potřebuje, na co se má zaměřit, co posílit, jak vybřednout z aktuálních problémů, a doporučí řešení ušitá lékárně na míru. To je nejefektivnější cesta naší pomoci nezávislým lékárníkům.
| Jaké jsou na druhé straně povinnosti vašich členů?
To se v jednotlivých zemích liší. Největší povinností je placení měsíčního příspěvku. Za to poskytujeme poradenskou službu. Pokud se našimi radami lékárník řídit nechce a neřídí, pak není důvod v naší síti setrvávat. Věříme totiž, že naše doporučení jsou užitečná, a přinesou profit i stabilitu a přivedou nové zákazníky. Podmínkou je samozřejmě dodržování zákonů a nařízení v dané zemi a profesionální jednání v souladu s etikou. Dodržování námi stanovených povinností pro nás ale není stěžejní, chceme mezi námi a lékárníky vytvořit fungující partnerství.
| Můžete podrobněji popsat, jakou podporu nabízíte nezávislým lékárníkům?
Jedná se především o konzultace jako specializovanou službu, o detailní expertizy, které povedou k měřitelným výsledkům. Dále máme pro každou zemi program rozvoje Alphega Pharmacy Development Programme (APDP), který nahlíží na lékárenský byznys ze 360 stupňů. Zaměřuje se na funkční provoz a správu lékárny, na zacházení se zaměstnanci a budování fungujícího týmu a na chování k zákazníkům. V neposlední řadě jde o finance, které však budou v pořádku, pokud splníme první tři předpoklady. Dále našim členům pomáháme s dobrými podmínkami nákupu a vyjednáváním dohod. Váš nejbližší soused je vlastně váš konkurent. Proto je užitečné, že na platformě Alphega Pharmacy se jednotliví lékárníci mohou navzájem učit bez pocitu, že jsou v přímé soutěži. Síťové sdílení je velmi důležité.
| Jak by měla vypadat ideální lékárna v síti Alphega Pharmacy?
Nehledáme žádný speciální druh lékárny – hledáme speciální typ lékárníků s určitým stylem myšlení a mentality, kteří chápou, že se jejich profese musí přizpůsobit vývoji ve společnosti. Měli by být otevření změnám a chápat, že mají dvě hlavní role: obchodní manažer a zdravotnický profesionál.
| Jak byste odpověděla lékárníkovi, který prohlásí „Alphega Pharmacy je další druh řetězce, já chci být skutečně nezávislý“?
Odpověděla bych, že jestli to vidí takto, ať se k nám nepřipojuje. Je nezávislý, protože může kdykoli přestat platit měsíční příspěvek, a přerušit tak spolupráci. Ale znovu bych ráda zopakovala, že nejsme tvrdým řetězcem, ale sítí, která lékárníky podporuje. Lékárníci činí svá vlastní rozhodnutí. My jsme tu proto, abychom jim poskytovali ty nejlepší rady a postupy, které známe.
| Co to pro pacienta znamená, má‑li ve svém okolí Alphega lékárnu?
Znamená to, že má blízko lékárníka, který má o něj opravdu velký zájem, a že v lékárně pracuje tým, jehož společným cílem je poskytnout lidem co nejlepší péči. Věřím, že to znamená, že má blízko někoho, kdo je připraven a ochoten naslouchat. Kdybych mohla udělat nějakou změnu u všech lékárníků, přiměla bych je právě k tomu, aby více naslouchali. Znám opravdu dobře vzdělané lékárníky, kteří vůbec neumějí komunikovat. Alphega lékárna by měla být synonymem pro blízkost někoho, kdo dokáže své znalosti předat přijatelným, přátelským a lidským způsobem, někoho, kdo vybuduje vztah důvěry. Nesmírně důležité je vzdělávání pacientů v oblasti prevence. Celý zdravotní systém by měl fungovat v tomto základním módu – existují pro to ekonomické a humanistické důvody zároveň.
| Měla jste už možnost hovořit s českými nezávislými lékárníky o výzvách, kterým čelí. Jaký je váš první dojem?
Zaznamenala jste nějaké specificky české problémy? Myslím, že problémy, kterým lékárníci u vás čelí, jsou stejné napříč celou Evropou. Možná je u vás větší tlak řetězců, které zde existují relativně krátce. V Británii, kde oba typy lékáren pracují vedle sebe nesrovnatelně delší dobu, k vybalancování už dávno došlo. Cílem jsou silné řetězce i silné nezávislé lékárny.
| Je koncept Alphega Pharmacy dostatečně pružný, aby umožňoval spolupráci i přes specifické rozdíly v jednotlivých zemích?
Naše legislativa a systém proplácení náhrad jsou opravdu komplikované… Každý systém proplácení náhrad je velmi komplikovaný. Jednoduchý a logický jsem nepoznala nikde. Žádná země ho nemá perfektní. Česká republika nepředstavuje výjimku. Koncept Alphega Pharmacy adaptovat na jednotlivé země samozřejmě umíme. Ve Francii vstoupil do praxe v roce 2001 a nyní máme devět velice rozdílných trhů. Všechny mají podobnosti i rozdíly. V každé zemi máme tým místních Alphega odborníků, kteří daný trh i legislativu velice dobře znají. Děláme lokální expertizy, které nám řeknou, co bude fungovat a co nikoli, co je třeba přizpůsobit. V každé jednotlivé lékárně naslouchají naši konzultanti konkrétním potřebám lékárníků.
| Jak usnadňujete komunikaci mezi svými členy přes hranice jednotlivých států? Jak dalece je zkušenost z jedné země přenositelná do jiné?
Komunikaci usnadňujeme prostřednictvím velkých konferencí, které pořádáme každé dva roky, kde se sejdou lékárníci ze všech devíti zemí. Sdílejí své zkušenosti v přednáškách a také mezi sebou hovoří. Každé tři měsíce organizujeme setkání všech Alphega manažerů, kteří si tam sdělují, co jejich lékárníci říkali, co potřebují, co se jim osvědčilo atd. Zařizujeme také bilaterální výměny zkušeností, návštěvy a setkání, pokud mají dvě země podobný problém. Blízce spolupracujeme s Evropským fórem lékárníků, jehož členy je i mnoho lékárníků našich (europeanpharmacistsforum. com).
| Alphega Pharmacy se rozvíjí velmi rychle – má 6 500 členů v devíti zemích. Jste skutečně stále schopni komunikovat na základě individuálních potřeb každé lékárny?
Ano, jsme, a to díky již zmíněným konzultantům, kteří jsou v pravidelném styku s našimi lékárníky a základní koncept Alphega Pharmacy stále přizpůsobují.
| Někteří lékaři tvrdí: „Lékárníci jsou jen lepší prodavači.“ Můžete pomoci vytvářet image lékárníků jako vysoce vzdělaných zdravotnických profesionálů, kteří vědí o lécích v mnoha ohledech více než lékaři?
Lékárníci jsou jednou z nejpodceňovanějších profesí. Jestliže „jen prodávají léky“, je to trestuhodné plýtvání léty náročného studia. V Británii byla například zavedena služba, kdy si lékárník s pacientem sedne a probere všechny léky, které dotyčný bere. Zkontroluje možnost nežádoucích interakcí, vyřadí léky nepotřebné, upraví dávkování, prověří, že pacient všemu rozumí a ví, co bere, proč a na co. Tím šetříme výdaje, protože se často ukazuje, že některé léky lidé berou, i když už je ve skutečnosti nepotřebují. Uvedená služba zlepšuje zdravotní péči, protože lékaři všechny léky, jejich indikace a interakce znát zpravidla nemohou, jejich specializace je jiná. Nikdo neví o lécích víc než lékárníci, kteří jejich studiem strávili dlouhé roky. Je zapotřebí ještě školení ohledně prevence, screeningu a vakcinace. Jsem zapálený propagátor toho, aby lékárníci mohli očkování provádět. Já osobně se proti chřipce každý rok v lékárně očkovat nechávám. Jsem přesvědčena o tom, že přesunutí očkování z ordinací do lékáren raketově zvedne proočkovanost národa a zredukuje riziko epidemie. Na to existují přesvědčivé důkazy.
Jedinečnost Alphega lékárníků spočívá v jejich přístupu
| výjimečný vztah mezi pacientem a lékárníkem – profesionálem
| osobní přístup a poradenství je základem péče o zdraví pacientů
| dodržování vysokých standardů a etických kodexů
| skutečná detailní znalost pacientů, důvěra a blízkost
Alphega lékárna je vedoucí sítí nezávislých lékáren, kterou rozvíjí a podporuje společnost Alliance Healthcare, s členskou základnou čítající více než 6 500 členů v devíti evropských zemích. Od jejího uvedení na český trh v roce 2008 se zde počet členů rozrostl na více než 250 nezávislých lékáren (www.alphega‑lekarna.cz).
Zdroj: