Názory pacientů na poplatkynemocnice příliš nesledují
Někteří zdravotníci vnímají vybírání poplatků jako práci navíc, část pacientů je považuje za zdražení služeb – přesto se významné problémy nevyskytují.
Agentura HMCgroup minulý týden v bleskovém průzkumu oslovila 50 zdravotnických zařízení – lůžkových i ambulantních, fakultních, státních, krajských i soukromých. Na otázky odpovídali ve větších zařízeních zaměstnanci, kteří mají agendu výběru poplatků na starosti, v ambulancích pak sami lékaři.
Ačkoli průzkum není vzhledem k formě i počtu respondentů reprezentativní, některá čísla přesto stojí za povšimnutí. Pacienti podle zkušeností oslovených zdravotníků přijali nutnost poplatků bez větších výhrad, i když více než 62 % pacientů fakultních nemocnic je vnímá jako nepříjemné zdražení. Zato v soukromých zdravotnických zařízeních oslovení zdravotníci takovou reakci nezaznamenávají.
Pouze státní a krajská zdravotnická zařízení uvažují o rozšíření možností úhrady poplatků, jmenovitě třeba o platbu prostřednictvím textových zpráv SMS. Ostatní změny neplánují, odůvodňují to nejistotou ohledně budoucnosti poplatků a dostatečnou funkčností dosavadního způsobu.
Pouze čtyři z oslovených zdravotnických zařízení provedla mezi svými pacienty anketu, zda jim způsob výběru poplatků vyhovuje. V těch ostatních se domnívají, že signály nespokojenosti se k nim spolehlivě dostanou jinou cestou, protože pacienti si budou přímo stěžovat. Mezi dalšími důvody relativního nezájmu o názory pacientů se objevilo, že změny v systému platí příliš krátkou dobu, a protože jsou povinně dány zákonem, nemá valný důvod pacientské názory sledovat.
V těch fakultních nemocnicích, kde názory pacientů sledují, bylo nejčastější stížností na poplatky zdražení služeb (62,5 %) a nedobrá orientace jak a kde platit (12,5 %). Poměrně významné procento (37,5 %) pacientů poplatky platí, aniž by je hodnotili negativně. V soukromých zdravotnických zařízeních je situace opačná, naprosté většině nemocných poplatky nevadí (92,9 %). Ve státních a krajských zařízeních 80 % pacientů poplatky nekomentuje nebo jim nevadí.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 10/2008, strana B1
Zdroj: