Návrh úhradové vyhlášky je pro lékaře nepřijatelný
MUDr. Zorjan Jojko,
předseda Sdružení ambulantních specialistů
Sdružení ambulantních specialistů důrazně protestuje proti návrhu úhradové vyhlášky na rok 2011 v podobě, v jaké byla v rámci vnitřního připomínkového řízení rozeslána ministerstvem zdravotnictví dne 4. 11. 2010.
Hodnota bodu – žádáme jeho hodnotu minimálně 1,05 koruny. Eventuální ekonomicky nezdůvodnitelný pokles hodnoty bodu ze současných 1,02 Kč na 1,00 Kč by znamenal riziko, že by ZZ musela opět snížit platy střednímu zdravotnickému personálu.
Šlo by totiž reálně o 5% meziroční pokles příjmů ZZ, a to v době, kdy příjmy zdravotních pojišťoven reálně neklesají, ale ve skutečnosti mírně stoupají. Malý počet pojištěnců – žádáme o jeho navýšení na 100 jak ve výpočtu výkonů, tak v regulacích. Počet pojištěnců 25 – pro statistiku nepoužitelný – na pololetí je příliš malý a byl by sám o sobě příčinou významného snížení příjmů zdravotnických zařízení.
Ohrozit může i menší zdravotní pojišťovny, neboť je vysoce pravděpodobné, že lékaři ze strachu z finančního ohrožení v rámci „chyby malých čísel“ při výpočtu regulací budou buď pacienty malých pojišťoven odmítat, nebo tyto pacienty přemlouvat k odchodu k pojišťovnám velkým.
Vysoce pravděpodobné je i to, že lékaři budou s těmito malými pojišťovnami vypovídat smlouvy. Vnímáme jako diskriminaci, že v příloze č. 1 úhradové vyhlášky, která se týká ambulancí nemocnic, je „malý počet pojištěnců“ určen číslem 50, zatímco v návrhu pro mimonemocniční péči jen 25. Žádáme v této položce rovná pravidla.
Regulační limity – žádáme hranici minimálně 110 % ve všech regulacích, tj. pro předpisy léků, zdravotnických prostředků, indukované péče i ZÚM a ZÚLP, nikoli 100 %, jak je navrženo.
Možnost zdůvodnění překročení limitů v regulacích – žádáme, aby vyhláška mimo možnosti medicínského zdůvodnění překročení regulačních limitů ze strany zdravotnického zařízení umožnila zdravotní pojišťovně finančně regulovat zdravotnické zařízení jen tehdy, pokud mu prokáže, že se v příslušné části péče chová nehospodárně nebo plýtvá.
Regulace limitované procentem zdravotnických zařízení příslušné odbornosti – žádáme, aby úhradová vyhláška stanovila maximální procento zdravotnických zařízení, která smějí být za překročení limitů v předpisu léků, ZÚM, ZÚLP či indukované péče regulována. K tomuto účelu navrhujeme pět procent.
Referenční období – žádáme, aby jím nebylo pololetí, resp. rok 2009, ale 2010. Z hlediska možných finančních dopadů by šlo o neutrální krok, který by ovšem znamenal významné zprůhlednění systému úhrad nejen v době jednání o regulacích mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními.
Regulace i za léky schválené revizním lékařem – vnímáme jako diskriminaci, že v příloze věnované ambulancím nemocnic jsou léky a prostředky zdravotnické techniky schválené revizním lékařem z regulací vyňaty, zatímco ambulantní specialisté extramurální jsou regulováni i za jejich předpis. Žádáme v této položce rovná pravidla, tedy vynětí z regulací po souhlasu revizního lékaře i pro ambulance mimonemocniční. Limit pro regulace za předpis prostředků zdravotnické techniky – naše zkušenost svědčí pro to, že limit 15 000 Kč je nepřiměřeně vysoký. Žádáme jeho snížení na maximálně 5 000 korun.
Oznamovací povinnost – žádáme, aby zdravotní pojišťovna jako součást avíza o regulační srážce měla povinnost zaslat dotčenému zdravotnickému zařízení i podrobný přehled o čerpání příslušné péče (předpisu léků, zdravotnických prostředků, indukované péče, či ZÚM a ZÚLP). Jde o to, že některé zdravotní pojišťovny toto v současné době neposkytují, čímž se zvláště u indukované péče dostává zdravotnické zařízení mimo možnost se bránit.
MUDr. Václav Šmatlák,
předseda Sdružení praktických lékařů
V historii úhrad praktickým lékařům nikdy nedošlo ke snížení hodnoty základní kapitace od doby jejího zavedení v roce 1997, a to ani v časech deficitního hospodaření zdravotních pojišťoven či nucené správy VZP. Návrh úhrad pro rok 2011 zesměšňuje všechna prohlášení představitelů státu o podpoře primární péče, navíc historicky poprvé by mělo dojít i ke snížení úhrad za provádění preventivní péče!
Přístup MZ ČR ke škrtání v úhradách všem poskytovatelům péče rovným dílem je systémově špatný, chybí odvaha respektovat celoevropský trend přesunu péče o pacienty i financí do ambulantní sféry, chybí stabilizační prvek pro fungování praktických lékařů jako základního stavebního kamene při poskytování zdravotní péče. Požadujeme respektovat návrhy zdravotních pojišťoven z dohodovacího řízení na zachování výše úhrad pro PL z roku 2010, neboť neohrožují jejich zdravotně pojistné plány.
Regulační část. Návrh regulací pro rok 2011 je pro praktické lékaře naprosto nepřijatelný. Vzhledem k principu výpočtu regulací, který je u PL zcela odlišný od všech ostatních poskytovatelů zdravotní péče, není možné dosadit stejné limitační hodnoty použité např. u ambulantních specialistů. Tvrdé regulační limity ve specializované ambulantní péči nutně povedou ke snaze přesunout preskripci a vyžádanou péči na praktické lékaře. Překročení hranice 100 % celostátního průměru postihne přibližně 50 % praktických lékařů, to je přes 3 500, aniž by to mohli sami jakkoli ovlivnit! Srážka ve výši 40 % z překročení i s 15% limitem ročního objemu úhrad je likvidační, stovky lékařů dostanou k úhradě zhruba 270 000 korun!
Postiženi budou především lékaři provádějící komplexní diagnostiku a terapii ve své ordinaci, dále lékaři pečující ve větší míře o pacienty důchodového věku. Následná vypořádání připomínek lékařů s odůvodněním poskytnuté péče, pak smírčí řízení a soudní spory budou stát zdravotní pojišťovny miliony korun. Navíc takto nastavené regulace zvýhodňují lékaře, kteří převážně odesílají pacienty ke specialistům a do nemocnic, sami neindikují laboratorní vyšetření a odmítají předepisovat léky!
Je skutečně záměrem regulací likvidovat kompetence praktických lékařů a trestat ty z nich, kteří se svým pacientům všestranně věnují? Proto nabízíme spolupráci při tvorbě takových regulací, které budou zohledňovat způsob a efektivitu poskytnuté zdravotní péče, budou postihovat excesivní chování lékařů a nebudou pouze pokutou za správně předepsané léky a indikovaný komplement.
Lubomír Nečas,
praktický lékař, Zlín
Z nové vyhlášky jsem zděšen. Letošní kapitace byla nastavena tak, aby ordinace byly schopny přežít. Za to jsme před třemi lety stávkovali a bojovali, takže doufám, že ke snížení nakonec nedojde. Myslím si, že ke snížení kapitace není důvod, protože peníze pojišťovny mají. Snížením plateb by se narušila stabilita celého systému. Co se regulací týká – jsou nastaveny na 100 % z roku 2008 –, to je velice špatně!
Tutéž situaci jsme tu měli za ministra Ratha v roce 2006, kdy lékaři, aby dodrželi stoprocentní objem výkonů, přestali dělat některá labo‑ Návrh úhradové vyhlášky je pro lékaře nepřijatelný Ministerstvo zdravotnictví zveřejnilo návrh nové úhradové vyhlášky. Předpokládá snížení kapitace, větší regulace, snížení hodnoty bodu a další změny. Reakce praktických lékařů i ambulantních specialistů jsou velmi nesouhlasné. Proto se ptáme zástupců obou sdružení i lékařů z praxe: Jak by se tato vyhláška dotkla provozu ambulancí?
Dokončení na str. A3
ratorní vyšetření (např. omezili rentgeny a laboratoře), což se může skrytě projevit na stavu pacientů. Co se léků v tomto případě týká, tam je snaha co nejvíce léčit pacienty, ale pokud se bude neustále někdo snažit lékaře regulovat, tak budeme muset snížit léčení – např. krevní tlak již nebudeme léčit třemi léky (ač by to pacient potřeboval), ale jen jedním. Efekt nebude patrný ihned, ale třeba za deset let, kdy nastanou komplikace nebo rovnou smrt. Osobně budu muset začít ještě pečlivěji sledovat své náklady a také omezit laboratoře.
MUDr. Václav Šupík,
ambulantní specialista – sonografie, Nové Strašecí
V pátek jsme na radě SAS chystanou vyhlášku tvrdě zkritizovali. Takto se nedá provozovat zdravotnictví. Máme k dispozici aktuální data, takže víme, že výběr pojistného bude letos vyšší než loni. Pro mě to v současnosti znamená pokles příjmu zhruba o pět procent. Náklady rostou, zejména elektřina, ale od roku 2008 máme stále stejné úhrady a teď by nám je ještě chtěli snížit – na úroveň, která by odpovídala roku 2005! Pacientů by se to však nemělo dotknout. V této verzi vyhlášky jsou navíc úplně jiné podmínky pro ambulance nemocniční než pro nás soukromníky – máme to daleko horší.
Například co se regulace léků týká, mohou podle nové vyhlášky ambulantní specialisté předepsat léčbu hrazenou pojišťovnou (léky a různá vyšetření) maximálně 25 lidem. Šestadvacátého už by ošetřoval lékař na vlastní náklady. V nemocnicích je však limit nastaven na 50 pacientů, což jsou naprosto nerovné podmínky! Poslední dobou mám pocit, že zdravotnictví je na granát.
MUDr. Anna Jelínková,
praktická lékařka, Lovosice
Připravovaná vyhláška je mi silně proti srsti. S touto podobou rozhodně nesouhlasím.
MUDr. Jana Irsáková,
praktická lékařka, Lichnice
Co se péče týká, chod ordinace to neovlivní, ale já osobně budu méně vydělávat. Za pacienty dostáváme stále stejný objem peněz, ale naše náklady se zvyšují.
MUDr. František Filípek,
praktický lékař, Hradec nad Moravicí
V každém případě se vyhláška v této podobě mé ordinace dotkne. Procentuálně to ještě nemám spočítané, ale myslím si, že to nebude zanedbatelné – nájmy rostou, ceny energií rostou, všechny náklady rostou. Řešení bych viděl v úplně jiné podobě vyhlášky – ale to záleží na tom, kdo na ní bude pracovat a jak se bude schvalovat.
Zdroj: Medical Tribune