Mylan chce být průvodcem vašich pacientů
Pařížská prezentace neznamená, že by šlo o firmu novou – zrodila se již v roce 1961 v USA a během uplynulých téměř padesáti let se vypracovala v celosvětovém měřítku až na zmíněné třetí místo mezi generickými firmami (před ní je zatím jen Teva a Sandoz). A neznamená to ani, že by až dosud nebyla v Evropě přítomna vůbec, protože už dnes působí ve více než 30 evropských zemích a zaujímá například první místo ve Francii a Portugalsku a jednu z pěti prvních pozic v dalších devíti zemích – v loňském roce však získala generickou linii společnosti Merck KGaA, tedy její zaměstnance, servis i portfolio, a to její pozici v Evropě významně posílilo.
Proměny farmaceutického trhu
Děje se tak v době, kdy globální farmaceutický trh ustupuje od tradičního modelu založeného na tzv. „blockbusters“ a v důsledku nižší efektivity výzkumu a vývoje klasických chemických molekul na jedné straně a rostoucího důrazu vlád na podporu generik na straně druhé přechází ke zcela jiným principům. Růst farmaceutického průmyslu, tak typický pro poslední desetiletí minulého století, se v prvních letech století nového významně zpomaluje. Jestliže ještě v roce 2001 byl tento růst v globálním měřítku 12 % a v západoevropských zemích 9 %, v roce 2007 to bylo již jen 6,2, respektive 4,5 procenta. Současně s tím je zřejmé, že dřívější nejsilnější hráči farmaceutického světa ztrácejí své pozice, a jejich podíl na trhu se navzdory pokračujícím tendencím k akvizicím, slučování a integraci snižuje. Přispívá k tomu jak rychle postupující exspirace celé řady patentů originálních léčiv, tak nedostatečná efektivnost výzkumu a vývoj nových molekul a v důsledku toho vysychající „pipelines“. Jen během posledních čtyř let – od roku 2003 do roku 2007 – tak klesl podíl na trhu u deseti největších korporací originálních výrobců ze 47 na pouhých 23 %, tedy na polovinu, a současně s tím se také snižoval podíl tzv. vyzrálých trhů na úkor trhů nově se rozvíjejících.
Samozřejmě i nadále zůstávají v moderní medicíně dosud neuspokojené potřeby, a to především v oblastech majících na svědomí největší morbiditu a mortalitu – ať už jsou to choroby kardiovaskulární nebo onkologické. Zdá se však, že k jejich uspokojování už nestačí vývoj léků z kategorie klasických, tedy malých chemických molekul, a že žezlo zde přebírají velké molekuly léků biologických, vyráběných pomocí obdivuhodných, ale také velmi nákladných moderních biotechnologií.
Přitom na druhé straně se potřeba léků vzhledem k prodlužujícímu se věku populace a přibývání chronických onemocnění trvale zvyšuje. Ceny mnoha z nich navíc rostou, ale objem prostředků se zásadně nezvyšuje.
Ptáte se, kdo a jak může tento paradox řešit? Zdá se, že jsou to především firmy přinášející na trh velké počty generických přípravků a speciálních produktů za přijatelné ceny. Aby bylo možno uspokojovat potřeby léčby „nákladných“ diagnóz, je třeba zabezpečit rutinní terapii běžných onemocnění většiny populace účinnými a levnějšími generiky. Proto také na všech vyspělých trzích současného světa jsou již někdy od roku 2002 nárůsty prodejů originálních léků podstatně nižší než u generik – v roce 2007 to bylo v prvním případě 4 versus 14 %, tedy více než trojnásobný rozdíl.
A konečně poslední trend typický pro všechny vyspělé země současného světa – stále se zvyšující zájem obyvatel o vlastní zdraví, vtahování pacientů do procesu rozhodování a jejich motivování k tomu, aby se o vlastní zdraví více starali sami a častěji sahali i k samoléčení.
Základem je důvěra ve značku jako záruku kvality
Právě toto vše tvoří východiska filosofie společnosti Mylan Inc., jejímiž strategickými výhodami jsou:
- široké portfolio vysoce účinných a bezpečných léků dostupných za přijatelné ceny
- globální působení a přítomnost na většině trhů světa
- vertikální a horizontální integrace
Podle generálního ředitele společnosti Roberta J. Couryho je jeho firma schopna vyrábět a vyvíjet nejkvalitnější a nejúčinnější generické léky a speciální farmaceutické produkty na světě. Za rozhodující krok na cestě k dalšímu rozvoji označil vítězství v bitvě o generickou sekci firmy Merck. „Firma Mylan EMEA (pozn. red.: Europe, Middle East and Africa) má pod vedením Didiera Nardeta ideální východisko i předpoklady úspěšně se přizpůsobit současným změnám a dynamice farmaceutického trhu a získat v nových regionech mnohem silnější pozici než dosud,“ řekl R. J. Coury. Jak uvedl prezident společnosti Mylan EMEA Didier Barret, nyní se firma rozhodla udělat maximum pro identitu své značky a pro co nejrychlejší nárůst povědomí o ní u odborné lékařské a farmaceutické, pacientské i celé veřejnosti. Její vedoucí pracovníci to v současném složitém, silně konkurenčním a rychle se proměňujícím prostředí považují za naprosto nezbytné a klíčové. „V novém složitém, dynamicky se rozvíjejícím a rychle proměnlivém prostředí farmaceutického průmyslu a trhu potřebuje každý – ať už je to investor, lékař, farmaceut, pacient či veřejnost jako celek – značku, které lze věřit. A značka Mylan takovou nesporně je,“ řekl D. Barret.
Základem musí být nejen znalost značky, ale také přesvědčení, že právě ona je zárukou kvality. Důvěra k této značce musí pevně spočívat na přesvědčení, že produkty farmaceutického průmyslu mohou snad být nahraditelné, avšak lidé nikoli. Podobně jako v jiných oblastech života v éře zákaznické tsunami by mělo i v oblasti léků platit, že značka je jakýmsi ochranným štítem, umožňujícím pacientovi pohybovat se džunglí masivní a diverzifikované nabídky. Značku nelze „udělat“ přes noc, protože zákazníky je nejprve nutno přesvědčovat a získat jejich důvěru. Lze ji však přes noc ztratit, pokud by hodnota a kvalita neodpovídala tomu, co bylo slibováno. Není to běh na krátkou, nýbrž na hodně dlouhou trať. Heslo nové propagační kampaně „Mylan – your life“ tomu odpovídá.
Mylan Pharmaceuticals s. r. o. – místo vizitky
1961 – Dva kamarádi z vojny, Milan Puskar a Don Panoz, zakládají ve White Sulphur Springs
(West Virginia, USA) společnost Mylan Pharmaceuticals Inc., působící zpočátku jen jako
distributor léků.
1966 – Firma získala schválení FDA k výrobě svého prvního vlastního léku – penicilinu G, a o tři roky
později pak i k výrobě dalšího antibiotika – tetracyklinu.
1980 – Ukončuje se výroba privátních značek přípravků ve prospěch vlastní řady produktů s logem
Mylan, společnost začíná být kótována na newyorské burze.
1984 – Mylan získává licenci na svůj první vlastní produkt (antihypertenzivum), a stává se tak prvním
generickým výrobcem, který kdy patentoval nový přípravek. To je začátek budování vlastního
silného výzkumu a vývoje.
1993 – Mylan se stává vlastníkem společnosti Mylan Technologies Inc. (dříve Bertek Inc.), která je
inovativním výrobcem transdermálních lékových forem.
1996 – Mylan se stává vlastníkem společnosti UDL Laboratories Inc., předního dodavatele individuálně balených vícezdrojových přípravků pro nemocnice a zdravotnická zařízení zabývající se dlouhodobou léčbou.
2002 – Společnost Mylan poprvé překročila roční obrat ve výši 1 miliardy USD.
2007 – Mylan získává většinový podíl ve společnosti Matrix Laboratories Inc.
– Mylan Inc. získává generickou linii společnosti Merck KGaA, což znamená, že
do společnosti Mylan přecházejí zaměstnanci, portfolio a servis Merck Generics.
Mylan se tak stává 3. největší generickou firmou na světě a jednou z pouhých dvou globálních generických firem se skutečnou horizontální i vertikální integrací, jež jsou nezbytné pro kontinuální inovaci a marketing svého širokého portfolia přípravků v současném stále více konkurenčním prostředí. V současnosti má cca 13 000 zaměstnanců a na trhu ve více než 140 zemích světa má 570 produktů. Na newyorské burze je firma kótována pod symbolem MYL, je součástí indexu S&P 500. Má jedno z nejširších a nejkvalitnějších produktových portfolií, za nímž je navíc velice produktivní „pipeline“ založená na vlastním výzkumu a vývoji, s širokou nabídkou různých lékových forem, sil léků i aplikačních systémů včetně transdermálních, s kontrolovaným uvolňováním, sterilních, injekčních a dalších, v objemu 45 miliard dávek ročně. Společnost nabízí jedno z nejširších a nejkvalitnějších portfolií produktů prakticky ve všech terapeutických oblastech. Díky svému většinovému podílu ve společnosti Matrix Laboratories Limited má společnost Mylan přímý přístup k jednomu z největších výrobců aktivních farmaceutických substancí (API) na světě. Plně integrovaná divize speciálních přípravků Dey L.P. firmy Mylan nabízí společnosti nové a diverzifikované příležitosti v oblasti léčby respiračních chorob a alergií.
V České republice jsou zatím v různých lékových formách a silách k dispozici přípravky z osmi ATC skupin:
Psychiatrie - mirtazapin, quetiapin, zolpimerck, risperidon
Neurologie - lamotrigin, sumatriptan, topiramát, ropinirol
Onkologie - anastrozol, granisetron, oxaliplatina, paclitaxel
Revmatologie/ortopedie - alendrogen, meloxicam
ORL/alergologie - claritromycin
Interna/kardiologie - simvastatin
Urologie - alfuzosin, doxazosin, tamsulosin
Diabetologie - glimepirid
Společnost Mylan trvale rozšiřuje své portfolio
Společnost Mylan má v současné době jen u FDA podáno 112 žádostí o schválení léku, přičemž ve 23 případech je prvním přihlašovatelem, a má tedy nárok na získání patentu pro přihlašovaný lék. V poslední době společnost Mylan obdržela od FDA kladné stanovisko pro Fluoxetin (kapsule, 10 mg a 20 mg). Tento přípravek indikovaný k terapii premenstruální dysforické poruchy je generickou verzí medikamentu Sarafem firmy Eli Lilly. Tento produkt dosahuje na americkém trhu ročních tržeb ve výši přibližně 19,2 milionu USD. FDA také schválil přípravek Venlafaxin hydrochlorid (kapsle s prodlouženým uvolňováním, 37,5 mg, 75 mg a 150 mg), který je určen k terapii závažných depresivních poruch a generalizovaných úzkostných poruch a představuje generickou verzi přípravku Effexor XR firmy Wyeth Pharmaceutical Inc. Jeho odbyt v USA činí zhruba tři miliardy dolarů ročně.
Schválení se dočkal také přípravek Levetiracetam, jenž je generickou verzí léku Keppra firmy UCB Pharm a. Společnost Mylan již uvedla na trh antipsychotikum Risperidon, generickou verzi Risperdalu firmy Janssen, jenž je využíván k terapii schizofrenie a bipolárních poruch. Konečně indická afilace společnosti Mylan, Matrix Laboratories Ltd., podala žádost o registraci vlastní generické verze antimykotického přípravku Vfend – Voriconazolu.
Zdroj: