Přeskočit na obsah

Ministerstvo připomínky škol respektuje

Mgr. Plíšek zahájil své vystoupení konstatováním, že jím předkládané údaje jsou výsledkem pravidelné věcné diskuse mezi tvůrci zákona a představiteli univerzit, resp. lékařských fakult, ale i představiteli ministerstva školství. Podle jeho slov probíhaly tyto konzultace již od fáze koncipování věcného záměru zákona, tedy přibližně od loňského října, a pokračují i nyní, při rozpracování návrhu do paragrafového znění. Zdůraznil, že připomínky škol a resortu školství jsou do návrhu zákona vkládány ještě před zahájením standardního meziresortního připomínkového řízení.

Tvrzení ředitele legislativního úseku ministerstva zdravotnictví je poněkud v rozporu s opakovanými sděleními mnoha představitelů akademické obce o tom, že autoři zákona se před jejich argumenty, náměty a požadavky uzavírají nebo je nerespektují. M. Plíšek se ale domnívá, že tento silně medializovaný postoj neobstojí v porovnání s reálným výčtem změn a úprav, které oproti původnímu záměru návrh zákona doznal.

Akciová společnost bez podnikání

Jako první zásadní změnu oproti původní koncepci zákona uvedl M. Plíšek vymezení právní formy univerzitní nemocnice (UN). Statut UN bude možno udělit pouze poskytovateli zdravotních služeb v právní formě akciové společnosti, která nebyla založena za účelem podnikání. Tuto formu obchodní zákoník umožňuje. „UN bude tedy zřízena výhradně za účelem poskytování zdravotních služeb, vědy, výzkumu a vzdělávání. Podstatným prvkem je princip nakládání se ziskem – společnost jej musí zcela reinvestovat do uvedené hlavní činnosti, případně z něj krýt ekonomické ztráty z minulých let a povinné odvody do rezervního fondu. Na nic jiného nelze zisk použít, tedy ani na výplaty jakýchkoli tantiém či rozdělování podílu na zisku představenstvu společnosti,“ upřesnil ředitel legislativního úseku MZ.

Vláda svým usnesením č. 373 z 9. dubna, kterým schválila věcný záměr zákona, deklarovala za stát závazek, že v budoucnu nebude státní majetkový podíl v UN převeden na jiný subjekt. „To je zárukou tzv. neprivatizace, tedy jednoho z požadavků univerzit,“ řekl M. Plíšek.

Zákon také stanoví, že jakýkoli převod akcií UN je podmíněn dvoutřetinovou většinou hlasů valné hromady, což de facto přináší jasné právo veta pro oba akcionáře.

Univerzita nabude svůj akciový podíl ve výši 34 procent základního kapitálu bezúplatným převodem od státu na základě vlastní žádosti. Termín pro podání této žádosti bude určitě dostatečný – podle Mgr. Plíška je dokonce možné, že nakonec jej autoři do zákona vůbec nevloží, aby univerzity nebyly v rozhodování o své účasti v této kooperaci příliš svazovány.

Převod státních akcií nemocnice na univerzity bude osvobozen od darovací daně.

Správní orgány a struktura UN

Zákon bude garantovat volbu zástupců vysokých škol do orgánů univerzitní nemocnice – tj. do představenstva a dozorčí rady – ve stanoveném počtu. Podle vrchního ředitele Plíška zní současná dohoda ministerstva se školami tak, že v pětičlenném představenstvu bude mít stát tři zástupce a univerzita dva, v šestičlenné dozorčí radě pak po dvou členech stát, zaměstnanci UN a univerzita. Třetinové zastoupení zaměstnanců vyplývá z obchodního zákoníku.

Základní organizační struktura UN bude upravena stanovami definujícími uskutečňování výuky a výzkumné nebo vývojové činnosti. Pro změny stanov zákon určí podmínku souhlasu dvou třetin všech akcionářů. Zákon o UN bude také jednoznačně definovat kliniku jako základní organizační jednotku nemocnice, ale umožní i vytváření dalších organizačních jednotek.

Výuka, výzkum a vývoj

Vedle zákona o UN bude základním právním předpisem pro činnost nemocnice smlouva o zajištění výuky a výzkumné činnosti, uzavřená mezi UN a univerzitou. Bude upravovat podmínky těchto činností, včetně například personálního zajištění (stanovení minimálních požadavků na výkon vedoucích funkcí), množství a strukturu praktické výuky a podmínky využití majetku školy. Existence této smlouvy je dominantním parametrem pro přiznání statutu univerzitní nemocnice. Statut uděluje ministerstvo zdravotnictví a při splnění zákonných kritérií na jeho udělení bude právní nárok.

UN by měly mít jednoho nebo více ředitelů (záleží na individuálním rozhodnutí příslušných orgánů společnosti), jedním z nich ale bude vždy akademický ředitel, jmenovaný a odvolávaný představenstvem společnosti na návrh školy, garantující výukovou činnost na půdě nemocnice.

Platba školy za zajištění výuky, resp. výzkumu nebo vývoje v UN bude nákladovou položkou – nesmí tedy přesáhnout výši přímých nákladů vynaložených nemocnicí na tyto činnosti. Další doprovodné náklady či přidané platby nesmějí být škole účtovány.

Pro rozhodování o záležitostech výuky, výzkumu nebo vývoje stanoví zákon požadavek souhlasu tří čtvrtin členů představenstva společnosti. Stejně jako v již uvedeném případě převodu akcií má tedy i zde univerzita možnost zablokovat svým nesouhlasem případný záměr orgánů společnosti.

Poskytnutí služby univerzitní nemocnicí vysoké škole bude osvobozeno od daně z přidané hodnoty (DPH). Podmínkou je, že tyto služby mají oporu ve smlouvě uzavřené na základě znění zákona o univerzitních nemocnicích a univerzitních zdravotnických pracovištích.

Konzultace pokračují

„Výčtem jednoznačných parametrů a prvků zakotvených do předlohy zákona o univerzitních nemocnicích chci dokumentovat, že věcná komunikace nad touto normou probíhá a že univerzity a lékařské fakulty jsou pro ministerstvo zdravotnictví rovnocennými partnery. Například právě dnes proběhlo další jednání, na jehož základě budeme dopracovávat některé okruhy otázek,“ uzavřel svůj referát na senátním semináři Mgr. Martin Plíšek.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 18/2008, strana B3

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené