Ministerstvo a NIKEZ slíbily datovou podporu dohodovacího řízení
Rozdělování úhrad za zdravotní služby by mělo už v příštím roce proběhnout jinak, než bylo zvykem. Účastníci dohodovacího řízení se mají bavit nejen o tom, jak si jednotlivé segmenty rozdělí balík peněz, který do zdravotnictví přijde meziročně navíc, ale mnohem podrobněji i o tom, kolik jich reálně bude potřeba.
Projekt datové podpory dohodovacího řízení pod křídly Národního institutu kvality a excelence zdravotnictví (NIKEZ) má pomoci postavit rozhodování o rozdělení peněz na úhrady za zdravotní služby na pevnější základy. Partnery projektu jsou odborné společnosti, asociace poskytovatelů a Hospodářská komora.
Cílem je posílit dohodovací řízení a transparentním způsobem zpřístupnit data zejména o dostupnosti péče, výkonnosti segmentů péče a dosahovaných výsledcích, o stupni centralizace péče a dostupnosti center, a také o vývoji nákladů a úhrad v různých segmentech péče.
„Zdrojem dat je v drtivé většině Národní zdravotnický informační systém (NZIS), přičemž hlavní garanci projektu zajišťuje Národní institut kvality a excelence zdravotnictví (NIKEZ). Záměrem je vytvořit prostor pro individuální jednání mezi pojišťovnami a poskytovateli, aby se cíleně řešila nedostupnost péče a jiné problémy specifické pro jednotlivé oblasti a regiony,“ dodal ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislav Dušek.
V současnosti se analytické podklady pro dohodovací řízení, ve kterém spolu jednají zástupci zdravotních pojišťoven a poskytovatelů zdravotních služeb, soustředí na dosavadní vývoj úhrad jednotlivým segmentům a na odhadovaný nárůst peněz ve zdravotním pojištění na další období. Debaty se pak přirozeně soustředí na to, který segment roste rychleji, jestli by měly růst všechny stejně, nebo některý více. A to prakticky bez shody na tom, jestli přibývá pacientů v tom kterém segmentu nebo jaká je dostupnost. Údaje o dopadu stárnutí obyvatel a změn ve výskytu nemocí a jejich rizikových faktorů na jednotlivé segmenty nejsou diskutovány a brány v potaz. Buď takové informace vůbec nejsou známy, nebo sice data o některých trendech dostupná jsou, ale nejsou zanalyzována pro potřeby dohodovacího řízení.
Už dnes například jsou k dispozici data o ukazatelích kvality a počtech porodů v porodnicích a perinatologických centrech. Běží také projekt publikace dat o počtech operací v nemocnicích. NIKEZ informoval, že obdobná data z dalších segmentů péče budou následovat.
Data o počtech operací vycházejí z toho, co nemocnice vykazují zdravotním pojišťovnám. Publikovaný datový souhrn obsahuje desetitisíce řádků o počtech konkrétních operací provedených v jednotlivých letech v jednotlivých nemocnicích. Ne souhrnně, ale skutečně na název konkrétní nemocnice. Při vhodném zpracování by taková data mohla být dobrým podkladem i pro rozhodování pacientů o tom, kam jít na plánovanou operaci.
Také jsou k dispozici data o tom, jak se vyvíjejí počty ošetřovacích dnů a počty hospitalizačních případů u různých poskytovatelů.
Podrobná data o reprodukčním zdraví obsahují počty porodů, počty porodů nedonošenců a počty například porodů císařským řezem za jednotlivé porodnice.
Osm dimenzí čísel pro dohodovací řízení
Nově NIKEZ a Národní zdravotnický informační systém připravují datovou podporu specificky pro dohodovací řízení o osmi dimenzích: ceny a objemy, vývoj personálních nákladů, nákladová struktura poskytovatelů zdravotních služeb, seznam výkonů, struktura pojištěnců a náklady zdravotních pojišťoven, produkce a náklady segmentu lůžkové péče, produkce a náklady komunitních ošetřovatelských služeb a produkce a náklady jednodenní péče. Pilotní verze je otevřena k připomínkám.
„Jde o zcela nový projekt, na kterém spolupracujeme s Hospodářskou komorou, experty NERV a odbornými společnostmi. Věřím, že díky tomuto projektu se bude příští dohodovací řízení k úhradové vyhlášce opírat o přesná a relevantní data, což přispěje k razantnímu navýšení dohod mezi účastníky jednání, které následně Ministerstvo zdravotnictví promítne do úhradové vyhlášky pro rok 2026. Naším cílem je racionalizace představ a plánování všech segmentů péče, od péče ambulantní až po vysoce specializovaná centra v nemocnicích,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
Jak upozornil v rámci analýzy pro Hospodářskou komoru řídící partner Advance Institute a člen Národní ekonomické rady vlády Pavel Hroboň, inflace u poskytovatelů zdravotních služeb je zásadně odlišná od spotřebitelské inflace a také není sledována. „Pokud se má ve zdravotnictví zrychlit posun k efektivitě, základní podmínkou jsou dostupná data. Transparentnost potřebujeme všude, ale začínáme právě v dohodovacím řízení, protože právě tam se dělají rozhodnutí, kam plynou peníze. Podklady, které dnes účastníci dohodovacího řízení mají, jsou nekompletní, nejsou dostatečně včas a nemohou poskytnout komplexní obrázek, co se děje ve zdravotnictví,“ uvedl před časem Hroboň. „Například známe sice spotřebitelskou inflaci, ale na poskytovatele ve zdravotnictví může dopadat růst cen výrazně odlišně, a dokonce na různé skupiny poskytovatelů různě,“ zmínil Hroboň.