Lékárníci vylaďovali vztah lékárny a nemocnice
Lékovou politiku České republiky již tradičně přijel představit Mgr. Filip Vrubel, ředitel odboru farmacie ministerstva zdravotnictví. Dle jeho slov patří mezi priority ministerstva zdravotnictví dokončení revize úhrad – prozatím se revize uskutečnila u 51 % kódů hrazených léčiv (podíváme‑li se na slova Mgr. Vrubela pronesená na minuloroční konferenci, uvidíme, že již tehdy upozorňoval, že „nevýhodou dané změny je potenciální nebezpečí zpoždění revizí, které jsou technicky náročné, ve svém objemu široké, náchylné k obstrukci ze strany účastníků…“). Paralelně s dokončováním revizí chce ministerstvo připravovat návrh na úpravu systému tak, aby probíhala rychleji správní řízení a mohly být odstraněny nejzásadnější chyby a nedostatky v systému.
Programové prohlášení nové vlády, která nastoupila v polovině minulého roku, obsahuje informaci, že vláda prosadí změnu systému regulačních poplatků v tom směru, že poplatek za položku na receptu zruší a nahradí jej poplatkem za recept, zároveň vyřadí tzv. levné léčivé přípravky z úhrad veřejného zdravotního pojištění.
Dále si nová vláda dala za cíl zavést generickou preskripci a substituci u léčivých přípravků plně nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění. V neposlední řadě nová vláda tvrdí, že v každé skupině se bude nacházet jeden léčivý přípravek, který bude zcela oproštěn od doplatku.
Ministerstvo zdravotnictví má v plánu i v roce 2012 pokračovat v regulaci cen a úhrad léčiv, a to hned několika mechanismy: především novelou zákona č. 48/1997 Sb., která je nyní již ve fázi připomínkového řízení („předpokládám, že na podzim tohoto roku by mohla být účinná,“ říká Mgr. Vrubel), bude ji doprovázet prováděcí vyhláška k šesté části zákona č. 48/1997 Sb., jež bude přesně specifikovat stanovování cen léčiv („na této vyhlášce začne ministerstvo pracovat během několika týdnů“), novou vyhláškou č. 384/2007 Sb., o seznamu referenčních skupin, a novým cenovým předpisem, zabývajícím se otázkou marží.
Databáze NLEKY
„Velké komplikace představuje neexistence definice nemocničního léku (…) V této chvíli vypadá situace v nemocnicích tak, že vykazují jen léčivé přípravky se stanovenou výší a podmínkami úhrady z doby před 1. 1. 2008 (…) Na stávající situaci zareagovala VZP snahou vyřešit ji pomocí tzv. nemocničního číselníku (…) Číselník by měl být pilotně odzkoušen během března a dubna 2010.“ Tato slova padla na I. zimní konferenci lékárníků v Jihlavě minulý rok a rozhodně nebyla daleko od pravdy.
I tento rok se konference lékárníků účastnila MUDr. Taťána Soharová, ředitelka odboru léčiv a zdravotnických prostředků VZP, tentokrát mohla účastníky potěšit jednak tím, že svá minuloroční slova splnila a první ostrou verzi číselníku NLEKY pojišťovna zveřejnila již 1. dubna 2010, a jednak tím, že od ledna tohoto roku pracuje nový portál VZP ČR, díky němuž je číselník od začátku února tohoto roku k dispozici v elektronické formě, současně na březen tohoto roku VZP chystá revizi ATC skupin v číselníku NLEKY.
Databáze NLEKY zahrnuje – dle vlastní definice VZP, neboť přesná definice nemocničního léku není oficiálně stále k dispozici – všechny léčivé přípravky, které lze na základě klinického použití vykázat za hospitalizace jako ZULP s příslušnými vykazovacími symboly. Jejich cenu stanovuje SÚKL a v plné výši jsou hrazeny ty LP, které patří mezi ekonomicky nejméně náročné a na jejichž ceně se pojištěnec nepodílí.
Obsahuje čtyři skupiny LP: SÚKL nezrevidované LP symboly U, B, T, K, LP se symboly S a D, SÚKL zrevidované LP, které mohly být v minulosti (dle číselníku SÚKL z roku 2007) vykazované jako nemocniční ZULP a jimž SÚKL změnil stávající symboly na ambulantní, a nové LP, u nichž je sepsána smlouva s výrobcem o dohodnuté konečné ceně LP. Rozdíl číselníku NLEKY oproti číselníku LEKY spočívá v tom, že druhý jmenovaný je striktně sestaven z LP plně hrazených, kdežto NLEKY pouze z části.
K informaci o možnosti předepisování, indikování a následné úhradě nemocničních LP pro pojištěnce VZP slouží výhradně databáze NLEKY. Revize ATC skupin má za cíl sjednotit úhrady v rámci každé ATC skupiny dle LP s nejnižší úhradou vztaženou na definovanou denní dávku. Jako nástroj k tomu poslouží smlouva o dohodnuté konečné ceně s výrobcem za respektování § 15 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb. Revize se bude týkat nejprve ATC skupin s nejvyššími náklady, VZP se zavazuje informovat výrobce a smluvní partnery vždy s dvouměsíčním až tříměsíčním předstihem, které ATC skupiny se chystá upravovat.
Z pléna zazněla otázka: „Spolupracujete při tvorbě tohoto číselníku s jinými pojišťovnami?“ „Všechny pojišťovny dostaly v lednu minulého roku dopis od ministerstva zdravotnictví, že musejí mít zpracovaný svůj číselník nemocničních léků, protože SÚKL jej opravdu dělat nemůže. Nějaká jednání v rámci Svazu zdravotních pojišťoven proběhla, nicméně ostatní pojišťovny měly na problém jiný názor. VZP jako velká pojišťovna byla v té době pod velkým tlakem ze strany smluvních partnerů a nemohla si dovolit chodit na schůzky a domlouvat se, jak to budeme dělat, my jsme museli jednat hned. V tuto chvíli neexistuje nějaká jasně daná forma spolupráce, nicméně je vysoce pravděpodobné, že k ní v blízké budoucnosti dojde,“ odpověděla dr. Soharová.
Jak je lékárník za práci odměněn
S přednáškou definující aktuální problémy v odměňování za poskytování lékárenské péče a možnosti dalšího vývoje vystoupil Mgr. Martin Mátl, člen představenstva ČLnK. Odměna za lékárenskou péči je rozhodující měrou tvořena obchodní přirážkou, která je definována jako procentní sazba závislá na ceně léčivého přípravku (LP). Výrazný pokles cen LP způsobený revizí úhrad spustil diskusi na téma budoucnosti odměňování lékárenské péče.
Skutečným impulsem, jenž nakonec povede minimálně ke změně přirážky za léčiva, bude realizace jednoho z bodů programového prohlášení vlády. Ministerstvo o veřejném zdravotním pojištění, která obsahuje zrušení regulačního poplatku za položku a zavedení regulačního poplatku za recept s účinností od 1. 1. 2012.
Regulační poplatek za položku na receptu je prostřednictvím tzv. odpočtů svázán s cenou a úhradou léčiv. Tuto vazbu bude nutné zrušit. Dojde tedy ke zrušení odpočtů. Zrušení odpočtů si pravděpodobně vyžádá úpravu obchodní přirážky. Zrušení odpočtů ale také znamená potřebu zvýšit výši úhrad léčivých přípravků tak, aby byla splněna podmínka alespoň jednoho plně hrazeného LP v každé skupině přílohy č. 2 zákona o veřejném zdravotním pojištění. Zároveň je pravděpodobné, že k 1. 1. 2012 dojde ke sjednocení sazeb DPH navzdory tomu, že jednotná sazba DPH je použita ve výrazně minoritním počtu zemí EU! Zvýšenou sazbu DPH bude také nutné zohlednit ve výši úhrad léčivých přípravků.
Na první pohled jednoduchá změna regulačního poplatku ve skutečnosti spustí komplikovaný řetězec změn, které mohou zásadním způsobem ovlivnit příjem lékáren, výdaje zdravotních pojišťoven za léky a výši spoluúčasti pacientů. ČLnK připravuje nyní databázi a softwarové řešení, které umožňuje modelovat dopady změn v cenové regulaci léčiv na lékárny, pacienty a zdravotní pojišťovny.
Soutěž jako novinka
Novinkou v programu Zimní konference byla soutěž v prezentačních dovednostech. Formou sedmi minutových sdělení soutěžilo celkem osm lékárníků z nemocničních lékáren. Cenu publika získala Mgr. Katarína Mikušová s prezentací na téma „Tubulointersticiální nefritida (TIN) jako nežádoucí reakce 5‑aminosalicylové kyseliny (5‑ASA) – idiosynkrazie, nebo analgetická nefropatie?“.
V kategorii „Cena odborné poroty“ se vítězem stal Mgr. Lukáš Láznička ze Slezské nemocnice v Opavě (prezentace na téma „Lékárník součástí operačního týmu“).
Nové body novely zákona č. 48/1997 Sb.
\\ Změna způsobu stanovování maximálních cen léčiv – nyní se cena stanovuje jako průměr tří nejnižších cen v zemích referenčního koše – v této chvíli je v něm osm zemí, které jsou podobné svým HDP České republice, bude rozšířen na 20 zemí a výsledná cena bude průměrem cen všech těchto zemí.
\\ Revize na základě žádosti zdravotní pojišťovny nebo kdykoli při předpokládané úspoře 30 milionů korun českých.
\\ Upřesnění definic nákladové efektivity podobných přípravků pro podání tzv. generické žádosti, fixované základní úhrady atd.
\\ Zavedení dohody o úhradě alternativy k DNC.
\\ Rozdělení účelu hloubkové revize a zkrácených revizí.
\\ Úprava dočasné úhrady vysoce inovativních léčiv.
\\ Zrychlený vstup nových léčiv do systému úhrad, zejména generik a biologických léčivých přípravků.
\\ Remodelace regulačního poplatku – z položky na receptu pouze za recept.
\\ Optimalizace procesních lhůt, zabránění retroaktivity.
.
Zdroj: Medical Tribune