Křížovky: jednoduchý způsob, jak restartovat compliance pacientů
Snad každý diabetolog má zkušenost s pacienty, kteří se příliš nezajímají o kompenzaci svého diabetu, nevyžadují informace, nespolupracují při léčbě a nad nutnými změnami životního stylu jen mávnou rukou. Společnost Sanofi právě přichází s nápadem, jak oživit zájem pacientů o vlastní zdraví.
„Z rozhovorů s diabetology jasně vyplývá, že nespolupráce pacientů je v klinické praxi častý problém, který brání dosahovaní kompenzace diabetu a je zodpovědný za rozvoj diabetických komplikací, ve většině případů zcela zbytečných. Pro řadu pacientů je přirozené domnívat se, že za udržování jejich vlastního zdraví je zodpovědný pouze ošetřující lékař,“ shrnuje zkušenosti lékařů Bohdana Kubešová ze Sanofi a dodává: „Diabetologové potvrzují, že řešením může být informační kampaň zaměřená na pacienty s diabetem, která by podnítila aktivní zájem o kompenzaci diabetu a její zlepšení a podpořila angažovanost pacientů v managementu choroby.“ První podmínkou pro úspěšné předání sdělení je zaujmout skupinu, kterou chceme oslovit, proto se společnost Sanofi rozhodla pátrat po tom, co nejvíce zajímá většinu běžných pacientů s diabetem ve vyšším věku. „Zjistili jsme, že je to na prvním místě sledování televize a hned v závěsu luštění křížovek, osmisměrek nebo sudoku. Dává to smysl: každý z nás přece má ve svém okolí maminku, babičku nebo dědu, kteří rádi luští a tráví tímto způsobem svůj volný čas,“ pokračuje Mgr. Kubešová.
Váš stav není tajenka… ptejte se!
Netrvalo dlouho a vznikla originální kampaň pro pacienty diabetologických ordinací, která má pomoci lékařům získat diabetiky na svou stranu a vzbudit u nich dlouhodobý zájem o vlastní nemoc a její léčbu. Kampaň se jmenuje „Váš stav není tajenka… ptejte se!“ a v prvním kroku cílí na podpoření zájmu o hlavní ukazatel kompenzace diabetu, glykovaný hemoglobin. „Informace pro pacienty jsme ukryli v tajenkách křížovek, které si mohou nemocní vyluštit v čekárně. Zkrátí si často nudné čekání na vyšetření a zároveň se dozvědí to, co je pro jejich zdraví důležité,“ popisuje Mgr. Kubešová. Letáček s křížovkou je navržen tak hravě, že pacient může vkročit do ordinace s otázkou „Pane doktore, jaký je dnes můj glykovaný hemoglobin?“ Lékař má možnost napsat mu hodnotu na ústřižek spolu s informací, o jaké cílové hodnoty by měl nemocný ve spolupráci s lékařem usilovat.
Kampaň „Váš stav není tajenka… ptejte se!“, která bude postupně seznamovat pacienty s klíčovými informacemi o správné léčbě diabetu, probíhá pod záštitou Diabetické asociace České republiky (DAČR). „Myšlenka křížovek a osmisměrek je úžasně jednoduchá, snadno proveditelná a zdá se, že bude velice dobře fungovat. Proto jsme ji s radostí podpořili,“ říká k tomu prezident DAČR prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc., MBA, a dodává další důležitou věc: „Prostředí nemocnice a čekárny budí u většiny pacientů napětí a úzkost, je zdrojem psychického dyskomfortu různé intenzity. Křížovky jsou oproti tomu něco důvěrně známého, spojeného s bezpečným prostředím domova. Oblíbeným luštěním se mohou nemocní uklidnit nebo rozptýlit, jejich stres se zmírní. A to je přece důležité.“
Materiály v podobě letáčků a plakátů spolu s tužkami na luštění mohou diabetologové už nyní žádat u reprezentantů společnosti Sanofi.
Zdroj: