Ještě více důkazů z praxe
Výsledky farmakoekonomických analýz jsou u léků přicházejících do klinické praxe podstatnou součástí procesu stanovování cen a úhrad. Spoléhat se v tomto ohledu výlučně na názory oslovených odborníků by však mohlo být zavádějící a v některých situacích by se spíše blížilo věštění z křišťálové koule. Hodnocení přínosu konkrétní terapie v praxi a odhady, zda naplní očekávání regulátorů a výrobce, se bez dat získaných za podmínek reálné klinické praxe neobejdou. Jednou ze společností, která se v ČR sběru těchto dat a jejich analýze věnuje, je společnost CEEOR s. r. o., která se před nedávnem stala součástí nadnárodní skupiny Kantar Health Europe. V souvislosti s touto akvizicí přinášíme rozhovor s ředitelem Kantar Health Europe Michelem Murinem a generálním manažerem společnosti CEEOR s. r. o. Alešem Tichopádem.
| Jakým způsobem jsou vnímána data z reálné klinické praxe v zemích střední a východní Evropy?
Aleš Tichopád: Jednoduše řečeno stejně jako jinde ve světě. Farmaceutické společnosti a výrobci zdravotnických prostředků ve střední a východní Evropě jsou pod vzrůstajícím drobnohledem a tlakem, aby prokázali hodnotu svých produktů. Již nestačí představit nový produkt a očekávat, že jej plátci budou hradit, je potřebné, aby prodlužoval přežití, pozitivně ovlivňoval symptomy, minimalizoval vedlejší účinky nebo poskytoval kombinaci těchto vlastností. Poskytovatelé zdravotního pojištění v zemích střední a východní Evropy požadují tyto důkazy stejně jako plátci v jiných zemích.
Nejlepší cestou, jak prokázat hodnotu produktu, je důkaz z reálné praxe, což může být mimochodem užitečné také pro proces vývoje produktu. Tato data mohou být sbírána různými způsoby, jako jsou např. klinické studie fáze IV, které jsou zaměřeny na účinnost a bezpečnost léčivé látky; neintervenční studie, které dokumentují, jací pacienti jsou léčeni za podmínek reálné klinické praxe; farmakovigilance, jejímž cílem je zkoumat a popisovat podmínky výskytu nežádoucího účinku; anebo takzvané PRO (Patient Reported Outcomes) studie, shromažďující údaje o terapeutických strategiích přímo od samotných pacientů.
Všechny tyto informace jsou důležité pro uvádění produktu na trh, a to samozřejmě nejen ve střední a východní Evropě. Zároveň však stále platí, že tyto aspekty nejsou zkoumány v cílových zemích. Společnosti často používají země jako například Francie nebo Německo jako analogii pro Česko, Maďarsko a jiné populace. Takže zatímco jsou si farmaceutické společnosti a plátci vědomi hodnoty dat z reálné klinické praxe ve střední a východní Evropě, velké studie se zde provádějí spíše sporadicky. To se však postupně začíná měnit.
| Jakým způsobem data z reálné praxe ovlivňují pacienta?
Aleš Tichopád: To je jednoduché. Prvořadým cílem sběru dat z reálné praxe je zlepšení života pacientů. To je v souladu se zájmem pacienta, výrobce i plátce. Tím, že se zaměříme na to, jakým způsobem pacient reaguje na terapii, jakým způsobem terapie zmírňuje symptomy nebo zda nežádoucí účinky např. ovlivňují součinnost pacienta, můžeme pomoci zprostředkovat pacientům správnou terapii a umožnit mu žít plnohodnotnější a zdravější život.
| Proč se Kantar Health rozhodl koupit CEEOR?
Michel Murino:
Střední a východní Evropa představuje rostoucí oblast zájmu pro naše klienty, která je čím dál častěji označována za geografickou oblast zájmu. Naši klienti mají dva primární cíle na těchto trzích: mít efektivní prodejní strategii a uspokojit zvyšující se požadavky plátců/poskytovatelů zdravotní péče na zdravotně‑ekonomická data a výstupy opravňující zahrnutí do skupiny hrazených léčiv.
Při našem setkání s CEEOR jsme cítili, že tato firma představuje pro Kantar Health unikátní příležitost vstoupit do střední a východní Evropy a rozšířit naši nabídku v oblasti poskytování důkazů z reálné klinické praxe, provádění průzkumů trhu a optimalizace konkurenceschopnosti na těchto důležitých evropských trzích. Navíc CEEOR poskytuje speciální služby, jako je promotional audit, vlastní velké množství historických dat, spravuje zavedené panely lékařů a v neposlední řade vlastní a vyvíjí technologie v oblasti commercial effectiveness analýz. A co je pro nás v neposlední řadě velmi důležité, CEEOR a jeho zaměstnanci mají vynikající reputaci jako zákaznicky orientovaný a technologicky zaměřený vendor na trhu strategických informací.
| Jak z toho, co jste uvedli, budou těžit klienti u nás?
Aleš Tichopád: Naši klienti mají teď přístup k mnohem rozsáhlejším zdrojům dat, nástrojům a znalostem, které jsou komplementární nebo rovnou rozšiřují naše dosavadní služby. Mají teď přístup k možnostem, které přesahují rámec Evropy na další důležité trhy v Americe, Asii, na Středním východě a v Africe.
| Jaké změny mohou vaši klienti očekávat?
Aleš Tichopád: Pouze pozitivní. I když dojde ke změně značky CEEOR na Kantar Health, naši klienti i spolupracující lékaři a jiní odborníci pocítí pouze minimální změny na úrovni dennodenní komunikace. Budou stále spolupracovat více méně se stejnými lidmi. Samozřejmě i u nás, stejně jako v jiných firmách, docházelo a dochází k přirozené zdravé obměně týmu, dané dynamičností našeho růstu v minulých letech. Nicméně důsledně dbáme na to, aby klienti vždy silně pociťovali naši podporu. Kromě našeho lokálního týmu se naši klienti budou setkávat i s kolegy z ostatních částí organizace Kantar Health všude tam, kde spolupráce bude přesahovat naše regionální nebo odborné pokrytí. Věřím, že naši klienti ocení odbornost a znalosti našich nových kolegů z jiných poboček Kantar Health. Upřímně se těším, až představíme nové možnosti Kantar Health našim klientům a ukážeme jim, jak mohou obohatit svoje potřeby v oblasti výzkumu.
| Jak tedy konkrétně služby Kantar Health doplňují nabídku CEEOR?
Michel Murino: Zjistili jsme, že nabídka CEEOR výborně zapadá do portfolia námi nabízených služeb. Naše služba PINNAKLE pomáhá našim klientům z farmaceutického průmyslu maximalizovat úspěch v komerční oblasti tím, že odhaluje jejich doposud nerealizované možnosti produktu. Servis, který poskytuje CEEOR v oblasti promotion monitoringu, zase staví na robustních podkladových datech o silných a slabých stránkách klienta a jeho konkurence. Data získávaná v rámci produktu PromoMonitor a PatientMonitor, jimiž disponuje CEEOR, mohou kupříkladu doplnit epidemiologická data používaná v našem software Forecast Architect a umožnit tak vytvářet předpovědi prodejů a uplatnění léků při různých scénářích. Rozsáhlé a praxí podložené znalosti CEEOR v oblasti provádění výzkumu v reálné klinické praxi zapadají do nabídky Kantar Health – a to včetně neintervenčních studií, farmakoekonomiky či PRO studií.
Zdroj: