Jednodenní péče by měla být dlouhodobá a personalizovaná
Na soukromé Ave Clinic pracují jako dva kolegové. MUDr. Jakub Avenarius (JA), vedoucí lékař kliniky, má za sebou praxi na Klinice úrazové chirurgie Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem. Doc. MUDr. Jakub Kautzner (JK), Ph.D., působí na Klinice dětské a dospělé ortopedie a traumatologie 2. LF UK a FN Motol a je předsedou Společnosti pro sportovní traumatologii a artroskopii ČLS JEP.
- Co vás vedlo k tomu, že pracujete zároveň ve fakultní nemocnici a na soukromé klinice jednodenní péče? Co vám oběma jednodenní péče přináší?
JK: Dělám to hlavně proto, že moje kapacita je ve velké nemocnici naplněna téměř na maximum. Kapacita sálu ve velké fakultní nemocnici je blokována nejen artroskopickými výkony, ale i třeba velkými rekonstrukčními výkony, což znamená, že již nejsem schopen ošetřit větší množství pacientů. A těch za mnou stále chodí mnoho. Ve snaze umožnit ošetření většímu počtu z nich pracuji ve svém volném čase v jednodenním centru. Hlavní úvazek mám ve FN Motol a moji práci na klinice nemocnice schválila. V jednodenním centru mám možnost operovat pacienty, kteří jsou méně nároční z hlediska anestezie a které jsme schopni v tomto centru ošetřit. Je to tedy především snaha o zlepšení dostupnosti péče.
JA: Mám hlavně dobrý pocit z toho, že lidem dokážeme pomáhat v širší míře. V praxi to znamená, že v centru jednodenní péče máme možnost zkoušet i techniky, na které ve velké nemocnici není čas. Tady je na pacienta více prostoru, více klidu a můžeme provádět zcela personalizovanou péči.
- Pokud jde o nejmodernější metody, máte možnost je používat i v domovské fakultní nemocnici?
JK: Možnost máme, většinou v rámci klinického testování. U velkých nemocnic ale mnohdy bývá problém, že pokud chceme pořídit nové instrumentárium nebo novou techniku, musí proběhnout velký schvalovací proces, aby nemocnice mohla zařízení nakoupit. Na některé techniky je potřeba výběrové řízení. Je to tedy procesně mnohem složitější. U malých pracovišť, která jsou vlastními investory, je schvalovací proces jednoduchý, a tudíž je dostupnost moderní péče vyšší. Když je nová technika vyzkoušena a ověřena velkou nemocnicí, je v té menší mnohem snazší ji do léčby pacienta implementovat.
JA: Pro nás je důležité, aby u rozvoje naší kliniky stály ty nejmodernější postupy a možnosti, abychom mohli více rekonstruovat a zachraňovat. Chceme této péči dát jiný směr. Nejde nám tak o počty pacientů, jako o kvalitu a dlouhodobost péče, která bývá u jednodenní péče často opomíjena. Lidé bývají odoperováni a pak bloudí mezi různými zařízeními. My jdeme cestou dlouhodobého sledování, registru atd. A to i proto, abychom měli zpětnou vazbu, znali výsledky a věděli, že to, co děláme, dává smysl.
- Proč by si pacient měl vybrat jednodenní kliniku, a ne fakultní nemocnici?
JA: To je velmi individuální. Výběr je v podstatě na pacientovi, nelze říci, co je pro koho lepší. Jednodenní péče nabízí možnost léčit se víceméně doma s tím, že pacient zůstává maximálně přes jednu noc. A samozřejmě máme podstatně kratší čekací doby. Spolupracujeme se specialisty na určitou problematiku, které můžeme v poměrně krátkém čase oslovit, aby mohl být potřebný zákrok proveden včas.
- Jednodenní péče se ve FN Motol asi neprovádí…
JK: Také provádíme jednodenní zákroky, ale samozřejmě velké nemocnice mají jiný systém financování těchto výkonů. Vesměs je potřeba, aby tam pacient byl opravdu hospitalizován alespoň jednu noc, aby to pro nemocnici bylo v rámci jejího finančního systému výhodné. Zatímco jednodenní péče mají svůj systém financování, který již počítá s tím, že pacient nebude v zařízení přespávat nebo přespí maximálně jednu noc. Systém je nastaven tak, aby právě ta jednodenní péče byla stimulována pacienty co možná nejrychleji vypustit do domácí léčby. Není to tedy tak, že se ve velké nemocnici nedá provést jednodenní výkon, ale toto zařízení je spíše pro složitější případy, kdy pacient potřebuje být hospitalizován delší dobu, a to i proto, že třeba z hlediska svého celkového zdravotního stavu není dobrým kandidátem na jednodenní péči. To je další věc, kterou si pacienti musejí uvědomit – ne každý je kvůli zdravotnímu stavu vhodným kandidátem této péče, takže i když si vyhledá jednodenní pracoviště, toto zařízení ví, jakého pacienta je schopno ošetřit. I proto naše pracoviště vzájemně spolupracují. Mladí pacienti, kteří chtějí být co nejrychleji fit, vyhledávají jednodenní péči častěji, i proto, že je to v dnešní době určitý trend, který artroskopická operativa udává. Věk ale není kritérium, tím je zdravotní stav.
JA: V rámci velké nemocnice nelze zajistit až tak individuální přístup, jako je na menším pracovišti jednodenní péče. Není to výtka fakultním nemocnicím, ale prostě je to tak.
- Na Ave Clinic máte u zákroku dva lékaře, to je běžné?
JA: Ano, na naší klinice je to standard. Myslím si, že je to záruka, lepší komfort pro operatéra i pro pacienta. Kdykoli může dojít ke komplikaci, na situaci jsou dva názory. Je snazší provádět zákrok ve dvou – často při rekonstrukcích potřebujete „druhé ruce“. Myslím si, že tak je to správně, to je cesta, kterou chceme, aby se klinika v rámci jednodenní péče rozvíjela.
- Co vaši kliniku odlišuje od jiných jednodenních pracovišť?
JA: Podílíme se na klinických studiích a trend jednodenní péče chceme zlepšovat. To znamená, že chceme naše pacienty dlouhodobě sledovat a snažit se, aby s námi zůstávali ve spojení. Náš vztah nemá končit operací, po níž začne pacient bloudit v systému a hledat po celé ČR další pomoc. Jako jedna z mála klinik jednodenní péče spolupracujeme se zahraničními pracovišti i s velkými českými nemocnicemi, jako je FN Motol. Naším přáním je založit artroskopické školicí centrum pro začínající artroskopisty a vlastní vzdělávání mladých kolegů. Vůči pacientům chceme být transparentní, víme, že i v rámci naší kliniky narazíme na problémy, které nejsme schopni vyřešit. Pak musíme pacienta s detailní dokumentací nasměrovat dál. Alfou a omegou je individuální přístup.