Je zdravotník povinen být nepřetržitě dostupný?
Pracuji jako staniční sestra. Aby bylo možné zajistit nepřetržitý provoz, musím mít na své podřízené pracovníky telefonické spojení pro případ nutného zajištění směn apod. Někteří zdravotníci však toto odmítají. Přidané směny odnesou ti, co spojení udají a ti nedostupní dál čerpají volno i ve chvíli, kdy nejsou k dispozici žádní pracovníci. Ti, kteří odmítají zanechat telefonický kontakt namítají, že není jejich povinností sdělovat telefonní spojení. Je možné tuto situaci nějak právně řešit?
Odpovídá JUDr. Dominik Brůha
Především je třeba uvést, že jakýkoli způsob používání telefonu mimo pracovní dobu (v posledních letech pak zejména používání mobilního telefonu) musí být se zaměstnancem vždy předem dohodnut, a to ať již zaměstnanec používá svůj privátní mobilní telefon nebo je mu zaměstnavatelem svěřen na písemné potvrzení nebo písemnou dohodu např. služební mobilní telefon patřící zaměstnavateli.
V oblasti zdravotnictví se v praxi běžně sjednávají podmínky používání telefonu zejména v rámci dohody o výkonu pracovní pohotovosti. Písemná forma této dohody sice není zákoníkem práce předepsána, nicméně je třeba ji doporučit.
Jestliže zaměstnanec již sdělil svému zaměstnavateli číslo svého privátního mobilního telefonu, pak je prakticky na jeho volném uvážení, zda bude telefonáty zaměstnavatele přijímat či nikoli. Rozhodně ovšem platí, že pokud nebyla prokazatelně sjednána příslušná dohoda o pracovní pohotovosti (včetně závazku zaměstnance používat při ní svůj privátní mobilní telefon), pak z žádného ustanovení pracovněprávních předpisů nevyplývá povinnost zaměstnance jakkoli reagovat na telefonáty zaměstnavatele.
Případné nepřijímání hovorů od zaměstnavatele nemůže být vůči zaměstnanci v takovém případě postihováno jako porušení pracovní kázně a nemohou být vůči zaměstnanci uplatňovány ani žádné pracovněprávní sankce, stejně jako zaměstnanec nemůže být jakkoli sankcionován za to, že zaměstnavateli nesdělil telefonní číslo, neboť to není žádnou jeho zákonnou povinností.
Naproti tomu, pokud se zaměstnanec – typicky v rámci dohody o pracovní pohotovosti – zavázal v předem dojednaném časovém rozsahu (např. o víkendech od 9.00h do 17.00h apod.) používat svůj privátní mobilní telefon pro účely plnění pracovních úkolů, pak je povinen být po sjednanou dobu na svém mobilním telefonu zaměstnavateli dostupný, a to i když není současně sjednána dohoda ohledně přispívání na kredit do mobilního telefonu.
Za této situace by případné nepřijímání hovorů od zaměstnavatele mohlo být postihováno jako porušení pracovní kázně a vůči zaměstnanci uplatňovány příslušné pracovněprávní sankce.
Obdobně to platí i tehdy, pokud zaměstnanec přijal služební telefon na písemné potvrzení nebo sjednal se zaměstnavatelem dohodu o odpovědnosti za ztrátu svěřeného předmětu, jestliže se zaměstnanec současně zavázal používat mobilní telefon zaměstnavatele i při pracovní pohotovosti na jiném dohodnutém místě odlišném od pracovišť zaměstnavatele.
Zdroj: www.tribune.cz