Je to na každém z nás
České lékárny se čím dál tím více budou proměňovat. Pokud z nich nemají být samoobslužné prodejny s nekomplexně vzdělaným personálem, nebo pokud výdejní činnost na recept brzy nepřevezmou automaty, bude nutno měnit v očích veřejnosti i dosavadní komerční pohled na lékárníka. Zajímavá je myšlenka specializovaného farmaceutického poradenství honorovaného „za poskytnutou službu farmaceutické péče“ a využívaného k nastavení optimálního životního stylu klienta s důrazem na prevenci.
Lékárník by podle tohoto schématu měl do budoucna vystupovat v roli osobního odborného rádce. Jako takový buďto odešle pacienta k lékaři - to v případě, že na preventivní principy správné životosprávy a doplňkových aktivit je již pozdě -, nebo bude poskytovat vysoce odbornou radu vedoucí klienta k samoléčení či prevenci případných rizik.
Takto nastavené schéma zdravotní péče může pochopitelně získat podporu zdravotních pojišťoven i ministerstva zdravotnictví. Proberete-li je s vašimi pacienty, zjistíte, že mnozí je uvítají.
Česká lékárnická komora pomůže nápadem, vytvořením propagačních materiálů, metodiky, mediální propagací. Vlastní práce s klientem je už jen na každém z nás. Den lékáren je ideální příležitost, jak oživit historické motto: „Váš lékárník - rádce ve zdraví i nemoci.“
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 18/2008, strana F1
Zdroj: