Jak nakupují péči ve světě?
Mezinárodní summit pořádáte v Praze již po čtvrté. Čím se bude letošní ročník lišit od předchozích – a naopak v čem na ty minulé tematicky naváže?
Dá se říci, že program těchto mezinárodních výměn zkušeností se snažíme tematicky vázat k aktuálnímu stadiu postupu reformy v ČR. V uplynulých letech jsme se tedy soustředili zejména na odbornou diskusi o obecné potřebě a podstatě změn financování zdravotních systémů u nás i ve světě. Letošní ročník je co do výběru témat mnohem konkrétnější. Podtitul konference zní “Nakupování zdravotní péče: cesta k efektivitě”. Věnujeme ji tedy diskusi o technikách naplnění jednoho ze základních vztahů v systému – vztahu mezi plátcem a poskytovatelem zdravotních služeb.
Věnovat se však budeme i tématu výběru produktů zdravotního pojištění, což je také nákup svého druhu, který ovšem realizuje sám občan. Jsou to vlastně dvě stránky téže mince. Buď zdravotní služby nakupuje pojišťovna, a zajišťuje tak určitou produkční kapacitu pro své klienty, nebo si je za určitých podmínek vybírá sám klient, který tím ovšem přebírá i určitou spoluzodpovědnost za část nákladů.
Bude letošní mezinárodní summit více setkáním teoretiků – odborníků na ekonomiku zdravotnictví, nebo nabídne spíše praktická řešení z Evropy a ze světa?
Program konference je koncipován tak, aby zde mohli inspiraci a konkrétní informace načerpat jak lékaři a manažeři zdravotnických zařízení, tak zástupci zdravotních pojišťoven, politici i zástupci pacientských organizací. Jednotlivé programové bloky budou věnovány typům pojistných plánů, kontrahování sítě poskytovatelů i nákupu, resp. spotřebě zdravotních služeb. V každé sekci budou představeny konkrétní zkušenosti z různých zemí.
Asi nejočekávanějším přednášejícím letošní konference je George Halvorson, ředitel Kaiser Permanente z USA. Proč právě on?
Kaiser Permanente je největším soukromým non-profitním zdravotním systémem řízené péče na světě. Za několik desítek let své činnosti – spojené převážně se státem Kalifornie – se může pochlubit velmi dobře dokumentovanými výsledky na úrovni zdravotních výstupů. Předpokládám, že G. Halvorson bude schopen účastníkům konference dokázat, že vyjednávání, či chcete-li “dohadování se” mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli péče, resp. mezi klienty a zdravotními pojišťovnami o to, čemu obecně říkáme kontrakt, je při vzájemném respektu k očekáváním jedné i druhé strany spolehlivým nástrojem k efektivnímu řešení problémů. Že kontrahování je dialogem, nikoli bojem “kdo s koho”.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 9/2008, strana B8
Zdroj: