Jak konečně snížit počet zbytečných návštěv u lékaře
Vysoký počet návštěv lze stěží vysvětlit vyšší nemocností. Jeden z důvodů – možná že ne ten podstatný – spatřuji v osamělosti starších lidí, kteří touží po mezilidském kontaktu a docela rádi tráví v čekárnách zdravotnických zařízení dlouhé hodiny, hovoří s ostatními čekajícími o svých potížích a hodnotí práci toho kterého lékaře. Mnozí mají kalendář s termíny návštěv nemocnic a ambulantních lékařů zcela zaplněn, a mají tedy péči o své zdraví jako zaměstnání na plný úvazek.
Jen se skřípajícími zuby souhlasím s tím, že budu od svých pacientů za každou návštěvu vybírat jedno euro. Tento „mincovní“ přístup je pro mne doslova hrozný. Nedovedu však zatím vymyslet něco lepšího, co by donutilo naše lidi aspoň trochu se rozmýšlet, zda jim to stojí za těch třicet korun k lékaři jít. Každý modernější bezhotovostní postup nebo nějaké předplatné by se minuly účinkem. Má‑li mít tento způsob regulace efekt, musí občan v každém jednotlivém případě mít ten nepříjemný zážitek otevření peněženky, vyhledání, odevzdání příslušné částky a podpisu lístku v příjmovém bloku lékaře. A třiceti korunami ponížený lékař si půjde po jejich inkasování umýt ruce, aby mohl vyšetřit dalšího pacienta. Vezme‑li se finanční rozpočet zdravotnictví, je těch třicet korun plivnutím do moře, jehož dno je na mnoha místech proděravělé.
Proč závidět Švýcarům
Měl jsem možnost seznámit se s tím, jak to dělají ve Švýcarsku. Většina jejich zdravotních pojišťoven soutěží o pojištěnce výší pojistného, tedy něčím, nad čím se občan zamyslí a hledá to, co je pro něj nejvýhodnější. Této svobody volby nás náš systém ušetřil, a to ke své škodě. Nejméně o 10 % a často až o 20 % tam platí nižší pojistné nekuřáci. Namátkové kontroly a vysoké pokuty vedou k tomu, že podvodníci v tomto směru téměř neexistují. Snížení pojistného lze u některých pojišťoven sjednat......
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 24/2007, strana B1
Zdroj: