Přeskočit na obsah

Inovativní řešení vyžadují otevřenou komunikaci, ne sankce

Stěžejní směry ve zdravotnictví sleduje VFN v Praze již dlouhodobě a v celosvětovém kontextu. Ve shodě s dokumenty Evropské komise, Světové zdravotnické organizace a ministerstva zdravotnictví se do popředí dostává problematika trvalého zvyšování bezpečnosti i kvality poskytované zdravotní péče. Jedná se samozřejmě také o sledování nežádoucích událostí, jejichž řešení stanovují směrnice EU a české právní předpisy.

"Vytvořením systému elektronického sledování nežádoucích událostí jsme se snažili získat co nejflexibilnější komunikační cestu od zdravotnických pracovišť k podpůrným nezdravotnickým útvarům a vedení nemocnice. Nový systém měl umožnit jak okamžitou reakci na nastalé problémy, tak i jednoduché statistické zpracování zjištěných nežádoucích událostí," vysvětluje Mgr. Dita Svobodová, náměstkyně pro nelékařská zdravotnická povolání a kvalitu VFN v Praze, a vzápětí dodává: "Nejvhodnější řešení jsme hledali v kontextu systému hlášení ve formě papírových formulářů, ten však vykazoval značné problémy. Například neochotu vyplňovat formuláře, potíže s předáváním informací, ale i s jejich zpracováním, protože vyhodnocování dat zapsaných na papírových formulářích se ukázalo být docela problematické."


Hlásit může každý i anonymně

Smyslem elektronického sledování nežádoucích událostí je podle Mgr. Svobodové umožnit především zdravotníkům řešit problémy, které na pracovišti nastanou a jež jsou natolik závažné, že vyžadují zvýšenou pozornost. "Systém lze využívat také jako komunikační cestu pro návrhy na zlepšení systému řízení, a to ve zdravotnické části nemocnice i v nezdravotnické podpůrné oblasti. Rádi bychom vyzdvihli, že naše aplikace je velmi jednoduchá, její používání nečiní zdravotníkům žádné problémy a časová náročnost pro statistické zpracování získaných dat je minimální," zdůrazňuje D. Svobodová.

Elektronický systém hlášení nežádoucích událostí používají všichni zaměstnanci nemocnice a podle D. Svobodové jej přijali pozitivně a s důvěrou: "Abychom zvýšili efektivnost, umožnili jsme také anonymní hlášení. Základním předpokladem pro přijetí jakéhokoli inovativního řešení je spolu s jeho uživatelskou přívětivostí a dostupností také nutná otevřená komunikace o potřebě takového systému a nesankčnost."


Statistika není vždy nuda

Na vytvoření systému se podíleli analytici z oddělení organizace a řízení VFN v Praze, kteří připravili zadání a podklady pro jeho vznik, a také programátoři, kteří jej přizpůsobili, aby dobře "zapadl" mezi ostatní aplikace informačního systému nemocnice. "Naprogramovat systém trvalo přibližně půl roku, byť ani po více než ročním rutinním provozu není jeho vývoj definitivně ukončen. V současnosti například připravujeme hlášení pracovních úrazů, jelikož nová legislativa již umožňuje jejich elektronickou evidenci," říká Ing. Jiří Pařík, vedoucí odboru kvality VFN v Praze.

Která data lze ze systému tedy získat a jak s nimi lze dále pracovat? "Kromě promptní reakce na nežádoucí událost a přípravy nápravného opatření můžeme pro statistické zpracování získat další údaje, jež zdravotníci do systému vložili. Jelikož lze textové informace jen velmi obtížně vyhodnotit, snažíme se je řešit formou odpovědí na předdefinované možnosti," upřesňuje Ing. Pařík a dodává: "Spolu s pravidelnými předdefinovanými statistikami, které systém automaticky vytváří každý měsíc, můžeme data exportovat do tabulkového procesoru a následně je analyzovat. V současnosti vyhodnocujeme údaje ze všech typů nežádoucích událostí podle jednotlivých pracovišť, jejich variant a případné závažnosti, hodnotíme podíl událostí, k nimž jsme přijali nápravná opatření okamžitě, jak často jsme museli kontaktovat policii či jinou instituci U událostí, u nichž již máme k dispozici významné množství dat, pak realizujeme hlubší analýzy."

Nahlášené nežádoucí stavy se ukládají do systému, jenž určeným zaměstnancům odešle upozornění, že zdravotníci zaznamenali událost, která spadá pod jejich odbornost. Správce vyhodnotí, zda je nutné okamžité přijetí nápravného opatření či zda je nutné získat doplňující informace. "Pokud je nezbytné událost dále řešit, přidělí záznam konkrétnímu odborníkovi, který je povinen se k ní také vyjádřit. Po zadání opatření nebo doplnění informací správce rozhodne, zda je navržené řešení dostatečné," doplňuje J. Pařík. Systém nahlášených událostí je přístupný skupině managementu VFN v Praze. Vedoucí pracovníci mají přístup k událostem, které byly zaznamenány na jejich pracovišti. Výhodou řešení je možnost vytvářet automatické statistiky, jež se v pravidelném režimu zasílají příslušnému okruhu zaměstnanců.



Ocenění je odměnou pro všechny

A jak je s projektem spokojen management nemocnice? "Vytvoření této aplikace vedení nemocnice podporovalo již od počátku. Každý z náměstků definoval oblast nežádoucích událostí, o nichž chce být informován a na jejichž řešení se bude podílet. Jejich monitorování umožnilo získat zevrubný přehled o práci v celé nemocnici. Zadá-li zaměstnanec do aplikace nežádoucí událost, je o ní management okamžitě informován prostřednictvím e-mailu. V případě významných událostí, které je třeba vyřešit rychle, lze využít také zpráv SMS," pochvaluje si Mgr. Dana Jurásková, Ph.D., MBA, ředitelka VFN v Praze, a jednoznačně doporučuje zavést obdobnou aplikaci i ostatním zdravotnickým zařízením: "Naše zkušenosti se zaváděním sledování v nemocnici jsou spojeny už s formou papírového hlášení. Oproti tomu je zmíněný nástroj naprosto jedinečný v kratším a rychlejším hlášení prostřednictvím elektronického monitorování. Ideální je i jeho plošné propojení v rámci celého areálu nemocnice."

Jak uvedla Mgr. Jurásková, vedení nemocnice by rádo směřovalo další aktivity v oblasti bezpečnosti pacientů především na důkladné plnění a propracování implementace resortních cílů ministerstva zdravotnictví. Znamená to podle ní především všechny procesy, jež s bezpečností pacientů souvisejí, důsledně sofistikovat a zavádět do praxe jejich vylepšování. V následujících měsících se bude VFN v Praze intenzivněji připravovat na národní akreditaci.

"Vítězství v soutěži Bezpečná nemocnice si velmi ceníme. Je odměnou především pro ty, kteří nás všechny podpořili v realizaci takového projektu, pro ty, kdo ho vyvinuli a současně umožnili jeho vznik. V neposlední řadě je pak odměnou pro ty, kdo se s ním naučili pracovat a používají ho v každodenním pracovním nasazení," konstatuje závěrem D. Jurásková.


Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené