Inovace, nebo imitace?
Bývalý finský premiér Esko Aho se pustil na tenký led nepopulárních úvah o tom, co je to vlastně inovace, kterou se politici i představitelé průmyslu ohánějí. „Víte, co je inkunábule?“ obrátil se na účastníky semináře s otázkou a vzápětí si na ni sám odpověděl: „Tímto termínem označujeme prvotisky pořízené inovativní technologií Guttenbergova knihtisku. Za padesát let od jeho objevu tak bylo možno vytisknout dvacet milionů knih, což byl objem odpovídající celé dosavadní středověké produkci ručně opisovaných knih.“ E. Aho však vzápětí zdůraznil, že to je sice mimořádně výrazná, ale zároveň jediná změna, protože inkunábule se svým obsahem a především grafickou úpravou od opisů ničím nelišila. „V zavádění skutečných inovací je dnešní společnost také teprve ve fázi inkunábulí, stačí se podívat na osobní počítače a informační technologie,“ dodal E. Aho. „Zvyšují sice produkci a zlepšují distribuci, ale na změnu obsahu, která se ukrývá ve způsobu myšlení, zatím stále čekáme.“ Esko Aho také nabídl jednoduchou definici vědeckého výzkumu a inovací. „Rozdíl mezi oběma pojmy je v tom, že podstatou výzkumu a vývoje je přetvářet peníze ve znalosti. Inovace dělá opak – dobré myšlenky přetavuje v podnikatelský záměr. Naprostým protipólem inovace, která potřebuje prvotní investici, aby mohla začít vydělávat, je imitace, která nic nestojí.“
...
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 24/2006, strana 4
Zdroj: