Informovat, či neinformovat? To je, oč tu běží.
Česká asociace dodavatelů zdravotnických prostředků (CzechMed) reaguje na kulatý stůl, který se uskutečnil na půdě Americké obchodní komory. Tématem byla etika v souvislosti s problematikou korupce na poli zdravotnické praxe. Jak rozvíjet, povolovat či sankcionovat kontakt mezi obchodním zástupcem průmyslu (zdravotnických technologií či farmaceutického průmyslu) a zdravotnickými profesionály.
Podle CzechMed bychom v této souvislosti neměli zapomínat, že léky a zdravotnické prostředky představují v podstatě to, čemu říkáme moderní medicína. Dnešní medicína není o tom, že by lékaři lépe rozmlouvali s pacienty než před 40 lety, ale disponují moderními léky a zdravotnickou technikou. Hovoříme‑li o etice, musíme se zabývat tím, že se nacházíme v uživatelském rozhraní mezi velmi nekompatibilními prostředími. Na jedné straně je to stát, který připravuje pravidla a reguluje, na dalších pak prostor všeobecného zdravotního pojištění a poskytovatelé péče, čtvrtým prostorem je tržní prostředí, jež realizuje dodávky. Prostředí se sice bezprostředně nemíchají, ale pro lepší fungování je potřeba zajistit, aby mezi nimi probíhala komunikace. Především mezi prostředím tržním a samotnými poskytovateli péče.
Existují čtyři druhy setkávání mezi průmyslem zdravotnických technologií a zdravotnickými profesionály. Zaprvé jsou to povinná setkání – zákon o zdravotnických prostředcích stanoví, aby průmysl školil a zaučoval koncové spotřebitele, ať už jsou z řad pacientů nebo zdravotnického personálu, v tom, co mají vykonávat, aby optimálně využili zdravotnický prostředek. Zadruhé je to role edukativní a vědecká – zde se tvoří trh pro novinky, ale na druhou stranu jde o vzdělávání zdravotnických odborníků o tom, jaké novinky v medicíně jsou. Pokud by průmysl čekal, až se dostanou novinky do kurikula postgraduálního nebo pregraduálního vzdělávání, tak uběhne půl generace. Třetí rovinu představuje aspekt obchodní. Jestliže obchodní zástupce dochází a informuje, tak je větší šance, že se budou dané výrobky používat a nakupovat. Poslední možností, která je ovšem ilegální a postižitelná, je ovlivňování na základě protihodnoty. Citovaným případům a praktikám jako „pokud budete předepisovat, tak pojedete na výlet nebo dostanete provizi“ mají seriózní zástupci výrobců podle CzechMed zájem zamezit a odsuzují je.
„Pokud se však lehkomyslně označí všechny čtyři druhy setkání nálepkou korupční potenciál, tak se i legitimní důvody setkání stávají nedůvěryhodnými a špatně se této nálepky zbavují,“ upozorňuje MUDr. Miroslav Palát, prezident asociace CzechMed. V prostředí průmyslu se jedná o určitý vztah, důvěru a spolehlivost partnera. Klíčové je, aby se daná technologie používala dobře a nejracionálnějším způsobem, který je možný. A právě zde vzniká onen vztah v dimenzích důvěry a spolehlivosti, jenž je ke zdárnému využití zdravotnických technologií nepostradatelný. Tento vztah má ještě velmi daleko ke klientelismu.
Zdroj: Medical Tribune