Hodnocení psychomotorického vývoje pomocí škály podle Bayleyové
V uplynulých dvaceti letech došlo k výrazným změnám v diagnostických a terapeutických postupech perinatální a neonatální intenzivní péče, které výrazně zlepšily indikátory kvality péče u perinatálně ohrožených novorozenců (mortalita, časná novorozenecká morbidita). Vzhledem k dosaženým výsledkům je momentálně perinatální audit zaměřen zvláště na problematiku dlouhodobého sledování perinatálně ohrožených (vysoce rizikových) novorozenců. Úspěšnost péče je posuzována podle dosažené kvality života jedince.
Skupina perinatálně ohrožených novorozenců je relativně nehomogenní z hlediska základní diagnózy: novorozenci extrémně nízké a velmi nízké porodní hmotnosti, donošení novorozenci po prodělané perinatální asfyxii, novorozenci s infekčními komplikacemi, novorozenci se závažnými formami ikteru, novorozenci s vrozenými vývojovými vadami, novorozenci s intrauterinní růstovou restrikcí a novorozenci s patologickým ultrazvukovým nálezem CNS. Riziko pro vznik závažného neuro‑senzorického postižení je závislé na závažnosti nedonošenosti (60 procent ve 22.–28. týdnu těhotenství, 28 procent ve 29.–32. týdnu těhotenství), komplikacích v souvislosti s těhotenstvím a porodem a ultrazvukovém nálezu.
V rámci projektu „Ambulantní sledování vysoce rizikových novorozenců“ byla do systému dlouhodobého sledování zavedena sofistikovaná a celosvětově uznávaná metoda hodnocení psychomotorického vývoje perinatálně ohrožených novorozenců – škála podle Bayleyové (Bayley Scales of Infant Development III – BSID III).
Metoda BSID III umožňuje sledovat vývojové tendence dětí v oblasti mentální, motorické a behaviorální.
Mentální škála hodnotí:
- kognitivní funkce – paměť, habituace na zrakové a zvukové podněty, zrakovou ostrost, preferenci, řešení problémů a koncept počtu,
- řeč – expresivní i receptivní (vokalizace, porozumění, slovník, tvoření vět, základní gramatická pravidla),
- sociální chování – úroveň sociální komunikace, uvědomování si svého já a schopnost sociálních her.
Motorická škála hodnotí:
- stupeň percepčně‑motorické integrace – úroveň schopnosti dítěte provádět různě složité pohyby pod kontrolou zraku,
- vývoj hrubé motoriky – pohyby dítěte v poloze na zádech, v poloze na břiše, vývoj sezení a stání, vývoj chůze a motorických dovedností (např. chůze po schodech či skákání),
- vývoj jemné motoriky – způsob úchopu různých předmětů a způsob kreslení.
Behaviorální škála hodnotí chování jako celek a dále v rámci jednotlivých faktorů chování (faktor pozornosti a bdělosti, faktor kvality motoriky, faktor orientace a zájmu, faktor emoční regulace). Behaviorální škála dále hodnotí aktivitu dítěte, adaptibilitu, stabilitu, toleranci k frustraci, temperament dítěte, práh responzivity a kvalitu nálady. Hodnocení BSID III je náročné pro vyšetřující personál a musí být prováděno pomocí standardizovaných pomůcek. V rámci projektu podporovaného z EHP Norské finanční mechanismy byly pořízeny sety pro měření a hodnocení BSID III, vyškolen zdravotnický personál a metoda BSID III byla úspěšně zavedena do ambulantní praxe. V současné době probíhá vyšetřování u pilotní skupiny 80 novorozenců ve věku 6, 12 a 18 měsíců korigovaného věku. Výsledky hodnocení BSID III budou publikovány v odborném periodiku.
Zdroj: MT