Elektronizace pro vyšší komfort i zisk
Stávající, ale především budoucí elektronické služby Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR představil vedoucí projektu Ing. Radek Papp.
Internetové stránky VZP
Připojením na internetovou adresu www.vzp.cz získá kdokoli přístup k informacím z oblasti zdravotního pojištění, zdravotnictví a zdravotní péče v tuzemsku i v zemích EU.
Portál VZP
Na adrese https://portal.vzp.cz lze nalézt stránky, ke kterým mají přístup pouze klienti disponující elektronickým podpisem, aby byla zaručena jejich jednoznačná identifikace a zajištěna jak bezpečná výměna digitálně podepsaných dat, tak oprávněnost získávání informací z informačního systému VZP. Portál lékařům z velké míry nahrazuje nutnost návštěvy pobočky VZP, zjednodušuje administrativu a zrychluje komunikaci, která není vázána na úřední hodiny. Prostřednictvím portálu jsou dostupné služby pro všechny kategorie klientů, tedy pro pojištěnce, OSVČ, zaměstnavatele, poskytovatele zdravotní péče, státní instituce a další smluvní partnery.
Kanál B2B
Jedná se o absolutní novinku – komunikační kanál, který umožňuje přímou komunikaci mezi informačními systémy VZP a ambulantním či nemocničním softwarem smluvních partnerů. Kanál B2B (z angl. „business to business“) využívá uznávaných datových standardů a poskytované služby jsou zcela nezávislé na programovém prostředí a operačním systému klienta. Na rozdíl od Portálu VZP, který vyžaduje pokaždé přihlášení klienta a ruční zadání úlohy, probíhá komunikace pomocí služby B2B naprosto automaticky, bez zásahu obsluhy, prostou výměnou dat mezi informačním systémem pojišťovny a zdravotnického zařízení.
První služby B2B budou spuštěny pro lékárny již letos v květnu. U položek zadaných do informačního systému lékárny služba automaticky u VZP ověří, zda je pacient skutečně pojištěn a zda předepisující lékař má skutečně s VZP uzavřenu smlouvu. V další etapě se počítá jak se zpřístupněním kanálu B2B dalším zdravotnickým zařízením či státním institucím, tak s nabídkou širší škály služeb.
IZIP – zdravotní knížka na internetu
Pojištěnci využívají zejména služeb internetových stránek VZP, které ale neumožňují předávání osobních údajů týkajících se zdravotní péče. VZP proto nadále poskytuje i služby elektronické zdravotní knížky na internetu (viz ).
Ověřte si, zda je pacient pojištěn
Mezi další aktivity VZP v rozvoji eHealth patří např.:
* příprava zavedení elektronické identifikace pacientů – pilotní projekt Phare Mácha v Litoměřicích potvrdil vhodnost použití čipové karty jako průkazu pojištěnce;
* paralelní obsluha klientů prostřednictvím internetu a telefonních linek – platnost průkazu pojištěnce může zdravotnické zařízení ověřit jak na webových stránkách www.vzp.cz/EHIC, tak i na telefonní lince 221 752 121; obdobnou elektronickou službu VZP poskytuje i partnerům v zemích EU v rámci projektu NETC@RDS, který je zaměřen na ověřování nároků na přeshraniční poskytnutí zdravotní péče.
Lze ve zdravotnictví hodnotit přínos IT penězi?
Mohou investice do informačních technologií ve zdravotnictví pomoci při poskytování vysoce kvalitních a rentabilních zdravotních služeb a mohou tyto investice přinést nemocnicím i lékařům finanční výhody? MUDr. Pavel Kubů, člen Českého národního fóra pro eHealth, představil na konferenci ISSS hodnotící systém pro podnikání HIT Business Value Model (pozn. red.: HIT je mezinárodní zkratka pro označení informačních technologií ve zdravotnictví – z angl. Health Information Technology). Klade důraz na vyčíslitelné přínosy, které mají měřitelný finanční dopad, a pro jejich identifikaci využívá ukazatelů výkonnosti, které mají rovněž peněžní hodnotu. Například výkonnostní ukazatel zlepšení v počtu případů chybně podaných léčiv lze číselně vyjádřit jako podíl případů chybně podaných léčiv vyžadujících změnu léčby a váženého průměru akutních příjmů. Finanční přínos pak lze vyjádřit započtením průměrných nákladů na řešení případu nesprávně podaných léčiv.
Proč eHealth?
Člověk dnes zpracuje za jediný den tolik informací, kolik naši předci ve středověku za celý život. Lidé mají větší znalosti, a logicky proto mají vyšší očekávání. Chtějí zdravotní systém, který zajistí každému dostupnou, vysoce kvalitní a bezpečnou péči, a současně vyžadují, aby byl finančně stabilní. Mnozí si dokonce představují, že budou platit stále stejně (nebo dokonce nic) a budou dostávat stále více a více. Nejsme hloupí, ale přesto žádáme cosi, co evidentně není reálné.
Ještě před dvěma generacemi se o člověka po celý život staral jeden lékař. Pokud bylo třeba lůžkové péče, pacient se léčil vždy ve stejné nemocnici, kde se o něho staral vždy jeden mladší lékař pod dohledem přednosty. Přednosta pracoval v nemocnici mnoho let, všichni pacienti jej znali a on dobře znal své pacienty. Stejně tak se mezi sebou dobře znali lékaři nemocnice a terénní lékaři v okolí.
Správná práce s informacemi je dnes nezbytnou podmínkou pro udržení kvality a bezpečnosti zdravotní péče. Je zcela nepochybné, že lékař, který má přístup k potřebným informacím, se rozhoduje rychleji a správněji. Důležitý je jak přístup k obecným informacím (vědeckým článkům, časopisům, učebnicím, databázím), tak přístup k informacím individuálním, o konkrétním pacientovi. Troufám si říci, že možnosti v práci s informacemi mění medicínu tak zásadně, jako ji změnil objev asepse, rentgenových paprsků či penicilinu.
Z vystoupení předsedy správní rady Českého národního fóra pro eHealth MUDr. Milana Cabrnocha na konferenci ISSS.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 12/2008, strana B3
Zdroj: