Elektronický identifikátor je nutností
„Elektronický identifikátor je dnes už fenoménem. Nicméně neustále se diskutuje o mnoha otázkách, které jsou zatím nejasné. Například zda je vůbec elektronický identifikátor nutný a co nám přinese? Jaká má být jeho fyzická struktura? Kdo bude jeho zavedení financovat? Má být jenom klíčem pro vstup do určité databáze, nebo má být zároveň i nositelem zdravotních dat pojištěnce? Má být použitelný pouze v ČR, nebo v celé EU?“ zahájil seminář Ing. Lubomír Burian, CSc., ředitel úseku informačních a komunikačních technologií VZP ČR.
Společná infrastruktura
„Zavedení elektronického identifikátoru by mělo v každém případě znamenat ulehčení práce občanům, státním úředníkům či poskytovatelům služeb, a dále by mělo vést k větší bezpečnosti a ochraně osobních údajů,“ uvedl Mgr. Zdeněk Zajíček, náměstek Ministerstva vnitra ČR. „S tím bezprostředně souvisí zavedení elektronického občanského průkazu, který by měl sloužit nejen k fyzické identifikaci občana, jako je tomu dnes, ale také ke vzdálenému přístupu ke všem službám státu - tedy například i v oblasti zdravotnictví, sociální péče či školství. S ministerstvem zdravotnictví jsme se shodli na tom, že elektronický průkaz pojištěnce by měl sloužit pouze pro identifikaci a obsluhu v agendě zdravotnictví.“
„V současné době máme zaveden evropský průkaz zdravotního pojištění EHIC, který by měl mít v budoucnu elektronickou formu - eEHIC - se současným zachováním jeho fyzické, viditelné podoby. Určitě by bylo vhodné, aby infrastruktura a čtecí zařízení pro elektronické občanské průkazy umožňující podstatně rychlejší a jednodušší verifikování údajů a připojení do centrálních registrů byly použitelné i pro elektronické karty pojištěnce a byly integrovány do nemocnic. Nebráníme se tedy tomu, aby do budoucna systémy mohly konvergovat,“ dodal Ing. Fares Shima, ředitel odboru informatiky Ministerstva zdravotnictví ČR. „Cílem je vybudovat systém, který je dlouhodobě udržitelný, smysluplný a po kterém existuje reálná poptávka.“
Čtyři centrální registry
Podle Mgr. Zajíčka by elektronické průkazy měly obsahovat co nejméně informací, především z důvodu ochrany osobních údajů: „Všechna podstatná data budou uložena v zabezpečených centrálních systémech. V současné době se jedná o čtyři základní registry - registr obyvatel, který by se měl v zásadě shodovat s registrem pojištěnců správy sociálního zabezpečení a registrem pojištěnců zdravotních pojišťoven, dále registr obchodních společností, nemocnic, škol či občanských sdružení, registr územní identifikace a katastru nemovitostí a konečně registr práv a povinností, do kterého by měl přístup každý občan.“
Ministerstvo vnitra projednává možnosti financování všech případných projektů ze strukturálních fondů EU, konkrétně z Integrovaného operačního programu.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 3/2008, strana B4
Zdroj: