eHealth – jak na to?
Zdravotnictví prochází zásadními změnami, zejména ve vztahu k pacientovi. Ten se zcela logicky stává aktivním prvkem v léčebném procesu. Hlad pacientů po informacích je čím dál větší a lékaři jej musejí brát v potaz. Podobně jako u jiných typů služeb, i v oblasti zdravotní péče lidé požadují stále vyšší úroveň zákaznických služeb.
„Online objednávání k lékaři, možnost elektronické preskripce na dálku či odborné konzultace pomocí elektronických nástrojů patří mezi služby, které už požadují také čeští pacienti. Navíc i lékaři si uvědomují, že nové technologie mohou být pro ně přínosem, což se opakovaně potvrdilo v průzkumech,“ uvádí Vladimír Přikryl, generální ředitel společnosti CompuGroup Medical Česká republika.
Více muziky za méně peněz
Zdravotnictví se bude čím dál víc potýkat se stárnoucí populací, rostoucími nároky na zdravotní péči a nedostatkem dostupných zdrojů. Systém zdravotní péče nezbytně potřebuje nové technologie, efektivnější procesy a moderní přístupy. Je však potřeba splnit jeden základní předpoklad. „Má‑li být elektronizace úspěšná, musí v první řadě přinášet výhodu konečnému uživateli. I lékaři technologie vítají, pokud jim přinesou úsporu času, větší efektivitu či více potřebných informací,“ uvádí Přikryl.
Je „přepilotováno“
Změny proto musejí zohlednit konkrétní potřeby uživatelů. Nyní však většina pokusů o eHealth postupuje přesně naopak. Drží se scénáře: nápad, akční plán, pilotní projekt. Ten iniciuje národní vláda či nadnárodní organizace. Postará se o financování, od uživatelů se požaduje pouze participace. Po skončení pilotu přestane sponzor s financováním provozu a očekává, že inovaci budou nadále platit uživatelé. Zde je většinou kámen úrazu. Uživatelé mají pocit, že inovace přináší benefit zejména původnímu investorovi, méně už jim samým. Jednoduše si spočítají, že se jim projekt nevyplatí.
Každý dům potřebuje základy
Dá se tomuto vývoji zabránit? Pokud inovaci financuje stát, důležité jsou zejména výsledky v globálním měřítku. Na koncové uživatele se zapomíná. „Zdravotnické profesionály nezajímá, jak nové IT systémy prospějí systému jako celku, ale jak bude prospívat přímo jim – jejich ordinaci, zaměstnancům či pacientům. Řeší uživatelskou přívětivost, dopad na efektivitu nebo to, zda jim nový systém zbytečně nepřidělává práci,“ upozorňuje Přikryl. Tohle piloty často vůbec nezohledňují. Při implementaci je proto potřeba postupovat zespoda nahoru. Jediná správná cesta zavedení jakékoli změny, a to nejen v segmentu IT, je přes respektování požadavků uživatelů. Jenom tak získá jejich plnou a aktivní podporu. „Stačí najít způsob, jak prostřednictvím IT přinést benefit koncovým uživatelům, tedy lékařům. Pak bude elektronizace postupovat výrazně rychleji než doposud,“ uzavírá ředitel CompuGroup Medical.
Zdroj: MT