Efektivita není jen zaklínadlo
Na konferenci představili ředitelé úspěšných českých a moravských nemocnic své zkušenosti s efektivním řízením svých zdravotnických zařízení. K těmto případovým studiím se vrátíme v některém z příštích čísel MT. V tomto vydání se chceme věnovat zdravotním pojišťovnám, na jejichž přístupu celková efektivita systému do značné míry závisí.
Bez pojišťoven by nebyla motivace
Co musí, co by měla a co by mohla pro efektivitu nemocnic udělat zdravotní pojišťovna? Tyto otázky se na konferenci pokusil zodpovědět Eduard Kováč, ředitel Svazu zdravotních pojišťoven Slovenské republiky. „Na Slovensku panuje takzvaný sektorový konsensus mezi pacienty, poskytovateli zdravotní péče a zdravotními pojišťovnami,“ připomněl E. Kováč. „Zástupci všech tří stran podepsali 30. června 2006 tzv. Deklaraci zdravotního sektoru, v níž mimo jiné vyhlásili společný zájem na zabezpečení podmínek pro transparentní soutěž poskytovatelů na základě dohodnutých kriterií a na realizaci diferencovaného přístupu při uzavírání smluvních vztahů podle měřítek efektivity a kvality poskytované péče. Stejné principy deklarovala i vláda ve svém programovém prohlášení.“
Zkušenosti slovenských zdravotních pojišťoven, které mají díky reformě prosazované předchozí vládou oproti našim v diferencované smluvní politice náskok, shrnul E. Kováč do následujících bodů:
Co pro efektivitu nemocnic pojišťovny dělat musejí
* Hodnotit nabídku, výsledky a potenciál nemocnice (analyzovat výkon/výstupy a zabezpečovat zpětnou vazbu).
* Být kvalifikovaným nákupčím zdravotní péče (a tím motivovat nemocnice k vyšší efektivitě).
* Snižovat informační asymetrii (na straně pojištěnců a tím optimalizovat připravenost klienta vybírat si zdravotní služby).
Co by pro efektivitu nemocnic pojišťovny dělat měly
* Optimálně využít existující legislativu (plnit úlohu tvůrce sítě a realizovat cenovou deregulaci).
* Vytvářet motivační prostředí sledováním a vyhodnocováním poskytované péče (diferencovaně v oblasti plně hrazené, nad rámec plně hrazené, v rámci regionu i mimo něj, v oblasti využití zdravotnické techniky apod.).
* Sledovat ekonomickou bilanci nemocnice (náklady vs. výnosy).
* Být manažerem pojištěnců (ve výběru dostupné, kvalitní a efektivní péče).
* Sledovat spokojenost
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 35/2007, strana B5
Zdroj: